قدس آنلاین/ محمد مظهری: پس از موضع‌گیری جانبدارانه «شورای همکاری خلیج فارس» که حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی اعلام کرد، وزرای خارجه اتحادیه‌ عرب چند روز پیش در یک‌صد‌ ‌و چهل‌وپنجمین نشست خود در قاهره، حزب‌الله را یک گروه تروریستی اعلام کردند، در حالی که لبنان و عراق با این موضع‌گیری مخالفت کردند و الجزایر و تونس هم در نشست وزیران کشورهای جهان عرب از تأیید موضع عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس خودداری ورزیدند.

 تروریستی خواندن حزب‌الله لفظی و بی‌تأثیر است

  از سوی دیگر جریان‌ها و تشکل‌های مردمی و شخصیت‌های عربی با محکوم کردن گسترده تصمیم نابخردانه اتحادیه عرب و شورای‌ همکاری خلیج‌فارس حمایت کامل خود را از جنبش مقاومت لبنان در مقابله با دشمن صهیونیستی اعلام کردند. این اتفاق موجی از موضع‌گیری‌ها در داخل لبنان و شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی را نیز در حمایت از حزب‌الله و تأکید بر نقش تعیین‌کننده این جریان در حفظ امنیت و دفاع از مرزهای لبنان به دنبال داشت. حتی سعد حریری رهبر جریان 14مارس از مخالفان حزب‌الله هم نتوانست این اتفاق را تأیید کند و بر نقش حزب‌الله در دفاع از لبنان صحه گذاشت. در این میان رسانه‌های وابسته به رژیم‌های عربی منطقه سکوت جنبش حماس درباره این وقایع را به مثابه حمایت مقاومت فلسطین از آن القا کرده‌اند. این رسانه‌ها و جریان پشت آن‌ها تلاش دارند این‌گونه جا بیندازند که جنبش حماس دچار تغییر و دگرگونی شده و از روابط خوب خود با محور مقاومت از جمله ایران و حزب‌الله فاصله گرفته است و به جبهه عربی مقابل محور مقاومت نزدیک شده است. گروه سیاسی قدس در همین راستا با
«محمود الزهار» از مؤسسان جنبش فلسطینی حماس و وزیرخارجه سابق فلسطین درباره موقعیت و جایگاه حماس در محور مقاومت و بررسی وضعیت مقاومت‌اسلامی در فلسطین و موضع آن نسبت به تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان گفت‌وگویی انجام داده است. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 برخی جریان‌ها سعی در القای این موضوع دارند که پایگاه مردمی حماس در فلسطین تضعیف شده‌است، آیا به نظر شما چنین ادعایی صحت دارد؟
نه، می‌توان گفت پایگاه اجتماعی و مردمی جنبش حماس در فلسطین به چند دلیل تضعیف نشده که مهم‌ترین آن پیگیری و اصرار این جنبش بر ادامه مسیر مقاومت است که دستاوردهای قابل توجهی هم داشته است، در حالی‌که بسیاری ازدولت‌های عربی منطقه هیچ موفقیت و دستاورد قابل ذکری در این زمینه نداشته‌اند. آخرین مورد از دستاوردهای حماس ایستادگی و پایداری در برابر دشمن اشغالگر و ضربه زدن به استراتژی امنیت ملی اسرائیل در جنگ 51روزه بود که دشمن متجاوز از بدترین روش‌ها و سلاح‌ها علیه مقاومت استفاده کرد، اما در نهایت این مقاومت فلسطین بود که پیروز شد.
 آیا انتفاضه اخیر فلسطینی‌ها یک جریان زودگذر بود یا می‌توان روی آینده آن حساب باز کرد؟
خیلی‌ها تصور می‌کردند این انتفاضه یک جنبش گذرا و موقتی است و بسرعت فرو خواهد نشست، اما امروز می‌بینیم که این حرکت در ماه چهارم خودش همچنان ادامه دارد و در آن نوآوری و ابتکارهای جدیدی هم صورت گرفته است و انتظار می‌رود که این روند ادامه داشته باشد، چراکه یادآور تجربه ما در انتفاضه سال1987 است که در ابتدا مسالمت‌آمیز بود و سپس در اوایل دهه نود سده گذشته، تبدیل به انتفاضه مسلحانه و نهایتاً منجر به بیرون راندن دشمن اشغالگر از نوار غزه شد. از این‌‍رو امیدواریم این انتفاضه ادامه یابد و دامنه‌اش گسترش پیدا کند تا بتوانیم همانند غزه، صهیونیست‌ها را از نوار باختری هم بیرون کنیم و ان‌شاء‌الله به مرحله آزادسازی کل فلسطین برسیم.

 موضع شما درباره اقدام برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان در قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی چیست؟
اتهام تروریستی بودن به حزب‌الله صرفاً یک موضوع لفظی و کلامی است که در صحنه عمل هیچ تأثیری ندارد و چیزی را عوض نمی‌کند، چراکه جنبش حماس هم مثل حزب‌الله قبلاً در معرض اتهام تروریستی بودن قرار گرفته بود. حماس به هیچ عنوان مایل نیست وارد بازی‌ها و کشمکش‌های موجود بین محورها و قدرت‌های منطقه شود، بلکه تمام تلاشش معطوف به این است که با همه جریان‌های موجود در جهان عرب و اسلام بویژه آنها که از جریان مقاومت حمایت می‌کنند، ارتباط دوستانه و خوب داشته باشد. همچنین این که گفته می‌شود حماس بدلیل فشارهای عربستان سکوت اختیار کرده صحت ندارد، زیرا ما برای هیچ جریان یا کشوری کار نمی‌کنیم و هدف اصلی ما مقاومت در برابر دشمن اشغالگر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.