۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 365644

محمد حسین جعفریان

انصارالله در آستانه انتخابی تاریخی

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن دو روز پیش اعلام کرد که گام نخست بر سر آتش‌بس در مابقی مناطق مورد منازعه، برای دستیابی به آتش‌بس کلی در یمن با عربستان سعودی برداشته شده است. در همین حال از ریاض خبر می‌رسد که «منصور هادی» رئیس‌جمهوری فراری یمنی، طی دستوراتی «خالد بحاح» معاون خویش و نخست‌وزیر دولت خود را برکنار کرده است. او هم‌زمان «علی محسن الاحمر» را به عنوان معاون و
«عبید بن دغی» را به سمت نخست‌وزیر منصوب کرده است.
طبق گمانه‌زنی‌های کارشناسان مسائل یمن، این دو چهره جدید از سیاستمداران یمنی کاملاً وابسته به آل‌سعود بشمار می‌روند و لذا نظر به گرایش آن‌ها این عزل و نصب نشان از کشمکش‌های پنهان در میان ائتلاف عربی مهاجم به یمن دارد.
چند ماه پس از آغاز نبرد آل‌سعود علیه مردم یمن، اولین نشانه‌های اختلاف در میان ائتلافی که آن‌ها مدعی بودند تحت زعامت ایشان برای مبارزه با «صنعا» گرد آمده‌اند، بوجود آمد. البته در گام نخست قریب به اتفاق کشورهای عربی و متحدان آل‌سعود یا رسماً شرکت در این ائتلاف را رد کرده و تنها به برخی اظهارات بسنده کردند، نظیر ترکیه، پاکستان و اردن و... و یا نظیر مصر برای همکاری شرط‌هایی گذاشتند، از جمله دریافت مقادیر هنگفتی پول یا نظیر عمان و الجزایر و... اصولاً وارد این بازی نشدند. در این میان تنها یکی دو کشور با عربستان همراهی کردند و البته آن‌ها نیز به‏دنبال اهداف و رویکرد موردنظر خود بودند.
امارات متحده یکی از این کشورها بود که پول و امکاناتی را به جبهه یمن گسیل کرد، اما چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، هم در صحنه‌های میدانی کارزار و هم در بخش سیاسی ماجرا، خیلی زود با آل‌سعود دچار اختلافات فراوانی شدند. در صحنه سیاسی آن‌ها از خالد بحاح حمایت می‌کردند. نظر به پول و امکاناتی که اماراتی‌ها در اختیار وی گذاشته بودند، او توانسته بود در مناطق جنوبی محبوبیت زیادی کسب کند و اندک اندک عملاً نیروهای وفادار به او صاحب نوعی استقلال و هویت شده بودند.
این مسأله بسیار ریاض را عصبانی کرده و آن را به نوعی خنجر از پشت قلمداد می‌کرد. در همین حال قطری‌ها نیز با حمایت ترکیه در حال زد و بند با برخی جریان‌های القاعده و انتقال برخی نیروهای وفادار به خود از سوریه به یمن بودند تا در حالی که آل‌سعود و ائتلافش سرگرم نبرد با حوثی‌ها در شمال و غرب یمن است، آن‌ها مناطق وسیعی را در جنوب، از جمله بندر مهم «ملکه» را تصرف کنند.
ادامه این رفتار به سیاستمداران جوان و خام آل‌سعود که با جهلی مضاعف وارد این نبرد شده بودند، فهماند که همه در این میان به دنبال منافع خویشند و کسی اهمیتی به ریاض و خواسته‌هایش نمی‌دهد. لذا آن‌ها به سرعت دست به کار شدند. از یکسو گفت‌و‌گوهای صلح را با انصارالله آغاز کردند تا خود را از این باتلاق بیرون بکشند و همزمان خالد بحاح را عزل کردند تا در فردای یمن، اثری از نفوذ اماراتی‌ها نباشد. با این احوال باید دید عکس‌العمل ابوظبی چه خواهد بود و در صورت به نتیجه نرسیدن گفت‌ و‌گوهای صلح سرنوشت میادین نبرد و ادامه این ائتلاف خنده‌دار به کجا خواهد انجامید؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.