مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسانی که به آیات قرآن عمل می‌کند، قلبی صیقلی و پاک دارد گفت: کسی که با قرآن مأنوس باشد، تن به کارهای خرافی مانند چهارشنبه‌سوری نمی‌دهد.

انسان مأنوس با قرآن، اسیر خرافات نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم شب گذشته، 26 اسفند در سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که قرآن باید در تمامی عرصه‌های زندگی ما جاری باشد، گفت: بر اساس دستور خدا، انسان باید تا اندازه‌ای که می‌تواند، قرآن بخواند.

وی ادامه داد: قرآن قلب انسان را صفا و صیقل می‌دهد؛ زمانی که قلب انسان دچار آلودگی شد، زمانی که قلب پاک شد، انسان به معرفت الهی دست می‌یابد.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که پس از پاک شدن و رسیدن به معرفت الهی انسان به عرفان دست می‌یابد، گفت: انسان قرآنی، انسانی است که به آیه آیه قرآن کریم گوش جان می‌سپارد.
وی افزود: خوارج با توجه به این که درون خود را پاک نکرده بودند و به قرآن ناطق بی‌توجه شدند و حتی با آن دشمنی کردند به نابودی رسیدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که کسی که قرآن می‌خواند ولی بداخلاقی می‌کند، از قرآن بهره‌ای نبرده است، گفت: کوتاهی درباره کسی که قرآن بخواند و متأثر از قرآن نباشد، از قرآن نیست، بلکه مشکل از آن فرد است که تنها قرآن را خوانده ولی آموزه‌های آن را عمل نمی‌کند.
وی با اشاره به آیات سوره مبارکه «عصر» گفت: این که خداوند می‌گوید ایمان بیاورید، خدا نیاز به ایمان ما ندارد، ما نیازمند ایمان هستیم به این معنی است که ما به چیزهایی نیاز داریم که با انجام آن از بدی و پلیدی نجات یابیم که ایمان به خدا موجب به وجود آمدن این حالت می‌شود.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه قم افزود: کسی که اعتقاد به خدا داشته باشد، پاک می‌شود، بنابراین بر اساس این پاکی عمل پاک انجام می‌دهد. کسی که بیمارستان بسازد، خدمتی به بشر بکند و...، اگر ایمان به توحید نداشته باشد، به پاکی نمی‌رسد و به بهشت راه پیدا نمی‌کند.
وی بیان کرد: ضروت وجود ایمان، بیان انحصاری نیست، بلکه بیان یک حقیقت است که با ایمان و عمل صالح می‌توان به بهشت راه پیدا کرد. البته کسانی که حجت نداشته و مستضعف فکری باشند، مورد رحمت خدا قرار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه به برخی خرافات در جامعه اسلامی از جمله چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: کسی که با قرآن مأنوس باشد، تن به کارهای خرافی مانند چهارشنبه‌سوری نمی‌دهند؛ متأسفانه خانواده‌های زیادی به این دلیل مصیبت زده شده‌اند.
وی افزود: در برخی کشورها روزهایی برای گاوبازی، پرتاب گوجه و... قرار می‌دهند؛ کارهایی اینچنین دور از عقل است و انسان معاصر بر اساس منطق و عقل باید از این کارها دوری کند.
مدیر مرکز قرآن و تفسیر حوزه علمیه با اشاره به سنت نوروز در کشور گفت: سنت‌هایی مانند خانه‌تکانی، دید و بازدید و صله رحم، هدیه دادن به یکدیگر و...، از سنت‌هایی است که با تعالیم دینی همسو هستند، ولی توجه به تفکرات خرافی مانند چهارشنبه‌سوری یا نحسی 13 سنخیتی با تعالیم اسلامی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.