قدس آنلاین- تبریز: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۱ درصد آب آورد دریاچه ارومیه از استان آذربایجان‌شرقی است اما به دلیل جهت وزش باد، بالای ۸۰ درصد خسارت ناشی از خشک شدن آن متوجه استان ما است.

 ۸۰ درصد خسارت ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان‌شرقی است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، کریم مهری  اظهار داشت: در سالیان گذشته از منابع طبیعی که در اختیار ما بوده است به خوبی استفاده نشده و این عدم استفاده نادرست اکنون ما را با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه کرده است.

وی افزود: اگر امروز چاره و تدبیر درستی در خصوص چالش‌های پیش‌رو اندیشیده نشود قطعا وضع از این هم بدتر خواهد شد.

مهری اظهار داشت : با تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید و حضور نیروهای متخصص و کارشناس در این ستاد با وجود کمبود بودجه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و در تمامی سطوح کارهای خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگل‌ها و مراتع را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کاهش 45 میلیمتری بارندگی در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر این نکته است که ما باید از منابع موجود اصولی استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی پیش برویم.

مهری افزود: وضعیت تمام دشت‌های ایران به لحاظ برداشت آب‌های زیرزمینی بحرانی است اما این بحران در دریاچه ارومیه نمود بیشتری دارد که به دلیل تولید گرد و غبار و ریز گرده‌ها این حساسیت بیشتر است.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های دولتی در این زمینه گفت: نقش دستگاه‌های ذیربط سیاست‌گذاری و اجراست و تحقق اهداف پیش‌بینی شده جز در سایه مشارکت، تعامل و همراهی مردم و جوامع محلی امکانپذیر نخواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: تشکل‌ها، نظام صنفی، نظام مهندسی و تعاونی‌ها باید در این حوزه به طور جدی ورود پیدا کنند.

مهری با اشاره به اینکه باید منابع موجود را مدیریت کرد، گفت: 11 درصد آب‌آورد دریاچه ارومیه از استان آذربایجان‌شرقی است اما به دلیل جهت وزش باد، بالای 80 درصد خسارت ناشی از خشک شدن آن متوجه استان ما است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه 70 درصد بارندگی‌های سالانه تبخیر می‌شود آغاز طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.