قدس آنلاین- سعیده ساجدی نیا: بی تردید "نوروز" آغاز تقويم آفرينش و پيام آور تحول و دگرگوني در جسم و جان و آفاق و انفس و درس تلاش و مجاهدت دائمي براي رهيدن از بن بست ها و مظاهر حيات مادي و زدودن همه زنگارها از جغرافياي وجود و مظهر جلال و جمال خداوند مهرباني هاست!

مسير عبوديت خالق به گره گشايي از امور خلايق منتهي مي شود

 اکنون تقویم سال 95، از رنگ و لعاب "نوروز" خارج و وارد چرخه ی دیگری از زندگی و کار و تلاش شده است؛.اما خالی از لطف نیست اگر مكتب نوروز که حاوي درس هاي فراوني است را سرلوحه زندگیمان قرار دهیم.
بخاطر داشته باشیم که "نوروز"فرصتي است براي با هم بودن و با هم زيستن و سير و سفر در دامان طبيعت و كاشت بذر دوستي و محبت و هرس كردن نهال انديشه و نيز فرصتي براي آموختن و آموزش سبك زندگي اسلامي ايراني به آينده سازان جلگة ولايت مي باشد.
یکی از اصول مهم مکتب "نوروز" به عنوان ميراث ارزشمند و ماندگار و سند افتخار و هويت درخشان ايرانيان در نگاه ژرف و عاشقانه و عالمانه به حقيقت زندگي، اصل "تغيير و تحول" به عنوان تنها اصل پایدار در آفرینش است!
تغيير جزيي از ذات آفرينش است و انسان توحيدي، كسي است كه با مطالعة آفاق و انفس بدنبال آفرينشي ديگر است، چراکه حيات حقيقي با سكون و سكوت سازگار نيست و انساني كه مي خواهد زندگي كند، بايد جادة حيات را بشناسد و همواره در انديشة بارور كردن زندگي و ساختن جهاني مملو از سعادت و خوشبختي باشد.
محمدحسین ساجدی نیا،عضو هیات علمی دانشگاه و دبیراندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در گفت وگو با "قدس آتلاین"در تبيين انديشة"نوشدن" و "نوماندن" با ذكر اشعاري از مولانا و اشاره به نظریه ي حرکت جوهری ملاصدرا،_فيلسوف_نامدار که در تبيين نظرية خود بر تغيير دائمي همة هستي تآكيد دارد، اظهار مي كند:مهمتر از همة اين ها، آيات وحياني و روايات منقول از اولياي الهي است که اصل تغيير و تحول را جزئي از ذات برنامة خلقت مي داند و انسان را به تفكر و تأمل دائمي در آفاق و انفس فرا مي خواند.
نکته مهم دیگر در مکتب "نوروز"، اصل معاد انديشي و مآل گرايي است که قران مجيد در آيات متعددي، چگونگي معاد و كيفيت بعثت آخرين را به مردن و زنده شدن طبيعت تشبيه كرده است.
در آية 19 سورة روم آمده است:يخرج الحي من الميت و يخرج الميت من الحي و يحي الارض بعد موتها و كذالك تخرجون: خدايي كه زنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون آورد و زمين را پس از خزان ديگر بار زنده كرد، همين گونه شما را نيز ديگر بار از خاك بيرون خواهد آورد.
دبیراندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این باره می گوید:"معاد"،واقعيتي است كه حذف آن از مدار زندگي موجب وهن خلقت و بي هدف بودن آن مي شود.
ساجدی نیا با بیان این که «معاد حلقة تكميلي چرخة حيات و معني بخشيدن به فلسفة خلقت است»، می افزاید:"نوروز" فصل ريزش و رويش و نشان از غلبة اعتدال در جغرافياي هستي است.
 همگرايي با طبيعت به عنوان عالي ترين دانشگاه هستی، از دیگر اصول مکتب "نوروز" است و دانشمندان علوم زيستي و تربيتي بر درس گرفتن از آموزه هاي طبيعت تأكيد فراوان دارند.
به گفته ساجدی نیا، ژان ژاك رسو از پرچمداران نهضت طبيعت گرايي است كه بر تدوين برنامة آموزشي بر اساس خواست و طبيعت كودك تأكيد دارد. به اعتقاد او، مداخله كردن در فرايند رشد طبيعي، موجب بهم زدن نظامي است كه آفرينش در نهاد كودك قرار داده است و به این ترتیب آشتی با طبيعت و عشق ورزيدن به آن، جانمايه سلامتي و خوشبختي است.
پژوهشگران، ازديگر درس هاي مكتب "نوروز" را پيوند خوشبختي خود با ديگران عنوان می کنند. دکترغلامعلی افروز،استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهرة ماندگار روانشناسي در این باره به"قدس آنلاین"مي گوید: پيام آور محبت و مودت رسول گرامي اسلام حضرت ختمي مرتبت كه خود تجلي تام و كمال اخلاق و آراستگي و انضباط بود، همواره ديدار با خويشان و صلة رحم را توصيه مي فرمود و خود، در اين راه پيشتاز بود.
وی تأکید می کند: آنان كه مسيرخوشبختي خود از ديگران را جدا كرده و به خيال خود، خوشبختي را به انحصار در آورده و جادة ارتباط را با چالش و نا امني مواجه كرده اند، عملاً مسير هلاكت را انتخاب كرده اند.
"
نوروز"بعنوان يك سرماية اجتماعي است كه ضرورت دارد، هويت آن بر مبناي ميثاق اوليه زلال و شفاف بماند و از هر نوع آلودگي مصونيت يابد. ارتباط صميمي و محبت آميز با خود و مردم از مؤلفه هاي پويايي شخصيت است و كساني كه دچار فقر ارتباطي هستند، بيشتر در معرض بيماري هاي رواني و كجروي هاي رفتاري قرار مي گيرند.
به گفته افروز، آموزه هاي قرآن نيز مؤيد اين واقعيت است كه مسير عبوديت خالق به گره گشايي از امور خلايق منتهي مي شود و خداوند رحمان در بيان توصيف پيامبر خاتم حضرت محمد(ص) مي فرمايد:"لقد جاءكم رسولٌ من انفسكم عزيزٌ عليه ما عنتم حريصٌ عليكم بالمؤمنين رؤفٌ رحيم".همانا رسولي براي هدايت شما آمد كه از خودتان است و از فرط محبتي كه به شما دارد، گرفتاري و مشكلات شما براي او بس سخت و دشوار است. او مشتاق آسايش و آرامش شما و به مؤمنان بسي مهربان است.
اصل انتظار و اميد به آينده از ديگر درس های مكتب"نوروز"محسوب می شود. انتظار راهی است که آفرینش، پیش روی فرزندان ستمدیده خود قرار داده است تا با سلاح تفکر، تلاش و توکل، امواج را بشکافند، حنجره‌ها را آزاد کنند، همت‌ها را در طبق تقدیم گذارند و همدوش و همراه برای برداشتن موانع کمال و حیات طیبه حرکت کنند و مدبرانه از پیچ‌ و خم‌های جادة "انتظار" عبور كنند و به امید اردو زدن در قله‌های عزت و افتخار برنامه‌ریزی و از شكل گيري بناهاي عنكبوتي و تمادهاي "زر" و "زور" و "تزوير" جلوگيري كنند.
رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید می کند: بر ما است كه در پرتو پيام هاي حيات بخش "نوروز" همچون نياكان بلندهمت خود، جلوه هاي "نو" شدن و "نو"ماندن را سخاوتمندانه به فرزندان جغرافياي خلقت و دلباختگان خيمة "انتظار" هديه و حقيقت جويان را به اردو زدن در ساحل اقيانوس رحمت و محبت آن ذات يگانه و بي همتا دعوت کنیم!
افروز با بیان این که «جامعة منتظر، جامعه اي اميدوار، پويا، با نشاط و طراوت است كه هيچگاه از حركت باز نمي ايستد و براي تحقق آرمان هاي متعالي خود از همة امكانات و راهبردها استفاده مي كند»، اظهار می کند: باور كنيم كه اميد به آينده تنها راه نجات از بن بست ها و نيروي محركه و پيشرانة انسان در دستيابي به قله هاي خلقت و تعالي جنبه هاي مختلف "وجود" است. انسان منتظر، فردي است كه چراغ اميد به عدالت و زيبايي ها در قلب او پرتوافشاني مي كند و او را به راه سعادت و رستگاري فرا مي خواند.
پس سپاس بيكران خالق مهرباني ها را كه توفيقمان بخشيد تا ديگر بار "نوروز" باستاني را درك؛ تا به رسم نياكان بلند همتمان، آيين دوستي و جوانمردي را پاس بداريم و عطر"نوروز" را كه نماد "نو"شدن و آغاز يك حركت هدفمند بسوي قله هاي رستگاري و عزت و عظمت است، به بشريت هديه دهيم.


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.