به گزارش قدس آنلاین از ملایر ؛ علی‌مروت امیری، رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری ابن شهرستان با اعلام مطلب فوق افزود: ۱۳۸ هزار هکتار از این میزان را مراتع تشکیل می‌دهند.

۱۷۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در شهرستان ملایر قرار دارد

وی با بیان اینکه مراتع شهرستان ملایر در سه سطح درجه یک تا سه درجه‌بندی شده است، گفت: یکی از اهداف بلندمدت ما رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر به وجود 210 سامانه مرتعی در شهرستان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 208 سامانه روستایی و دو سامانه عرفی، عشایری نیز مربوط به روستای علی‌آباد دمق و قلعه آقابیک به عنوان نقطه ییلاق عشایر است.
وی تصریح کرد: سایر عشایر نیز از شهرستان ملایر عبور کرده و ییلاق خود را در کوه‌های الوند همدان و تویسرکان می‌گذرانند.
امیری با اشاره به اینکه همه ساله یکی از مشکلات منابع طبیعی شهرستان ورود زودهنگام عشایر به مراتع است، افزود: در این زمینه با وجود مراتع کم و تعداد بالای دام مراتع دچار آسیب می‌شوند.
وی ظرفیت مراتع شهرستان را 125 هزار واحد دامی دانست و بیان کرد: با توجه به این امر بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع استفاده می‌شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه در سال گذشته از پرونده‌های تخلف در منابع طبیعی شهرستان 30 مورد مربوط به چرای غیر مجاز دام در مراتع بوده است، گفت: امسال نیز با تخلفات چرای غیرمجاز برخورد خواهد شد.
وی افزود: طبق قانون، تقویم کوچ عشایر باید از 15 اردیبهشت ماه انجام گیرد که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به عشایر انجام شده تا در موعد مقرر وارد شهرستان شوند.
امیری تصریح کرد: در حال حاضر دو اکیپ یکی به صورت ثابت در سه‌راهی بروجرد، نهاوند و ملایر و یک اکیپ سیار برای کنترل زمان ورود عشایر به شهرستان فعال شده است.
وی گفت: عشایر باید موعد کوچ را رعایت کنند تا مراتع به حد کافی رشد داشته باشد که این امر به نفع عشایر نیز خواهد بود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر استفاده زودهنگام عشایر از مراتع را باعث از بین رفتن ریشه علوفه دانست و خاطرنشان کرد: این کار باعث کاهش پوشش گیاهی مراتع در سال آینده خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.