مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از برگزاری نمایشگاه بزرگ هنر و کودک، نمایش آثار چند هنرمند خارجی، برگزاری آرت‌فر تهران و بی ینال هنر تهران به عنوان بخشی از برنامه های سال ۹۵ خبر داد.

اتفاقات خوب برای هنرهای تجسمی در راه است/ تجمیع همه بی‌ینال‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی خود از رویدادهای هنری سال ۹۴ گفت: سال ۹۴ سال خوبی برای هنرهای تجسمی ایران بود و نمایشگاه های خوبی را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کردیم از جمله نمایشگاه آثار «اتوپینه» نقاش بزرگ آلمانی و نمایشگاه آثار «ویم دلووی» هنرمند بلژیکی که هم اکنون دراین موزه برپاست. نمایشگاهی از آثار هنرمندان مقیم اتریش، آثار هنرمندان ایتالیا و نمایشگاه آثار فریده لاشایی در کنار آثار گنجینه موزه نیز از دیگر رویدادهای خوب سال ۹۴ بود که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

اتفاقات خوب سال ۹۴

وی افزود: امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با رویکردی به هنرهای جدید برگزار شد، نگارخانه های بسیاری اجازه تاسیس گرفتند و دو قرارداد نیز با موزه های آلمان و ایتالیا بستیم که به معرفی موزه هنرهای معاصر تهران و هنر ایران در این دو کشور خواهیم پرداخت.

این مدیر هنری راه اندازی کلوپ‌ها و کانون های مختلف هنری مثل فعال شدن سینما تک موزه، کانون دیزاین و معماری و کانون هنرهای نو موزه هنرهای معاصر تهران را از اتفاقات خوب سال ۹۴ ذکر کرد.

ملانوروزی همچنین از بازگردانده شدن ۱۴ اثر ایرانی از آمریکا به موزه هنرهای معاصر تهران بعد از ۳۷ سال به عنوان یکی دیگر از اتفاقات خوب سال ۹۴ در زمینه هنرهای تجسمی یاد کرد.

برنامه های تجسمی سال ۹۵

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه های تجسمی سال ۹۵ بیان کرد: به تازگی نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایران در ارمنستان برگزار کرده ایم که تا مدتی ادامه دارد. همچنین اوایل سال ۹۵ در «سه سالانه دیزاین میلان» و «بی ینال معماری ونیز» شرکت خواهیم کرد و نمایشگاه هایی را در آلمان و ایتالیا داریم که به معرفی موزه هنرهای معاصر تهران و هنر ایران می پردازد.

ملانوروزی همچنین با اشاره به برگزاری آرت‌فر تهران در سال ۹۵ اظهار کرد: امیدوار هستیم که آر‌ت‌فر تهران را سال ۹۵ برگزار کنیم و همچنین مقدمات برگزاری بی ینال هنر تهران را نیز فراهم کنیم.

وی درباره امکان برگزاری هر دو رویداد آرت‌فر و بی ینال تهران در سال ۹۵ بیان کرد: آرت‌فر تهران شرایط آماده تری برای برگزاری در سال ۹۵ دارد اما بی ینال هنر تهران نیاز به فضای بسیار بزرگی دارد که مکان آن هنوز در اختیار ما نیست و با توجه به این که این رویداد باید با اعتباری جهانی همراه باشد، بنابراین باید مقدمات آن را در سال ۹۵ فراهم کنیم تا اگر برگزاری آن در سال آینده امکان پذیر نشد، بتوانیم برای سال ۹۶ این رویداد بین المللی را برگزار کنیم.

برگزاری بی ینال هنر تهران بعد از ۳۹ سال/ لزوم همکاری هنرمندان برای تجمیع همه بی ینال ها

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به لزوم همکاری هنرمندان مختلف برای برگزاری بی ینال هنر تهران تأکید کرد: بعد از ۳۹ سال بی ینال تهران را برگزار می کنیم و این کار بسیار دشواری است که باید همه هنرمندان رشته های مختلف برای برگزاری این رویداد بین المللی به ما کمک کنند اما متأسفانه هنرمندان رشته های مختلف هنری در این زمینه همکاری لازم را ندارند و هر گروه هنری مایل است که بی ینال تخصصی خود را برگزار کند، در حالی که در تمام دنیا مرز میان هنرها برداشته شده است و همه بی ینال های هنری دنیا به ارائه آثاری از هنرمندان در شاخه های مختلف هنری می پردازند، بنابراین هنرمندان ما نیز در رشته ها نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی، عکاسی و ... باید کمک کنند این بی ینال بزرگ تهران نیز با تجمیع همه هنرها در یک زمان برگزار شود.

وی با بیان این که بی ینال هنر تهران به مدیریت جامعی نیاز دارد، افزود: بحث های مقدماتی برای برگزاری این بی ینال بزرگ را شروع کرده ایم و میدوار هستیم در صورتی که شرایط آن فراهم شود، بتوانیم اواخر سال ۹۵ و یا سال ۹۶ آن را برگزار کنیم.

برگزاری آرت‌فر تهران با حضور گالری های خارجی

ملانوروزی درباره امکان برگزاری آرت‌فر تهران با حضور گالری های خارجی در تهران توضیح داد: آرت‌فر تهران در سال های گذشته هم برگزار می شده است اما شرایط تحریم اجازه نمی داد که گالری های خارجی در ایران حضورداشته باشند. اکنون این شرایط مساعدتر شده است و با مدیران بسیاری از گالری های مختلف دنیا که برای برگزاری چند نمایشگاه خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران آمده بودند، مذاکره کردیم که زمینه حضور فعال گالری های داخلی وخارجی را در آرت‌فر تهران فراهم کنیم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره لزوم برگزاری آرت‌فر تهران تصریح کرد: بحث خرید تابلوهای خارجی در ایران هنوز فرهنگسازی نشده است و معمولاً آثار خارجی خریداری نمی شود اما می توان این شرایط را ایجاد کرد و فکر می کنم با توجه به رقبایی که در ابوظبی، دبی و استانبول در این زمینه داریم و آرت‌فرهای مختلفی را این کشورها برگزار می کنند، باید فکری کنیم که این سرمایه های ایرانی از داخل ایران خارج نشود و ایران به عنوان کشوری که زمینه های فرهنگی و هنری غنی دارد، بتواند نقش خود را به خوبی در منطقه ایفا کند.

وی درباره سپردن برگزاری آرت‌فر تهران به بخش خصوصی هم بیان کرد: ما باید برگزاری همه امور هنری را به بخش خصوصی واگذار کنیم و وزارت ارشاد به برگزاری این رویدادها کمک کند و نقش حمایتی و نظارتی خود را داشته باشد.

ملانوروزی درباره استفاده از تجربه های گذشته در زمینه برگزاری رویدادهایی مثل اکسپو که با حضور گالری های ایران و به صورت ناموفق برگزار شد، بیان کرد: گالری ها معمولاً در اکسپوها حضور پیدا نمی کنند و بیشتر در آرت‌فرها فعالیت دارند. من معتقدم یا کاری را اصلا نباید انجام داد و اگر انجام می شود باید به صورت کاملا حرفه ای و اصولی برگزار شود. اگر چه در اولین دوره ها کاستی هایی خواهد داشت اما به مرور و با رفع این کاستی ها می تواند جای خود را در سطح بین المللی پیدا کند.

ملانوروزی درباره مسائل نقل و انتقال پول برای این رویداد هم گفت: بخشی از این مشکلات با حل مساله سوئیفت برطرف شده است و فکر می کنم به لحاظ انتقال پولی مشکلی تا زمان برگزاری این رویداد نداشته باشیم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره امانت سپاری آثار این موزه به نمایشگاه ها و موزه های خارجی در سال ۹۵ هم اظهار کرد: امانت سپاری نداریم اما دو نمایشگاه بزرگ از آثار موزه هنرهای معاصر تهران شامل ۳۰ اثر ایرانی و ۳۰ اثر خارجی را در موزه مکسی ایتالیا و موزه آلمان خواهیم داشت.

بازسازی موزه

وی درباره روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران هم توضیح داد: بازسازی موزه را در سال ۹۴ در بخش صوتی و تصویری سینما تک انجام دادیم و با بهترین تجهیزات صدا و تصویر مشکلات این بخش را برطرف کردیم. همچنین بخشی از هزینه ها صرف تأسیسات موزه مثل سیستم برق و  لوله های آب موزه شده است. ولی هنوز تأسیسات گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به روز نشده است و باید بخش های مربوط به پالایش رطوبت، نور و دما و ... نوسازی و به روز شود که امیدوار هستیم هزینه های آن را از محل برگزاری نمایشگاه هایی که در خارج از ایران خواهیم داشت، تأمین کنیم و سال آینده این بخش ها را نوسازی کنیم.

نمایشگاه هنر و کودک

ملانوروزی درباره برنامه موزه هنرهای معاصر تهران برای برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی برای سال ۹۵ گفت: سال آینده ما نگاهی به موضوع «هنر و کودک» در ایران خواهیم داشت و به شکلی کارنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بررسی می کنیم و به  همه بخش هایی که به موضوع هنر و کودک پرداختند توجه خواهیم کرد.

وی افزود: ما قدیمی ترین کشور خاورمیانه هستیم که در قالب کانونی برای پرورش فکری کودکان و نوجوانان به هنر کودک توجه کرده است. ما در این رویداد به همه هنرمندانی که به هنر کودک پرداخته اند چه در آموزش و پرورش چه در نهادهای دینی و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می پردازیم که در مجموع نمایشگاه بسیار خوبی خواهد بود که امیدواریم به این بهانه بخشی از فعالیت های هنری کشور را مستند کنیم.

ملانوروزی زمان برگزاری این نمایشگاه را بهار سال ۹۵ و بعد از نمایشگاه ویم دلووی در موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرد.

تجمیع بی ینال ها در بی ینال هنر تهران/ بی ینال خوشنویسی و نگارگری پابرجاست

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره برگزاری بی ینال های هنری در سال ۹۵ هم یادآور شد: ۲ بی ینال خوشنویسی و نگارگری را طبق روال خود همچنان برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم سایر بی ینال ها را در بی ینال هنر تهران تجمیع کنیم.

وی افزود: در همه جای دنیا بی ینال های بزرگی شامل همه هنرها برگزار می شود مثل بی ینال ونیز، شانگهای، داکا و ... که به صورت کلی به موضوع هنر می پردازند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره توافق هنرمندان شاخه های مختلف هنری برای مشارکت در برگزاری یک بی ینال بیان کرد: هنرمندان شاخه های مختلف هنری می توانند  بی ینال های تخصصی خود را همچنان دنبال کنند مثلا در بحث میراث ملی ما بی ینال خوشنویسی و نگارگری را خواهیم داشت. طراحان گرافیک هم نمایشگاهی با عنوان «سرو نقره ای» دارند که به عنوان یک رویداد تخصصی گرافیک به طور منظم برگزار می شود. سایر هنرها هم می توانند به این ترتیب یک نمایشگاه تخصصی برای خود داشته باشند و در کنار آن بی ینال هنر تهران را هم به صورت بین المللی برگزار می کنیم  که در آن شرکت می کنند.

وی تصریح کرد: در میان ۱۳۰ بی ینال هنری که در سراسر جهان برگزار می شود، بی ینال هنر تهران هم می تواند مطرح شود؛ بی ینالی که پیش از این وجود داشته ولی از بین رفته و اکنون دوباره درصدد راه اندازی آن هستیم.

نمایش آثار هنرمندان خارجی در موزه هنرهای معاصر

ملانوروزی در پایان درباره برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۵ گفت: برگزاری چند نمایشگاه از آثار هنرمندان خارجی را در برنامه های این موزه داریم که یکی از این هنرمندان «پیر سولاژ» مهمترین هنرمند جهان است که مقدمات برگزاری نمایشگاهی از آثار این هنرمند در حال انجام است تا با همیاری سفارت فرانسه در ایران، سال جدید نمایشگاهی از آثارش را در موزه برگزار کنیم. «تونی برک» هنرمند انگلیسی مقیم آلمان و «کی فر» از هنرمندان مطرح دنیا نیز از جمله این هنرمندان هستند که در حال برنامه ریزی و فراهم کردن مقدمات برپایی نمایشگاه آثارشان هستیم اما با توجه به این که نمایشگاه های موزه هنرهای معاصر تهران حدود سه ماه به طول می انجامد، زمان بندی این نمایشگاه ها به سال ۹۶ هم می رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.