قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: شواهد و قراین حاکی از آن است که اهالی پاستور و بهارستان هم برای بودجه ۹۵ و هم برای برنامه ششم، گزینه «بلاتکلیفی» را در روزهای باقیمانده از سال جاری برگزیده‌اند.

  سال ۹۵،  دولت و مجلس  درگیر تصویب  بودجه و برنامه!

این بلاتکلیفی از این رو جدی‌تر شده که  برخی از نمایندگان مجلس از جمله فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده طرح دو دوازدهم بودجه 95 دوشنبه هفته آینده 24 اسفند ماه در صحن علنی مطرح و بررسی می‌شود. درمورد برنامه پنجم هم باید گفت، برای اولین بار طی عمر 70 ساله نظام برنامه‌ریزی کشور، لایحه یک برنامه پنج ساله، رأی نیاورد و مجلس با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، لایحه برنامه ششم را از دستور کار خارج کرد.
البته دولت یازدهم امسال برای اولین بار، لایحه بودجه را با تأخیر به مجلس برد و دلیل این تأخیر را منافع ملی و مصلحت‌هایی دانست که در صورت بستن بودجه‌ای فارغ از صبغه تحریم، حفظ و تضمین خواهد شد، اما ظاهراً این استدلال که بودجه پس از اجرایی شدن برجام به بهارستان برسد، به مذاق مجلسی‌هایی که اتفاقاً با تأخیرهای کم سابقه در دریافت لایحه بودجه غریبه نیستند، خوش نیامد و از این‌رو حتی پس از آغاز به کار مجلس پس از انتخابات، شتابی برای به سامان رسیدن بودجه 95 در روزهای باقیمانده از سال جاری به خرج نمی‌دهند.
لایحه بودجه سال آینده اواخر دی ماه به بهارستان رسید و آیین نامه داخلی مجلس 40 روز را برای بررسی کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق بودجه کافی می‌داند، در حالی که دولت معتقد است یک هفته تا 10 روز برای بستن بودجه زمان مناسبی است. وکلای ملت در این هفته بارها از تریبون مجلس علیه قانون شکنی دولت فریاد زدند و بر لزوم ارایه لایحه چند دوازدهم بودجه مطابق ماده 188 آیین نامه داخلی مجلس اصرار ورزیدند و دولت را به نقض قانونی 70 ساله متهم کردند. بر این اساس حتی برخی نمایندگان آمادگی خود را برای جبران کم کاری دولت و ارایه طرح اعلام کردند و این گونه شد که «پیچ تند بهارستان» ترمز قطار دولت را در تصویب سریع بودجه ای بدون رنگ و بوی تحریم برای سال 95 کشید!  
ناگفته نماند وضعیت برنامه ششم شاید در مقایسه با بودجه، تراژیک‌تر باشد، چرا که کلیات این برنامه در مجلس رد شده است و نمایندگان، همکاران خود را در دوره بعد تعیین کننده سرنوشت برنامه ششم توسعه می‌دانند. بر این اساس در روزهای اخیر تمدید یک ساله برنامه پنجم در مجلس به قطعیت رسید؛ اتفاقی که تا حدود زیادی مطابق میل دولت است، چرا که گفته می‌شود تدبیر و امیدی‌ها ترجیح می‌دهند برنامه ششم توسعه را با مجلس بعدی و با نمایندگانی که احتمالاً همسویی بیشتری با دولت و برنامه‌هایش دارند، به تصویب برسانند.

 بررسی دو لایحه در سال آینده
در هفته جاری برای جویا شدن از روند بررسی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه با بسیاری از نمایندگان تماس گرفتیم، اما حضور در جلسه کمیسیون تلفیق امکان پاسخگویی را به آن‌ها نداد. در این میان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات که در این جلسه حاضر بود به تماس‌های مکرر ما پاسخ داد. ثروتی با بیان اینکه قبل از اتمام سال، گزارش کمیسیون تلفیق از بودجه 95 به صحن علنی می‌آید، گفت: کار بررسی گزارش در صحن علنی قطعاً به سال آینده و پس از تعطیلات نوروز موکول می‌شود. وی خاطر نشان کرد: بودجه 95 تا پایان اردیبهشت  سال آینده در صحن علنی نهایی خواهد شد و بر این اساس دولت باید هفته آینده لایحه چند دوازدهم را به مجلس بفرستد تا مصوب شود. این عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به رد کلیات لایحه برنامه ششم در مجلس، اظهار داشت: با توجه به تمدید یک ساله برنامه پنجم دولت باید دوباره لایحه برنامه ششم را به مجلس بفرستد تا توسط نمایندگان دوره بعد بررسی و نهایی شود. در حالی که ثروتی از ارایه لایحه چند دوازدهم در هفته آینده خبر می‌دهد، عضو دیگر کمیسیون برنامه به بی انگیزگی نمایندگان فعلی برای بررسی برنامه ششم توسعه اشاره می‌کند. جعفر قادری به منابع خبری می‌گوید: از آنجایی که پیش از این تمدید برنامه پنجم به مدت یک سال مطرح بود، بررسی برنامه ششم به مجلس دهم موکول شد. به گفته وی با تغییراتی که در مجلس اتفاق افتاد، نمایندگان خیلی انگیزه بررسی برنامه ششم توسعه را ندارند! سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و عضو کمیسیون اقتصادی هم ضمن تأیید اظهارات دیگر نمایندگان، تغییر محتوای برنامه ششم و ارایه دیرهنگام لایحه از سوی دولت را نوعی بدعت می‌داند که امکان بررسی آن را به نمایندگان مجلس فعلی نمی‌دهد! به گفته پورابراهیمی دولت مکلف است یک سال و نیم قبل از پایان هر برنامه توسعه‌، لایحه برنامه توسعه بعدی را برای بررسی و برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم کند، اما تأخیر در ارایه لایحه برنامه ششم توسعه امکان بررسی و تصویب این برنامه را قبل از بودجه 95 منتفی کرد.

 اقتصاد بدون برنامه
براساس اظهارات صریح نمایندگان خانه ملت، به نظر می‌رسد، مردم در پساتحریم هم باید دلواپس وضعیت اقتصادی و برنامه ریزی مالی و تخصیصی کشور در سال آینده باشند؛ مردمی که از یک سو باید استدلالات دولت را مبنی بر مصلحت اندیشی در تأخیر لایحه و برنامه توسعه بشنوند و از سویی تبعات بی انگیزگی «نمایندگان ناکام» و راه نیافته به مجلس دهم را به جان بخرند.
در بحبوحه این مصلحت اندیشی و بی انگیزگی بد نیست به نمایندگانی که با رأی مردم بر کرسی‌‌‌های سبز پارلمان تکیه زده‌اند، این نکته را متذکر شد که به فرض تردید دولت در اجرایی شدن یا نشدن برجام و تأخیر در ارایه لایحه بودجه و برنامه توسعه به مجلس و یا نامعلوم بودن افق پیش روی اقتصاد کشور در سال آینده در صورت عدم اجرایی شدن برجام، شاید بهتر بود این بار اهمال دولت را نمایندگانشان در خانه ملت جبران می‌کردند، چرا که هم آیین نامه داخلی مجلس مؤید امکان بررسی و تصویب لایحه بودجه در فرصت باقیمانده تا پایان سال است و هم قرار نیست در این میانه همچنان مردم قربانی کشمکش‌های حزبی و جناحی باشند!
با تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه و بلاتکلیفی لایحه بودجه سال آینده باید به نمایندگان مجلس یادآور شد، کاش به همان اندازه که دلتان شور نتایج انتخابات را می‌زد، کمی هم برای مرگ امیدی که در پی رفع تحریم‌ها در دل مردم جوانه زد دلشوره داشتید، چرا که به گفته آگاهان شرایط کشور امروز به قدری حساس است که اگر «امید» بمیرد شاید دیگر هیچ «عملیات احیایی» نتواند، روح را در کالبد این اقتصاد بحران زده و از «جنگ تحریم‌های ناجوانمردانه برگشته» بدمد!
راستی اصولاً آیا در کارزار نه چندان نرم در گرفته بین دولت و مجلس در بحث بودجه و برنامه توسعه، مردم و انتظاراتشان و عقب ماندگی بیش از پیش کشور از اهداف سند چشم‌انداز هم جایی دارد؟

 موافقت دولت با ارایه بودجه دو دوازدهم
در همین حال مهر گزارش داد: هیأت دولت با ارایه لایحه دو فوریتی بودجه دو دوازدهم سال ۹۵ به مجلس موافقت کرد.
در جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور موافقت شد تا لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۵ با قید دو فوریت تقدیم مجلس شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.