پس از اینکه در پایان هفته، جانشین ولیعهد عربستان با انداختن توپ کاهش تولید نفت به زمین کشورهای دیگر موجب سقوط قیمت نفت شد، بازار سهام عربستان سعودی بیشترین افت خود را در هفت هفته اخیر تجربه کرد.

سقوط بورس‌های غرب آسیا در پی افت نفت
به گزارش قدس آنلاین به نقل از بلومبرگ، شاخص کل سهام «تداول» با افت 2.1 درصدی به 6 هزار و 89 واحد رسید تا به میانگین 50 روز اخیر خود نزدیک شود. بانک الراجی که بیشترین تاثیر را در شاخص دارد، در اولین روز معاملات ساعات معاملاتی جدید بورس با عقب‌نشینی مواجه شد. شاخص عمومی DFM دوبی نیز 1.6 درصد و شاخص قیمت SE کویت نیز 0.4 درصد کاهش داشتند.
 
روز جمعه و پس از سخنان محمد بن سلمان در خصوص اینکه کاهش تولید عربستان سعودی باید در کنار کاهش تولید از سوی دیگر تولیدکنندگان باشد، قیمت نفت برنت، که معیار قیمت‌گذاری نیمی از نفت دنیا محسوب می‌شودT با افتی 4 درصدی به 38 دلار و 67 سنت به ازای هر بشکه رسید. این سخنان در حالی زده شد که این هفته در نشستی در دوحه در خصوص کمک برای محدود کردن تولید بحث خواهد شد.

بازار سهام در شش عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به شدت وابسته به قیمت نفت است، نفتی که اصلی‌ترین منبع درآمد این دولت‌ها به حساب می‌آید.
 
سانیالاک مانیباندو، رئیس مرکز تحقیقات کارگزاری NBAD اعلام کرد: «برنامه عربستان سعودی برای متوقف کردن میزان تولید در سطوح ماه ژانویه در شرایطی که ایران چنین قصدی را ندارد خبر از این می‌دهد که نشست دوحه سرانجامی نخواهد داشت و این موضوع روی بازار سهام فشار وارد کرده است. عربستان سعودی به دنبال حفظ سهم بازار خود است و مطمئنا سهم خود را به ایران نخواهد داد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.