قدس آنلاین - ایلام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: برداشت بی رویه «لاله واژگون» ایلام را در خطر انقراض قرار داده است.

«لاله واژگون» ایلام در خطر انقراض

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مازیار سلیمان نژاد با بیان اینکه گل زیبای لاله واژگون به علت برداشت بی رویه در خطر نابودی و انقراض قرار گرفته است، اظهار داشت: گل لاله واژگون از گونه های نادر گیاهی در استان است که در معرض انقراض قرار گرفته چرا که تعدادی از افراد با توجه به عدم شناخت خود از این گل در طبیعت باعث تخریب آن می شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان ایلام بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که خاصیت درمانی، خوراکی و صنعتی ۳۰ درصد از آنها به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است، افزود: استان ایلام با داشتن جاذبه های طبیعی منحصر به فرد به عروس زاگرس لقب گرفته است و وجود لاله واژگون در طبیعت بکر ایلام باعث جذب گردشگران متعدد به این مناطق می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام به تولید و تکثیر لاله واژگون از راه پیاز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این گل علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، خواص درمانی نیز دارد و از قدیم در درمان برخی بیماری ها از آن استفاده شده و گردشگران و شهروندان از کندن این گل در دامنه کوه ها خودداری کنند، زیرا شرایط آب و هوایی رویش آن تنها مختص به مناطق سرد کوهستانی است.

مازیار سلیمان نژاد به رویشگاه های طبیعی این گل در کوه های بلند شمال شهر ایلام مانند، مانشت،گچان، دالاهو و قلارنگ اشاره و تصریح کرد: یک گونه دیگر آن در غار زینگان واقع در منطقه صالح آباد نیز رشد و نمو می کند.

وی برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی در کوه ها و مناطق جنگلی ایلام را موجب نابودی این گیاهان دانست و بیان داشت: علاوه بر لاله واژگون گیاهانی چون آویشن، چوییر، شیره درخت بنه، گیاهان پیازداری چون نرگس، تره کوهی، پیچگ، مَرزه خوزستانی و علف گاوزبان، بنه و بلوط نیز به علت برداشت نامتعارف در ردیف گیاهان در معرض خطر قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.