قدس آنلاین/داود آتش‌افروز : امیر محاسبتی از بازیگران کهنه کار خراسانی است که در سال ۱۳۳۹ در مشهد متولد شد و زیر نظر استادانی چون داریوش ارجمند، زنده‌یاد انوشیروان ارجمند، زنده‌یاد رضا سعیدی، زنده‌یاد ماشاءالله وحیدی و رضا صابری به فعالیت در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون پرداخت. مجالی پیش آمد تا با این بازیگر پیشکسوت گفت‌و‌گویی داشته باشیم، با این امید که گفت‌وگو با پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر استانمان قدردانی کوچکی باشد از آنان و نیز انتقال تجربه‌ به جوانانی که می‌خواهند در این وادی فعالیت کنند.

 خوشحالم که مردم با تئاتر آشتی کرده‌اند

 برای شروع گفت‌و‌گو از کارهای شاخص خود در عرصه تئاتر بگویید؟
من در سال‌های فعالیتم، نمایش و تئاتر زیاد کار کردم که شاخص ترین آنان تئاتر
«شنا در آتش»، «مظلوم پنجم»، «تقل تلخ»، «شقایق دره»، «خورشید کاروان»، «به سوی جهنم» و... بودند و اگر خواسته باشم آماری از کارهایی که انجام داده‌ام هم بدهم، باید بگویم تاکنون بیش از پنج هزار اجرای صحنه‌ای در شهرستان‌های کشور و جشنواره‌های استانی و چندین تئاتر خیابانی داشته‌ایم.
  این همه اجرای صحنه نشان از جدیت شما در کار هنر دارد، آیا تاکنون موفق شده‌اید جایزه هنری دریافت کنید؟
بله، در این سال‌هایی که فعالیت هنری داشته‌ام، جوایز فراوانی کسب کرده‌ام که از آن میان می‌توان به کسب جایزه در جشنواره تئاتر فجر اشاره کنم، یعنی کسب رتبه بهترین بازیگر در دورهای اول و دوم و سوم. همچنین کسب رتبه بهترین بازیگر در مسابقات تئاتر دفاع مقدس والبته رتبه‌های دیگری هم بوده است.
 جدا از فعالیت‌های تئاتری، در فیلم‌های تلویزیونی هم بازی کرده‌اید.
کارهای من در حوزه تصویر، سریال «روایت عشق»، «کمند خاطرات»، «شهر امید»، «آفتاب هدایت» و... بوده است  ودر سینما بازی در فیلم های «بازگشت قهرمان» به کارگردانی مرحوم شاهپور غریب، «روز باران» به کارگردانی اسماعیل براری، «گلوله های بی‌صدا» و «گفت به زیر سلطه من درآیید» به کارگردانی داریوش ارجمند، «استخوان‌های بابام» به کارگردانی مهدی رضازاده و... تله فیلم های «فرشته»، «شهری که نمی خوابد» و «تبسم گرگ».
 پس از سال‌ها فعالیت‌های هنری، اوضاع و احوال فضای هنری مشهد را چگونه می‌بینید؟
وضعیت تئاتر در این چند سال اخیر رو به بهبود است و خوشبختانه و ما هر از گاهی شاهد اجرای صحنه خوبی هستیم که با استقبال خوب مردم روبه‌رو می‌شود؛ زیرا در رأس امور مسؤولان دلسوز و کاربلدی قرار گرفته اند که این توجه شان به مقوله تئاتر استان قابل ستایش است. نکته مهم دیگر این است که مسؤولان برای برگزاری جشنوارهای هنری و دعوت از گروه‌های خوب نمایشی به استان تلاش می‌کنند و این سبب رونق نمایش در استان و بویژه در شهر مشهد شده است. از سویی شاهدیم که گروه‌های نمایشی استان هم هر از گاهی به برنامه‌هایی در خارج از استان و از جمله تهران اعزام می‌شوند و این حرکت هم سبب ارتباط بیشتر گروه‌های تئاتری و رونق تئاتر استان می‌شود و نتیجه این حرکت‌ها بالندگی بیشتر تئاتر استان است.
  آن چه گفتید، صحبت از وضعیت خوب تئاتر استان بود به نظرتان مشکلی در بحث هنر تئاتر استان وجود ندارد؟
مشکل که همه جا هست و استان ما هم از این قاعده مستثنا نیست که مهم‌ترین آن مشکل مالی گروه‌های نمایش است که این جا هم وجود دارد. البته هنرمند توقع مالی زیادی ندارد، اما از بی توجهی‌ها رنج می‌برد. اگر مسؤولان ذیربط نگاهی دلسوزانه‌تر به تئاتر و بچه های زحمتکش این حوزه داشته باشند، مسلماً تئاتر استان می‌تواند جایگاه بسزایی در سطح کشور داشته باشد، همان طوری که فعالان عرصه تئاتر سال‌ها با دست خالی چراغ تئاتر این استان را روشن نگاه داشته‌اند، بازهم دست مریزاد به عاشقان هنر و بچه های خستگی ناپذیر.خوشحالم که بازهم چراغ تئاتر را روشن نگاه می‌دارند.
  اکنون مشغول چه کاری هستید؟
در حال حاضر در پیش تولید یک نمایش صحنه به اتفاق استاد احمد ریحانه با نام زاغ و گرگ و شغال به نویسندگی تیمور قهرمان و تله فیلم «مجنون بیابان...» هستم که امیدوارم هر چه زودتر این تلاش دوستان هنرمندم به نتیجه برسد.
 حرف پایانی شما؟
نکته‌ای که به نظرم تأکید بر آن خالی از لطف نباشد، این است که دوستان باید توجه کنند، باید در اجراهای نمایشی موضوعات مورد توجه و علاقه مخاطب،  کار شود. این روزها مخاطب با تئاتر آشتی کرده است و این را باید قدر دانست و برای نگه داشتن و حفظ این موقعیت به دوستان هنرمندم توصیه می‌کنم در میان مردم باشند و به علاقه‌های آنان پی ببرند و در راستای مسایل روز کار کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.