قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل ‏خانه: اعلام آمادگی بشار اسد برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه با واکنش منفی آمریکا و انگلیس روبه‏رو شده است.

واکنش سراسیمه غرب به پیشنهاد اسد

رئیس جمهور سوریه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرد آماده ‌است درصورتی که خواست عمومی مردم سوریه باشد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را در این کشور برگزار کند.
اسد در این‌باره گفت: «این به موضع مردم سوریه بستگی دارد که تمایل عمومی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد یا خیر. اگر چنین خواسته‌ای وجود داشته باشد، از نظر من مشکلی نیست و این مسأله به همه شهروندان سوریه مربوط می‌شود زیرا آنان به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند».
وی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور نمی‌تواند بدون حمایت مردم کار کند و اگر  مورد حمایت مردم باشد، باید همیشه برای چنین گامی آمادگی داشته باشد.»
وی تأکید کرد که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری بخشی از فرایند کنونی سیاسی نیست و ادامه داد: «پیشنهاد شده است که بعد از تصویب قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی برگزار شود. این انتخابات توازن قدرت در عرصه سیاسی را نشان می‌دهد، سپس دولت جدید در تطابق با نمایندگی نیروهای سیاسی در پارلمان جدید تشکیل خواهد شد، اما درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری، این یک موضوع کاملاً متفاوت ‌‌است و انتخاب رئیس‌جمهور بصورت مستقیم بهتر از انتخاب یک رئیس‌جمهور از خلال پارلمان است.»
«میخائیل بوگدانف» معاون وزیرخارجه روسیه و نماینده رئیس‌جمهور این کشور در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» روسیه اعلام کرد: ما از پیشنهاد «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور در آینده نزدیک حمایت می‌کنیم، دولتی که متشکل از معارضان، افراد مستقل و نیز افراد وابسته به حکومت سوریه باشد.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: پیشنهاد رئیس جمهور سوریه با توافق گروه حمایت از سوریه و قطعنامه2254 در تعارض نیست.

 واکنش تند لندن و واشنگتن
پیشنهاد اسد در حالی مطرح شده که مذاکرات سیاسی برای آشتی ملی و گفت‌وگو برای تعیین چارچوب‌ها و نحوه تشکیل دولت جدید در این کشور و دوره انتقالی از دو هفته پیش در وین آغاز شده است، اما بدلیل اختلافات عمیق و ساختاری میان گروه‌های معارض، همچنین اختلاف میان آمریکا و کشورهای غربی و متحدان عربی آنها از یک سو و روسیه و دمشق از سوی دیگر درباره گروه‌های تروریستی، پیشرفت چندانی در این مذاکرات بوجود نیامده ‌است. با این حال آمریکا و انگلیس پیشنهاد اسد برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را رد کردند.
به گزارش وبگاه «النشره»، «الیزابت ترودو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه تصریح کرد: کاخ سفید با بررسی پیشنهاد بشار اسد درخصوص برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در سوریه مخالف است.
وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به حمایت خود از فرآیند انتقال سیاسی قدرت در سوریه ادامه می‌دهد، افزود: واشنگتن از فرآیندی که به منظور تعیین شکل انتقال قدرت در سوریه صورت بگیرد، حمایت و آمریکا بر این فرآیند نظارت می‌کند.
در همین راستا «فیلیپ هاموند» وزیرخارجه انگلیس نیز در موضعی مشابه آمریکا و با انتقاد از طرح اسد درخواست کرد که دولتی در سوریه بدون حضور بشار اسد تشکیل شود.

 هراس غرب از فرآیند دموکراتیک در سوریه
این موضع‌گیری نشان می‌دهد کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها از یک سو هنوز بدنبال این هستند تا فرآیند مذاکرات سیاسی در سوریه حداقل اگر به حذف بشار اسد از قدرت منجر نشود با تغییر ساختار حکومت در سوریه جایگاه وی را تضعیف کرده و این امکان را فراهم آورد تا اسد طی یک دوره انتقالی از قدرت کنار گذاشته شود و از سوی دیگر حمایت این کشورها از گروه‌های تروریستی و معارضین داخل مذاکرات بتواند جایگاه و سهم بالاتر و بیشتری را برای آنها بدست آورد، چیزی که برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری و پارلمانی قطعاً مانع آن خواهد بود.
اسماعیل کوثری با اشاره به این موضوع و تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند در شرایط موجود و در یک انتخابات آزاد مردم سوریه بطور حتم به بشار اسد رأی خواهند داد زیرا او در سخت‌ترین دوران و در مقابل تروریست‌ها و دشمنان سوریه در کنار ملت این کشور باقی ماند و با پایداری در برابر تروریست‌ها ایستادگی کرد می‌گوید: نتیجه مطلوب برای جبهه ضد اسد در مذاکرات سیاسی جاری، یا انتخابات بدون حضور اسد است و یا تصمیم‌گیری برای حکومت آتی این کشور در فرآیندی غیردموکراتیک و تعیین نظام این کشور توسط قدرت‌های خارجی. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌افزاید: پیشنهاد اسد می‌تواند همه برنامه‌ها و رشته‌های آنها را پنبه کند، زیرا اولاً نشان می‌دهد دولت سوریه به راهکار سیاسی و دموکراتیک پایبند است و دوم آنکه کار را به مردم سوریه واگذار می‌کند، آن‌هم در شرایطی که گروه‌های مسلح معارضان در میان مردم سوریه هیچ پایگاهی ندارند.
این کارشناس مسایل استراتژیک منطقه می‌گوید: البته مخالفت غربی‌ها با این پیشنهاد به نفع دولت سوریه است، زیرا هم نیات آنها را آشکار می‌کند و هر چه زمان بگذرد جایگاه محور مقاومت در افکار عمومی قویتر خواهد شد. ضمن اینکه با پیشروی ارتش سوریه و شکست تروریست‌های داعش و جبهه النصره دولت این کشور موقعیت و جایگاه برتری را در روند مذاکرات سیاسی پیدا خواهد کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اسد ديكتاتوريست كه از شرايط كنوني كشور استفاده ميكند تا مردم بيچاره بين بد و بدتر ، بد را انتخاب كنند، اين موجود بايد ساقط شود و سوريه اي دموكراتيك با رئيس جمهوري خير خواه بر سر كار بيايد
  • عباس IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آمریکا وانگلیس بهتر است به شاهان و رییسان کشورهای که با آنها ارتباط دارند از آنها خواستار انتخابات باشند وبه کشورهای مستقل کاری نداشته باشند
  • عباس IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    با سلام .از کشور 23ملیون نفری سوریه 12ملیون آواره .آیا هنوز کسی هم هست که در انتخابات آزاد شرکت کند .ویا نه تنها همان 11ملیون کاملا بسه که ریس جمهور رو انتخاب کنه .حتما از جمعیت باقی مونده همه طرفدار اسد هستند .وبقیه جمعیت هم اصلا مهم نیست که شرکت کنند یا نه .چرا اینقدر با یک جانبه و وبرای تخریب غرب و منافع خودتون .و گول زدن افکار عمومی حرف میزنید .منصف باشید .عاقلانه بیندیشید .حرف بزنید .نظر بدید .سیاست چیزی است که دشمنان را هم به هم نزدیک و دوستان را دشمن هم میکنه .همین روسیه میشه از شما بپرسم چه گلی به سر کشور ما زده جز تاراج ایران بد عهدی و خیانت .پس هیچ فرقی بین غرب و شرق نیست .چشمها را باید شست .
  • انار IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اسد چطور رای گیری خواهد کرد که ملتش در کشور ها اواره هستند ایرانی ها رای خواهد داد و چرا غرب سراسیمه چون هوشیارند