قدس آنلاین- تبریز: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راه‌اندازی بیش از ۵۵۰ بازارچه صنایع دستی در نوروز امسال در کشور خبر داد و گفت: گردش مالی نوروز برای هنرمندان از طریق این بازارچه‌های ۲۵ میلیارد تومان است.

راه‌اندازی ۵۵۰ بازارچه صنایع دستی در کشور

به گزارش قدس انلاین از تبریز،  بهمن نامورمطلق عصر امروز در جمع مسئولان گردشگری استان آذربایجان‌شرقی  در تبریز با اشاره به سابقه درخشان تاریخی آذربایجان شرقی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، حرکت بر پایه رخداد محور بودن را اصلی‌ترین رمز پیشرفت استان و بازگشت به جایگاه ویژه بین‌المللی خود دانست.

وی ادامه داد: رویدادها و رخدادها زمینه‌های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌روند و آذربایجان‌شرقی به دلیل تنوع فرهنگی و پیشینه تاریخی غنی می‌تواند نام خود را دوباره در سطح جهانی مطرح کند.

ناظر عالی ستاد هماهنگی خدمات کشور با اشاره به اینکه تبریز همواره در طول تاریخ مکتب دار بوده است، کسب عناوینی از قبیل شهر جهانی فرش دستباف و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 را فرصتی برای احیای جایگاه جهانی تبریز دانست.

وی اکتفا به چند عنوان جهانی به دست آمده در سال 94 را جایز ندانست و بر لزوم تلاش برای کسب افتخارات بیشتر و مطرح شدن در عرصه‌های جهانی تأکید کرد.

نامورمطلق با بیان اهمیت عید باستانی نوروز در ایجاد همگرایی ملی، نوروز را یک موقعیت استثنایی برای بازشناسی خود و فرهنگ اصیل ایرانی دانست و افزود: پاسداشت و احیای مراسم و آئین‌های مرتبط با عید نوروز که از یادگار گذشتگان است،  وظیفه نسل امروز به شمار می‌رود.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نوروز در بخش صنایع دستی از راه‌اندازی بیش از 550  بازارچه صنایع دستی و برپایی 6 هزار غرفه صنایع دستی در کشور خبر داد و تأکید کرد: براساس هدفگذاری‌های سازمان، مقرر شده است، تا پایان برنامه ششم توسعه، فروش صنایع دستی به یک هزار میلیارد ریال در سال‌های آتی برسد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گردش مالی نوروز برای هنرمندان در سال گذشته از طریق بازارچه های صنایع دستی را 25 میلیارد تومان اعلام کرد.

صنایع‌دستی از ضعف ساختار کلان رنج می‌برد

نامورمطلق، نبود ساختار منسجم را بزرگ‌ترین چالش فراروی صنایع دستی کشور عنوان کرد و یادآور شد: هم‌اکنون صنایع‌دستی از ضعف ساختار کلان رنج می برد و یکی از اولویت‌های دولت و سازمان میراث‌فرهنگی در سال‌های آینده تغییر ساختار صنایع‌دستی خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم تجمیع هنرهای صنایع دستی، زیور آلات و فرش در یک بخش، عدم اجماع و انسجام بین این سه هنر را آسیب جدی صنایع دستی کشور عنوان کرد.

ناظر عالی ستاد هماهنگی خدمات کشوربا اشاره به اینکه رشد سایر بخش های اقتصادی کشور در سال‌های گذشته منفی بوده است، رشد صادرات صنایع دستی نسبت به سال گذشته را 94/ 18 درصد اعلام کرد و از این مسئله ابراز خشنودی کرد.

نامورمطلق بر لزوم مبارزه با قاچاق صنایع دستی از یک سو و تمرکز به صادرات صنایع دستی و بازاریابی جهانی از سوی دیگر تأکید کرد.

وی با تأکید بر شعار سال 95 اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر قابلیت و توان بالای درآمدزایی از طریق فروش و صادرات صنایع دستی و تأثیر مثبت آن در بهبود وضع اقتصاد کشور تاکید کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ملی بودن صنایع دستی، دارا بودن مواد اولیه داخلی، خلاقیت و طراحی داخلی و قابلیت صادرات پذیری تولیدات صنایع دستی را از دلایل اصلی توجه و سرمایه گذاری در سال اقتصاد مقاومتی در این هنر- صنعت عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.