قدس آنلاین/ مجید تربت زاده: ... ژنرال بی سایه، شبح، مرد مرموز، شخص اول خاور میانه، دشمن باهوش، عاشق جنگ و ... این‌ها بخشی از لقب‌هایی هستند که رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی یا عرب به او داده‌اند. برای ما ایرانی‌ها اما همان «حاج قاسم» خودمان است. سرداری که ایرانی‌ها از هر گروه ، جناح و دین و مذهبی که باشند، نامش را با افتخار صدا می‌زنند.

آقای فرمانده

خاصه اینکه انفجارهای تروریستی اخیر در بروکسل و پاریس که فاصله جغرافیایی شان با زادگاه داعش حدود 3 هزار کیلومتر است، باردیگر نعمت «امنیت» را در سرزمین ما به رخ می کشد.
نخستین «گزارش از شخص» سال 95 را بدون هیچ بهانه خبری روز، تقدیم می‌کنیم به «حاج قاسم» که در پنج سال اخیر، نام او هر روز بر سر زبان و قلم رسانه‌های ایران و جهان بوده است. بازمانده‌ای از مردان بی نام و نشان دفاع مقدس که فرهنگ ناب آن دوران را تا امروز حفظ کرده و اکنون به مدد همان فرهنگ، نامش در سراسر جهان پیچیده و دل بدخواهان اسلام و ایران را به لرزه در آورده است.
نه تنها «حاج قاسم» و ما ایرانی‌ها که بسیاری از مردم دنیا امروز فهمیده‌اند «ایران»، مهد و خاستگاه سردارانی است که در صورت نیاز می‌توانند به «ژنرال‌های بی سایه » تبدیل شوند و هراس بیندازند به دل دشمنان. یک گواهش نیز کنایه‌ای است که «جان کری» به وزیران خارجه کشورهای عربی می‌زند: «سراسرجهان عرب یک ژنرال سلیمانی برای مبارزه با تروریست‌ها ندارد... .»

 حکایت آن مأموریت 15 روزه
تا همین چند سال پیش شاید بسیاری از ما ایرانی‌ها که امروز صمیمانه او را «حاج قاسم» صدا می‌زنیم، نامش را نشینده بودیم.
نه خودش علاقه‌ای به نامور شدن داشت و نه رازداری و آیین و آداب نظامی گری اجازه می‌داد نامش بر سر زبان‌ها بیفتد. اما امروز خیلی از ما ممکن است اینجا و آنجا خوانده باشیم که سال 1335 در روستایی دور افتاده و کوهستانی (قنات ملک) از توابع شهرستان «رابُر» کرمان به دنیا آمد. از 12 سالگی به کرمان رفت و مشغول کار بنایی شد و بعدها به عنوان پیمانکار به سازمان آب رفت . ورزشکاری درست و حسابی بود . در رشته کاراته به قول برادرش «دان» داشت و مربی پرورش‌اندام هم بود. انقلاب که شد، آقا قاسم پاسدار افتخاری شد و با آغاز جنگ تحمیلی با مأموریت 15 روزه به عنوان فرمانده دسته به جبهه رفت اما تا 8 سال بعد که فرماندهی لشکر 41 ثارالله  را عهده‌دار بود، این مأموریت به پایان نرسید!
پیشینه و رشادت‌هایش در 8 سال جنگ تحمیلی موضوع این گزارش نیست. همان‌طور که قصد نداریم توضیح بدهیم جهاد برای «حاج قاسم» با پایان جنگ، تمام نشد. سردار پس از جنگ و بازگشت به کرمان نیز درگیر نبرد با اشرار و قاچاقچیان افیون در شرق کشور شد.

  چرا یکباره «حاج قاسم» شد؟
از سال 76 که سردار سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس رسید تا 14 یا 15 سال بعد باز هم ما نام و نشانی از او در رسانه‌ها نمی‌بینیم. گویا در این سال‌ها دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه بهتر از ما- هموطنانش- «سردار» را می‌شناختند. برای همین نخستین بار رسانه‌های غربی بودند که پیش از جنگ 33 روزه در لبنان ، جسته و گریخته از ژنرال ایرانی و نقش ایرانی‌ها حرف زدند. بعدها هم -گاه و بی‌گاه- تصاویری از سردار سلیمانی در سوریه – که به واقع، اینک درگیر یک جنگ جهانی شده بود- منتشر شد. با این همه در ایران اما انگار همه روزه سکوت گرفته بودند و در این باره سخن نمی‌گفتند. شاید همین سکوت به داستان سازی‌های بیشتر در رسانه‌ها و فضای مجازی دامن می‌زد. با حمله مستقیم داعش به عراق  و زمانی که آن‌ها به نزدیکی بغداد رسیدند، داستان اما جور دیگری شد و گویی، ورق برگشت. حالا ایران هم انگار مایل به انتشار خبرها و تصویرهای حضور حاج قاسم در خط مقدم نبرد با داعش بود. پیام این تغییر رویکرد به دنیا شاید این بود که در تحولات منطقه، نه تنها ایران منزوی و منفعل نشده است، بلکه در متن ماجرا حضور جدی دارد.
 چنین بود که سردار ایرانی از تاریکی خارج شد تا همه دنیا او را بشناسند و در یک خط اعتراف کنند که «حاج قاسم، همه جا هست و هیچ جا نیست!»
  فرقی نمی‌کند باور کنیم یا نکنیم
همین حالا هم که نامش را جست‌وجو کنید بیشتر از همه چشمتان می‌افتد به قصه‌هایی که از حاج قاسم ساخته‌اند. از نامه‌ای که وزیر دفاع آمریکا روی میزش پیدا کرد و امضای قاسم سلیمانی پای آن بود (اگر لازم باشد از این هم نزدیک‌تر می‌شویم) تا پیامک به ژنرال پترائوس و... فرقی نمی‌کند، این‌ها را باور کنیم یا نکنیم. همه این حرف و حدیث‌ها نشان می‌دهداین شخصیت آرام،متین و بی حاشیه  چقدر توی دل دشمنان را خالی کرده است. نگاهی بیندازیم به اظهار نظر خارجی‌ها در باره حاج قاسم: ...  استراتژیست بی نظیر و باهوش‌تر از هر آدمی است/ او همیشه غایب است!/ مهم ترین استراتژیست نظامی جهان از زمان مارشال رومل تا امروز است/ او فرماندهی نیست که همیشه پشت جبهه بماند و نیروهایش را به نبرد بفرستد. ...
از میان خودی‌ها اما بیش از همه توصیف رهبر انقلاب به دل می‌چسبد:« حاج قاسم، شهید زنده است».

سّر دلبران
یک بند از سروده کهن ایرانی است که می‌گوید: خوش تر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران ...  بر همین مبنا شاید بد نباشد، روایت کوتاه اما گویای ابراهیم حاتمی کیا– کارگردان سینمای ایران- را درباره حاج قاسم یادآوری کنیم که چندی پیش در مصاحبه‌ای به خبرنگار درباره محمدجواد ظریف- وزیر خارجه- گفته بود:   « آقای ظریف برای من اسکناس باارزشی است که پشتوانه‌اش را از حاج قاسم می‌گیرد» !

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.