۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 358807

نخست وزیر ژاپن در آستانه پنجمین سال فاجعه اتمی فوکوشیما گفت این کشور بدون انرژی اتمی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

شینزو آبه: ژاپن از نظر منابع فقیر است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از پرس تی وی؛ در تاریخ 11 مارس 2011 (20 اسفند 1389) زمین لرزه‌ای به قدرت 9 ریشتر سواحل شمال شرقی ژاپن را لرزاند و سونامی مرگباری سواحل این کشور را در نوردید. این حادثه حدود 18 هزار و 500 کشته و ناپدید برجای گذاشت. امواج سهمگین سونامی همچنین خسارت‌های شدیدی به نیروگاه اتمی فوکوشیما وارد کرد و بدترین بحران اتمی جهان پس از حادثه چرنوبیل را رقم زد.
 
در پی فاجعه اتمی فوکوشیما موضوع ادامه استفاده از انرژی اتمی در ژاپن با مخالفت‌های زیادی روبرو شد اما آبه و شرکت‌های انرژی تلاش دارند تا راکتورهای اتمی به کار خود ادامه دهند و راکتورهای فوکوشیما مجدداً عملیاتی شود.
 
آبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «کشور ما که از نظر منابع فقیر است، نمی‌تواند بدون نیروی اتمی به حیات خود ادامه دهد و ثبات منابع انرژی را تامین کند.»
 
آبه گفت این فاجعه موجب شد تا ژاپن مجبور به استفاده از سوخت گران قیمت فسیلی شود تا کمبود انرژی حاصل از تعطیلی این راکتورهای اتمی را جبران کند.
 
آبه در این کنفرانس خبری با اشاره به این که امنیت «اولویت اصلی» دولت است، تاکید کرد دولت «قصد دارد وابستگی به انرژی اتمی را کاهش دهد.»
 
اظهارات آبه در حالی مطرح شد که دادگاهی در ژاپن روز گذشته دستور تعطیلی دو راکتور اتمی را که پیشتر امن اعلام شده بود، صادر کرد.
 
اگرچه آبه گفت دولت ژاپن «سیاست خود را تغییر نخواهد داد» و راکتورهایی با استانداردهای جدید فعالیت خود در ژاپن را از سر می‌گیرند.
 
در پی فاجعه اتمی فوکوشیما، قوانین سختگیرانه‌تری در ژاپن در رابطه با راکتورهای اتمی تصویب شد و این اولین حکمی است که تعطیلی راکتورهایی را که تحت استانداردهای ایمنی ارتقا یافته از سوی اداره تنظیم مقررات فعالیت خود را از سر گرفته بودند، لازم دانسته است.
 
دادگاه منطقه‌ای اوتسو روز چهارشنبه در حکمی، دستور تعطیلی دو راکتور اتمی «کانسای الکتریک شماره 3 و شماره 4» در نیروگاه تاکاهاما واقع در استان فوکوئی را صادر کرد.
 
دادگاه رای خود را همسو با دادخواست ساکنین که خواهان تعطیلی این دو راکتور به دلایل ایمنی بودند، صادر کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.