قدس آنلاین / آرش خلیل‌خانه : گروه تروریستی داعش با حمله شیمیایی به منطقه «طوزخرماتو» در استان کرکوک عراق به ادعای وزارت دفاع آمریکا مبنی‌بر بازداشت مسؤول ساخت سلاح‌های شیمیایی و انهدام تأسیسات ساخت این نوع سلاح‌های این گروه در عراق پاسخ داد.

 پاسخ مرگبار داعش به ادعای پنتاگون

به‌گزارش رسانه‌های عراقی درپی حمله‌‌موشکی داعش به‌ منطقه‌ طوزخورماتو، ساکنان منطقه‌ دچار نشانه‌های مسمومیت و عوارض ناشی از حملات شیمیایی از جمله علایم تنفسی و زخم و تاول پوستی شدند.
صلاح عباس، فرمانده‌ پلیس این منطقه‌ اعلام کرد: داعش در حمله‌ای به‌ این منطقه‌ 42 موشک را به‌سوی «طوزخورماتو» شلیک کرده‌است.
این گزارش حاکی‌است، اهالی ناحیه «تازه» از توابع طوزخورماتو در جنوب کرکوک پس از حمله گروه تروریستی «داعش» به آنان با موشک‌های حاوی گاز سمی دچار ترس و وحشت شده و از منطقه گریختند.
گزارش کارشناسان حاکیست، گاز اعصاب، خردل و کلر در موشک‌های شلیک شده از سوی تروریست‌های داعش وجود داشته که به همین دلیل شمار مصدومان که کودکان و سالمندان هستند به 400 نفر رسیده است.  
موشک‌های مزبور از شهر «البشیر» که از دو سال قبل در اشغال داعش است، شلیک شد.
«مسرور اسود محی‌الدین» عضو شورای کمیسران کمیساریای حقوق بشر گفت: داعش در بمباران منطقه «تازه» در خورماتو در ۲۵ کیلومتری جنوب کرکوک از گاز خفیف شده خردل و کلر استفاده کرده و در پی این اقدام ۴۰۹ نفر دچار جراحت شده‌اند.
بسیاری از خانواده‌ها وسایل خود را برای ترک منطقه تا آزادی منطقه البشیر که از آن هدف قرار گرفته‌اند، جمع کرده و بازارها و مغازه‌ها تعطیل شده‌است.
به گزارش پایگاه خبری کردپرس، فرمانده‌ پلیس منطقه‌هشدار داد: در صورت عدم اقدامات لازم در پیشگیری از حملات شیمیایی موج مهاجرت ساکنان منطقه‌ از «خورماتو» آغاز می‌شود.
بسیج مردمی عراق(الحشد الشعبی)، در پی این رخداد، درباره تکرار حادثه «حلبچه» در منطقه محاصره شده «تازه» و کشتار جمعی و نسل‌کشی ساکنان این منطقه در سایه سکوت و اهمال بین‌المللی هشدار داد و خواستار اقدام فوری بغداد برای آزادی هر سریعتر روستای استراتژیک «بشیر» شد.

  دروغ پنتاگون 24 ساعته افشا شد
این حمله شیمیایی در حالی صورت گرفت که وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) یک روز پیش از آن مدعی بازداشت مسؤول ساخت سلاح‌های شیمیایی داعش در عراق شده بود.
به گزارش پایگاه خبری «النشره»عراق، وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده بود، «داود البکار» معروف به «ابوداود»، مسؤول واحد ساخت سلاح‌های شیمیایی و دست ساز گروه تروریستی داعش در عراق را در فوریه گذشته (یک‌ماه پیش) بازداشت کرده‌است.
وزارت دفاع آمریکا همچنین مدعی شد،  تأسیسات ساخت سلاح‌های شیمیایی  داعش را در عراق هدف قرار داده است.
«پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: جنگنده‌های آمریکایی در حمله روز پنج شنبه خود بخش‌های زیادی از تأسیسات شیمیایی داعش در عراق را نابود کرده‌اند.
این در حالی است که برخی مقام‌های عراقی اعلام کرده‌اند که ادعای آمریکا درباره بازداشت مسؤول سلاح های شیمیایی داعش دروغ است.

  ابهام درباره وجود «ابوداود»
«حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «سلیمان داود العفاری» که آمریکا ادعای بازداشت او را می‌کند، وجود خارجی ندارد.
به نوشتۀ وبگاه شبکه السومریه، در بیانیه «الزاملی» آمده است: بررسی اطلاعات از منابع متعدد، نشان‌می‌دهد که این خبر صحت ندارد و نامی که در این زمینه مطرح شده، تخیلی‌است و هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند چنین شخصی، اساساً وجود دارد.
با این حال، پنتاگون می‌گوید: مسؤول سلاح‌های شیمیایی داعش را که ماه گذشته میلادی دستگیر کرده بود به مقامات عراقی تحویل داده است.
 سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشستی خبری با اعلام این مطلب، گفت: بازداشت «سلیمان داوود البکار» مسؤول سلاح‌های شیمیایی داعش، توانمندی‌های این گروهک را در ساخت تسلیحات شیمیایی و استفاده از آن ضعیف کرد اما با این وجود این پرونده هنوز به صورت نهایی بسته نشده است.
مسؤولان آمریکایی می‌گویند: در جریان بازجویی از «البکار» توانسته‌اند اطلاعات مهمی از سلاح‌های شیمیایی داعش و تأسیسات ساخت این سلاح‌ها به دست بیاورند که «نابودی آنها ضربه سختی به این گروه تروریستی در زمینه توانمندی‌های شیمیایی» محسوب می‌شود.

  تکرار حملات شیمیایی داعش
گروه تروریستی صهیونیستی داعش پیش از این نیز بارها از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و عراق استفاده کرده بود. نخستین حمله شیمیایی داعش در شهریور ماه 93 علیه منطقه «غوطه» در حاشیه دمشق صورت گرفت که جبهه ضد سوریه بلافاصله دولت و ارتش سوریه را به انجام این حمله متهم کرد تا با ایجاد موج گسترده‌ای از فشارهای سیاسی و تهدید به مداخله نظامی، جامعه جهانی را به لزوم تغییر حکومت در سوریه به اتهام جنایت جنگی مجاب کند.
با این حال، شواهد میدانی و بررسی‌های کارشناسی نشان داد سلاح‌های شیمیایی ابتدایی بکار رفته در این حمله توسط تروریست‌های داعش بکار رفته است. از سوی دیگر، دولت سوریه با امحای همه ذخیره سلاح‌های شیمیایی خود همه بهانه‌ها را از جبهه مخالف گرفت.
یک سال پس از آن، در شهریورماه سال جاری نیز نیروهای داعش حومه شمالی شهر حلب را با بیش از 50 خمپاره که حاوی مواد شیمیایی بودند هدف قرار دادند. پیش از آن نیز داعش علیه کردهای سوریه در کوبانی و کردهای عراق در نزدیکی اربیل از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌است.
تکرار و کثرت استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی موجب‌شد تا در نهایت دولت آمریکا نیز به دسترسی و استفاده این گروه از سلاح‌های ممنوعه و شیمیایی اعتراف کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.