قاری پیشکسوت کشورمان با اشاره به برخی افراطی‎گری‌‎های قاریان در بحث بهره‎گیری از مقامات و الحان و ترکیبات آن‌‎ها و غافل شدن از معنویت تلاوت قرآن، اظهار کرد: جایگزینی طرح «سطح‎بندی قاریان» به‌جای رتبه‎بندی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه رقابت‌‎های کاذب را به کیفیت تلاوت تبدیل می‌‎کند.

 طرح «سطح‎بندی قاریان» رقابت‌ کاذب را به کیفیت‎ تلاوت تبدیل می‌‎کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، غلامرضا شاه‌‎‏میوه، قاری پیشکسوت کشورمان  از آذربایجان شرقی درخصوص ارزیابی وضعیت قرآنی سال 94 اظهار کرد: اگر بخواهم یک نگاه کلی و اجمالی به مسائل مربوط به بخش قرائت و صوت و لحن و بحث فنی تلاوت و... داشته باشم باید گفت که از یک جهاتی در مجموع فعالیت‏های قرآنی پیشرفت داشتهایم و آن اینکه کیفیت بسیاری از قاریان کشورمان از لحاظ فنی و اجرا افزایش چشمگیری داشته و تسلط بیشتری در اجرا پیدا کرده‌اند، استرسشان نیز کمتر شده و از لحاظ دانش فنی نسبت به مسائل مربوط به صوت و لحن و تجوید و... مجهزتر شدهاند.

 

وی ادامه داد: اما آنچه که به عنوان آفت این رشته محسوب می‌شود، وارد شدن بیش از اندازه برخی قاریان به جزئیات است؛ به‎گونه‎ای که آن حس و در واقع معنویتی که باید در تلاوت وجود داشته و قرائت قاری تأثیر معنوی خود را در روح و روان انسان‎ها برجای بگذارد، چندان احساس نمی‌‎شود.

 

شاه‎‏میوه تأکید کرد: متأسفانه این امر نیز بیشتر شامل قاریان درجه عالی است که بیش از حد به بحث مقامات و الحان و ترکیبات آنها پرداختهاند. بنده یکی از افرادی هستم که نخستین بار این جزئیات را که به عنوان مسائل آموزشی برای سطوح بالاتر قرائت در کشور مطرح کردم، ولی امروز مشاهده می‌کنم که نوجوانان و جوانان که از نظر تقلید در سطح مطلوبی نیستند به صورت افراطی به این موضوعات می‎پردازند که باید برای آموزش در سطوح مختلف تفکیک قائل شویم و این نوع مسائل باید در سطوح عالی قرائت مطرح باشد.

 

این استاد قرآن برای ارتقای فرهنگ قرآنی در کشور، توجه به وصل حلقه‏‎های زنجیری دراین‎خصوص را مهم دانست و افزود: جایگزینی طرح «سطحبندی قاریان» به‌جای رتبهبندی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه که به طور حتم رقابت‌‎های کاذب را به کیفیت تلاوت تبدیل می‌‎کند، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین حلقه‌های ارتقای فرهنگ قرآنی است که اگر از این طرح حمایت شده و اجازه داده شود که چند سالی از روند آن بگذرد به مرور آن رقابت‏‌‎های کاذب جای خودش را به بالا بردن سطح تلاوت می‌دهد و سطح‎بندی می‎تواند جایگزین خوبی برای رتبه‎بندی شود.

 

وی درخصوص پیشبینی سال 95 نیز اظهار کرد: خوش‏بین هستم که در سال پیشرو و سال‌‎های آینده بتوانیم از نظر فنی پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم؛ رهبر معظم انقلاب حمایت‎های بسیار خوبی از جامعه قرآنی دارند، اما متأسفانه این حمایت‏ها در سطوح پائین‏‎تر مدیریتی کشور خیلی کمتر دیده میشود و این ایرادی است که از ابتدا بوده و هست.

 

شاه‏‎میوه خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که حتی در زمینه قرآنی مسئولیت دارند به آنگونه رفتار قرآنی ندارند، ازسوی دیگر سازمان‏‎هایی نظیر اوقاف، دارالقرآن و معاونت قرآنی وزارت ارشاد دستشان از رسیدن به بودجه‏‎های موردنیاز کوتاه است؛ البته همه واقف هستیم که کشورمان با مشکلات اقتصادی مواجه است و در همه جا این کمبودها است و باید مقداری صبر و تحمل داشته باشیم تا شرایط اقتصادی مملکت رو به بهبود بگذرد و با رونق اقتصادی بودجه بشتری به فعالیتهای قرآنی تخصیص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.