دکتر محمدصادق کوشکی

 دستگاه دیپلماسی «سیاست لبخند» را در برابر عربستان کنار بگذارد

همان‌گونه که توقع می‌رفت، حکام عربستان سعودی در تداوم عداوت و کارشکنی با  نظام جمهوری اسلامی از هیچ عرصه‌ای فرو گذار نکرده و بدنبال راهی در عرصه‌های مختلف هستند تا با ابزارها و روش‌های جدید علیه ایران کارشکنی کنند. اعمال نوعی تحریم علیه نفت‌کش‌ها، کشتی‌های ایرانی، همچنین کشتی‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری و مراوده دارند نمایش تازه‌ای از کینه و خصومت آل‌سعود با ایران است. اقدام تحریم علیه نفت‌کش‌های ایرانی توسط عربستان سعودی هر چند که بطور مستقیم نمی‌تواند فشار چندانی به جمهوری اسلامی وارد کند، اما بیانگر آن است که رویه‌ای که دولت عربستان در پیش گرفته، رویه ابراز دشمنی تا سرحد امکان است. بی‌شک طرح ایجاد محدودیت برای  نفت‌کش‌های ایرانی و خارجی که نفت ایران را حمل می‌کنند، ایده‌ای آمریکایی- صهیونیستی است که از زبان آل‌سعود بیان شده است. درواقع آن‌ها در تلاش هستند تا خصومت‌هایشان را با جمهوری اسلامی ایران به تمامی حوزه‌ها تعمیم دهند؛ اعم از اقتصاد، ورزش، سیاست و.... آل‌سعود با هدایت آمریکا درصدد است این تخاصم را به قدری دنبال کند تا منجر به نبرد و جنگی تاریخی در منطقه شود.
بی‌شک ایجاد اختلاف و درنهایت آتش افروزی بین ایران و عربستان خواسته اصلی  آمریکا و اسرائیل است که از مدت‌ها پیش برای تحقق آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. جهالت حکام سعودی هم به این مسأله دامن زده و ادامه خصومت‌های آن‌ها با جمهوری اسلامی به آن‌ها این امکان و آمادگی را داده که  خود را به فاز دشمنی و رویارویی با نظام جمهوری اسلامی برسانند.
بی‌شک جسارت و تداوم گستاخی‌های آل‌سعود به عملکرد و عدم اقدام مناسب دولت جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌شود. استفاده نکردن دولت از ابزارهای دیپلماتیک قانونی و بین‌المللی برای مهار عربستان به خاندان آل‌سعود آن‌قدر جسارت داده که اراده خود را در ورزش به ایران تحمیل می‌کنند، در حالی که  با کمال تأسف دولت جمهوری اسلامی این موضوع را پذیرفته و عملاً بی‌هیچ اقدامی در قبال آن عقب‌نشینی را انتخاب کرد.
بی‌تردید چنین عقب‌نشینی‌هایی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران موجب گستاخی بیش از پیش سعودی‌ها خواهد شد و به آن‌ها اجازه می‌دهد در دیگر حوزه‌ها نیز برای ایران عرض‌اندام کرده و با تحمیل فشارهای دیگر از جمله صنعت نفت و کشتیرانی ایران را در  تنگنا قرار دهند.
 اگر دولت یک‌بار تصمیم  بگیرد که در برابر عربستان سعودی عقب‌نشینی نکند و  آن‌قدر این دیپلماسی شکست خورده و بارها مردود شده لبخند به آل سعود را کنار بگذارد و از ابزارهای سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و دیپلماتیک حقوق بین‌الملل مانند سایر کشورها در چنین مواقعی برای حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و بیش از این اجازه ندهند سعودی‌ها ما را تحقیر کنند. اگر ما این تحقیر را نپذیریم، سعودی‌ها به رفتارهای اهانت آمیز و گستاخانه خود علیه ایران اسلامی پایان خواهند داد.
بی‌شک قوانین بین‌المللی و ابزارهای مختلفی که در دست داریم به ما امکان مقابله با آل‌سعود را می‌دهد، در غیر این صورت، سعودی‌ها به قدری گستاخ خواهند شد که ممکن است حتی با خیال خام حمله نظامی، اقدامی انجام دهند و این همان نکته‌ای است که آمریکا و اسرائیل به عنوان مدیران آل‌سعود در پی آن هستند. مسلماً برای جلوگیری از ایجاد تنش در مراحل بالاتر که ممکن است به حمله نظامی ختم شود، باید با رفتارهای دیپلماتیک و تصمیم گیری‌های بجا برخی اوقات  ترمز آل‌سعود را کشید. دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در چنین برهه حساسی وظیفه دارند که بر رفتارهای توهین‌آمیز و مخاصمه گرانه آل‌سعود با تدابیر مطلوب مهر خاتمه بزنند. مسلماً ایستادگی و حرکت‌های متناسب سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک در عرصه‌های مختلف دولت می‌تواند به آل‌سعود این پیام را بدهد که درحال بازی با آتش است و این آتش می‌تواند دامان آل‌سعود را بسوزاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدرالدین IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    17 8
    از این دولت و حامیانش آبی گرم نمی شود لطفا بزرگان مملکتی کاری کنند
  • مجید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    11 2
    مابه خاطردفاع ازهمین اعراب به اصطلاح مسلمان آنقدرکشورمان راتحت تحریم قرارداده ایم که ازنظراقتصادی بسیارضعیف وآسیب پذیرشده ایم تاجائی که کشوری مانندعربستان هم می تواندماراتحریم اقتصادی کند.
  • عزیز IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    6 3
    قربون کلام حق
  • آرمان IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    12 3
    این دیپلماسی لبخند برای همه جواب نمی دهد!!مانند آرایشگری که برای همه فقط یک مدل اصلاح بلد است!!البته درمقابل خر هم خنده جواب نمی دهدباید از چوب تیز استفاده کرد!!
  • مهدی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    14 4
    متاسفانه روند عقب نشینی ولبخند زدن بی مورددرمقابل تمامی دول متخاصم عادت دستگاه دیپلماسی دولت شده است.
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    12 2
    این گستاخی ها تاکی باید نشست و و تماشاکرد پاسخی نداد
  • شهاب IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    17 1
    متاسفم برای دیپلماسی ورزشی که خیلی راحت تسلیم خواسته آل سعود شد.معرفی کردن لبنان برای میزبانی بازیهای تیم های عربستانی یعنی پذیرفتن این مسئله که ایران امنیت ندارد.واقعا برای وزارت ورزش و شخص گوگودرزی متاسفم.باید به دادگاه عالی ورزش شکایت کرد و پیگیر حق و حقوق ملت ایران شد
  • مهدی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    4 19
    هر کاری را به امریکا وصل نکنید این رفتار خود جنایتکاران ال سعود است و مسلما امریکا هم نمی خواهد جنگی در خلیج فارس اتفاق بیفتد هر کارا به امریکا ربط ندهید
  • دردمند IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    12 7
    فقط لبخند میزنن.تاکی ملت ایران این همه باید تحقیر بشه در مقابل وهابیون
  • حسن IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    امام علی (ع): ذلیل شدند ملتی که دشمن در خانه هایشان با آنان جنگید. استاد شهید مطهری: هر کس همانگونه عمل می کند که می اندیشد. بدترین نوع شکست شکست یک ملت به نظر من،ستون پنجم شدن خودیها برای دشمن است، آن هم بدون مزد!
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    من تعجب می کنم شماها چظور تحلیل گر شدین.وقتی کاری که اونا بخوان ما انجام بدیم میشه دیپلماسی؟قبل از سفارت ما همه کاره بودیم اونا دنبال بهانه می گشتن و پیدا شد.یه عده ریختن خراب کردن حالا میگن درست کن.طرف قبول نمیکنه دیگه.بهترین راه همینه که الان دارن میرن چون خود عربستان کوتاه میاد حالا خواهید دید
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    شما کلاس درس بذارین بیاییم دیپلماسی یاد بگیریم
  • دانشجو اگاه IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام.بردشت شخصی-ال سعود ترمز دستیشم کشیده بشه بازم همینه.این برای خودنماییه که با ایران این رفتار رو داره ایران نباید اون به حساب بیاره.شاید اگه ال سعود یه اقدام احمقانه صورت بده بشه برای همیشه یا مدت زیادی دهنشو بستو خفش کرد.و الا همیشه بوده ال سعود پیشرفت چه علمی چه عقلی برش حرام بوده و هست .باید از ریشه خفه شن.
  • حجت اله IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    باید برای جنگ با آل سعود آماده شده نه بصورت مستقیم یا جنگ نیابتی بلکه ازحالا سپاه عزیز در فکرگسترش کارخانجات پهباد کوچک که با نورخورشید کار کند باشدواین مرغان اببیل را برسرشان وجاهای حساس به یک باره بریزد همچنین این کاررابا تمام دشمنانمان انجام دهد تا عرصه بر آنها تنگ کنندوشکست ر ابا تمام وجود حس کنند وهمانطور که خداوند میفرمایند:ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه الوارثین. ارادهءمابراین است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم وآنان راپیشوایان ووارثان روی زمین قراردهیم
  • ایران IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    به نظر من دستگاه دیبلماسی با درکی صحیح از اوضاع منطقه انچه را که باید ، انجام میدهد.صبر عامل مهمی است که در این اوضاع نابسامان ضروری به نظر میرسد .مادر مساله نفت دیدیم که اگر چه کشورما در کوتاه مدت متحمل زیان گردید اما اکنون شاهد ان هستیم که با تولید زیاد نفت توسط عربستان این کشور با کاهش بودجه مواجه گردیده و صنایع نفت شل امریکا نیز در صورت ادامه این سیاست با خطر ورشکستگی حتمی روبرو خواهند بود و اکنون دست به دامن ایرانند تا تولید نفت خود را بالا نبرد.
  • اکبر IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    ما دانش آموز که بودیم معلم مان با چوب تر بجان دانش آموزان تنبل می افتاد و این کار جواب میداد خداوند معلم فقیدمان را رحمت کند . او می گفت تا نباشد چوب تر فرمان نیارد گاو و خر عربهای احمق سعودی شعورشان از گاو و خر هم کمتر است
  • قاسم شیرعلی اميرآباد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام دوستان عزیزم ببخشید که این روزها بعضی از کشورهای مرتجع منطقه کمک اسرائیل و آمریکا و انگلیس را میکنند درآینده نچندان دور سرنوشت خودشان هم مثل شاه ملعون ایران میشود که سرسپرده همین دولتها نیز بود
  • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    چکار به دولت دارید ؟ هر کاری دوست دارید انجام دهید . رییس جمهور که فرمانده کل قوا نیست که دستور جنگ بدهد .