یکی از اقدامات اثربخش در ترویج ازدواج آسان وکم هزینه در میان جوانان در سالهای اخیر ایجاد اتاق عقد رایگان زوج های جوان در کنار بقاع متبرک امامزادگان کشور است.

تزویج صدها زوج جوان در کنار بقاع متبرک امامزادگان کشور در ایام نوروز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نهادهای سیاستگذار در حوزه ازدواج طی مرتب  نسبت به تاخیر سن ازدواج هشدار داده و حتی برخی آمارهای مربوط به طلاق را نگران کننده خوانده اند .کاهش ازدواج و تمایل نداشتن جوانان به زندگی زناشویی و روی آوردن به زندگی غیرطبیعی تجرد، فاجعه بزرگی برای جهان بوده که دامنگیر کشور  ما هم شده است. این وضعیتی است که در واقع خود ما اعم از والدین ، خانوادها و  اجتماع به وجود آورده‌ایم واین  ما هستیم که بر اساس چشم و همچشمی‌ها، پیشداوری‌های نادرست، محاسبات غلط و گرفتاری در چنگال یک سری عادات پرهزینه و سرسام آور  آن را به سمت و سویی کشانده ایم که موجب ترویج مفاسد و بی بندوباری و بالا رفتن سن ازدواج شده است .

یکی از اقدامات اثربخش در ترویج ازدواج آسان وکم هزینه در میان جوانان طی سه سال  اخیر ایجاد اتاق عقد رایگان زوج های جوان در کنار بقاع متبرک امامزادگان کشور است  که راه اندازی این اتاق عقد برای اولین بار در امامزاده حسن (ع) کرج و سپس در امامزاده محمد حصارک و در مرحله بعد  در امامزاده طاهر  با استقبال نسل جوان با توجه به رویکرد معنوی آن و کاهش هزینه های ازدواج  این مسئله  با اقبال جوانان  روبرو شده  است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمان  با قدردانی از اجرای این طرح  در امامزادگان گفت:همزمان با  ایام نوروز ، 5 زوج جوان آغاز زندگی مشترک خود را در جوار اماکن متبرکه استان کرمان جشن گرفتند.

حجت‌الاسلام محمدقاسمی زاده اظهار کرد: در راستای اجرای ویژه برنامه آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی  اماکن متبرکه استان کرمان میزبان  حضور هزاران گردشگر و زائردر  این ایام می باشند.

وی افزود:در راستای اجرای ویژه برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی یکی از کارهای ماندگار و نیک در سال جدید  برگزاری مراسم پیوند آسمانی و قرائت خطبه عقدزوج های جوان است که در جوار اماکن متبرکه کرمان برگزار می‌شود.

قاسمی زاده تصریح کرد: همزمان با ایام نوروز  مراسم عقد 5 زوج جوان در حرم مطهر ابناء موسی بن جعفر (ع) شهر جوپار،آستان متبرکه امامزاده سید احمد(ع) سیرجان و بقعه متبرکه بی بی عصمت (س) کوهبنان برگزارشد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده یکی از مزایا و برکات برگزاری خطبه عقد در جوار اماکن متبرکه را عهد و آغاز منشاخیری دانست که زوجین انتخاب کردند که در جوارسلاله ائمه اطهار (علیهم السلام )آغاز زندگی خود را جشن بگیرند.

وی اظهار کرد: بی‌شک یکی از مهمترین اهداف چنین سنت مبارک گسترش ازدواج آسان به سبک اسلامی و به دور از هر گونه تجمع گرایی و اصراف است.

برگزاری مراسم عقد 30 زوج قزوینی در امامزاده حسین (ع) قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در این باره گفت: تاکنون 30 زوج جوان طی تعطیلات نوروز سال جاری از طریق سایت امامزاده حسین (ع) برای برگزاری مراسم عقد خود در این امامزاده ثبت‌نام کرده‌اند.   

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی با اشاره به فعالیت اتاق عقد در امامزاده حسین(ع) تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ ازدواج در بین جوانان راه‌اندازی اتاق عقد در امامزاده حسین (ع) بود که سایت سراسری نیز دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود : بسیاری از زوج‌های جوان برای برگزاری مراسم عقد خود در امامزاده حسین (ع) با مراجعه به سایت این امامزاده ثبت‌نام می‌کنند.

نوروزی افزود: برای تعطیلات نوروز سال 95 نیز تاکنون 30 زوج جوان از طریق سایت امامزاده حسین (ع) برای برگزاری مراسم عقد خود در اتاق عقد این امامزاده ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی از آنان نیز مراسم خود را برگزار کردند .

اختصاص مکانی برای عقد زوج‌های جوان در امامزاده سید حمزه تبریز

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از اختصاص مکانی مخصوص برای عقد زوج‌های جوان در امامزاده سید حمزه تبریز خبر داد و گفت: برای اولین بار همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) این مکان بازگشایی شده و زوج های جوان می توانند برای برگزاری مراسم عقد خود به این مکان مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام وحدت مشهوری با بیان اینکه امامزاده متعلق به تمامی اقشار جامعه است، اظهار کرد: هدف از برگزاری مراسم عقد در جوار امامزادگان این است که به جامعه نشان دهیم که امامزاده تنها جای مراسم عزاداری نیست بلکه می شود مراسم جشن و سرور را با رعایت موازین شرعی در چنین مکان های معنوی و مقدسی برگزار کرد.

وی افزود: سعی داریم تا سالروز ولادت حضرت زهرا(س) این مکان را برای حضور زوج ها جوان و استفاده آنان آماده کنیم.

وی تاکید کرد: این طرح به صورت آزمایشی از امامزاده سید حمزه تبریز شروع می شود و اگر چنانچه با استقبال مردمی روبرو شده و سایر امامزادگان نیز فضای کافی برای اختصاص اتاق مخصوص برای اجرای مراسم عقد داشتند در امامزاده های دیگر استان نیز این طرح را اجرا خواهیم کرد.

مشهوری با بیان اینکه برای برگزاری مراسم عقد در امامزاده هیچ پولی از زوج های جوان نمی گیریم، خاطرنشان کرد: زوج های جوانی که ازدواجی ساده و آسان با مهریه کم داشته باشند می توانند با مراجعه به مدیر امامزاده سید حمزه با هماهنگی با مسئولان روز خاصی را برای برگزاری مراسم عقد خود انتخاب کند.

راه اندازی سه اتاق عقد در آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) ،امامزاده حسن (ع)  و امامزاده محمد(ع)کرج

مدیر  اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کرج ، هم در این باره  اظهار داشت : سه اتاق عقد در آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) ،امامزاده حسن (ع)  و امامزاده محمد(ع) این شهرستان  راه اندازی  شده است و تاکنون صدها زوج جوان به شکل رایگان زندگی اینده خورد را با پیوند با معنویت و اهل بیت آغاز کرده اند .

وی  تصریح کرد : تشویق جوانان به ازدواج آسان و ساده ، از وظایف مسئولین در نظام اسلامی می باشد ، لذا اداره  اوقاف با نگاه خاصی که به این موضوع دارد اقدام به افتتاح اتاق عقد می نماید ، که در حقیقت باعث توجه بیشتر مردم به امامزادگان و بالتبع ترویج معنویت در بین زوجهای جوان نیز می شود.

این مسئول  گفت : زوج های جوانی که مهریه آنها حداکثر 114 سکه بهار آزادی می باشد می توانند با مراجعه به آستان امامزاده طاهر (ع) به صورت رایگان به عقد ازدواج یکدیگر درآیند و به زوج هایی که مهریه آنها 14 سکه باشد از سوی اداره اوقاف و امور خیریه هدیه نفیسی هم  اهدا می شود .

وی  افزود : زوج های جوان می توانند با مراجعه به آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) هماهنگی لازم برای مراسم پیوند آسمانی و قرائت خطبه عقد هماهنگی لازم را بعمل آورند .

این مسئول اوقاف کرج  یادآور شد : پس از جاری شدن خطبه عقد بسته های فرهنگی شامل کتاب های دینی به زوجین از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز اهدا می شود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.