امام جمعه مشهد مقدس گفت: «معادباوری» ویژگی بارز ابرار و انسان الگویی قرآن است.

«معادباوری» ویژگی بارز ابرار و انسان الگویی قرآن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در هفته‌های گذشته عرض شد سخن در آیات سوره انسان در دو بخش است، در باب بخش دوم آیات این سوره باید عنوان کرد در مقابل عملی که ابرار برای وفای نذر و اطعام مسکین و ابن سبیل و یتیم صورت دادند این اطعام به دو منظور صورت گرفت: انگیزه نخست لوجهه الله و انگیزه دوم نیز وحشت از مظهر غضب خدا که سبب عبوس شدن روز قیامت است و ابرار در برابر این وحشت و بخاطر رضای خدا مسکین و یتیم و اسیر را اطعام کردند.

وی افزود: خداوند اجر این دو انگیزه را مشخص می‌کند، در برابر وحشت از عبوس بودن قیامت خداوند در برابر این وحشت به آنها امنیت می‌دهد و در عرصه محشر به آنها امنیت می‌دهد که شرح آن مطرح شد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: انسان منکر خدا و یا انسانی که در جریان زندگی مادی خود با بینش مادی زندگی را تنظیم می‌کند معنایی ندارد که در این زندگی دگربینی باشد و در این زندگی قطعاً خودبینی حاکم است و منافع قدرت و ثروت در حرکت وی منظور می‌شود، دگربینی به عنوان دگربینی جدای از خودبینی در زندگی مادی، دارای منطق نیست.

وی گفت: اگر در یک زندگی انسان بخواهد دگربینی منهای خودبینی داشته باشد باید در آن زندگی خدابینی حاکم باشد. اما اگر خدابینی در زندگی حاکم نباشد چرا در مقام منفعت مادی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و قدرت یابی، انسان قدمی بردارد در جهت تامین زندگانی دیگری؟ هر قدمی که در حوزه دگربینی صورت دهد منافع خود را در ثروت و قدرت می‌بند.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: در زندگی اگر خدابینی حاکم شد و انسان مومن و معتقد به خدا و معادباور بود، طبیعی است که در این زندگی دگربینی بخاطر خدابینی، به عنوان خود دگربینی موضوعیت دارد.

وی افزود: انسان خدابین نمی‌تواند در زندگی خودبین باشد و منافع را برای خود ببیند، انسان خدابین به هیچ وجه خودبین نیست و در همه زندگی دیگران را می‌بیند، برادران و خواهران امسال تمام شد و شما برحسب اینکه مون به خدا هستید و معادباور هستید در عیش و سرور سال نو نباید خودبین باشید و باید دگربین باشید، آیا آن سور و سات شب سال نو در خانه شما هست آیا در بساط خانواده‌های فقیر و قشر آسیب پذیری که با هزاران مشکل معیشتی سر و کار دارند وجود دارد یا آنها در شب سال نو با غم و غصه و ناداری و فلاکت دست به گریبان هستند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر خدابینی دگربین است تاکید کرد: عزیزانی که برحسب قرب به پروردگار معرفت کامل نسبت به خدا، از عبوس بودن قیامت وحشت داشتند وقتی وارد قیامت می‌شوند با روی گشاده مورد استقبال قرار می‌گیرند. استقبال خدایی در صحرای محشر برای انسان الگویی قرآن با روی گشاده و سرور و شادی است منتهی این روی گشاده در مظهر رحمت خدا برای ابرار متجلی می‌شود. ابرار وقتی در عرصه محشر قدم می‌گذارند مقامات عالیه قرب خدا را در دل ظلمت و تاریکی و سیاهی محشر مشاهده می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.