۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 366151

آرش خلیل خانه

پاداش ملک سلمان به خوش خدمتی السیسی

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی برای سفری 5 روزه دیروز وارد قاهره پایتخت مصر شد. این نخستین سفر ملک سلمان به مصر از زمان به قدرت رسیدنش است و قرار است قراردادهای متعدد و بزرگی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، نفتی و آموزشی میان این دو کشور در این سفر به امضا برسد.
روابط عربستان و مصر در جهان عرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا از یک سو مصر به نوعی دارای نفوذ سیاسی و معنوی در جهان عرب است و خاستگاه جنبش‌ها و اندیشه‌های سیاسی فراگیر در میان اعراب است که شاید مهمترین و تأثیرگذارترین این اندیشه‌ها ناصریسم و تفکر اخوانی باشد.
از سوی دیگر عربستان سعودی با اتکا به درآمدهای نفتی و پرده‌داری خانه خدا و مدیریت امور حج مسلمانان داعیه‌دار رهبری و مدیریت کشورهای عرب است و به نوعی در رقابتی پنهان با مصر قرار دارد. نهضت بیداری اسلامی در مصر و به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین که تهدیدی جدی و بنیادی از نظر ایدئولوژیک برای عربستان بشمار می‌رفت تا حدی روابط این دو کشور را تحت تأثیر قرار داد، اگر چه در همان زمان هم «محمد مرسی» تلاش کرد روابط دولت اخوانی مصر را با ریاض بهبود بخشد، اما هیچ‌گاه کینه و ترس آل‌سعود از اخوان المسلمین بر طرف نشد. با کودتای نظامی ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر علیه محمد مرسی و حمایت غرب از این اتفاق فصل جدیدی از روابط میان مصر و عربستان آغاز شد که تحولات میدانی بعدی از جمله موضوع فلسطین اشغالی و محاصره غزه و موضوع فشار بر دولت حماس و تضعیف آن، تحولات لبنان، جنگ در سوریه و امثالهم این رابطه قاهره و ریاض را بیش از پیش تقویت کرد. اکنون و در آستانه فصل جدیدی از تحولات منطقه از جمله مذاکرات صلح سوریه، انتخاب رئیس جمهور در لبنان، موضوع مقابله با داعش و تشدید تنش‌ها میان محور مقاومت و عربستان از جمله در عراق و یمن پادشاه عربستان تلاش می‌کند تا دولت قاهره را بیش از گذشته با پاداش‌های اقتصادی که مصر همواره محتاج و مشتاق آن بوده و می‌توان گفت به این صدقه‌گیری عادت کرده، در کنار خود نگه دارد. از همین روست که «احمد قطان» سفیر عربستان در قاهره اعلام کرده تعداد و رقم قراردادهایی که در سفر ملک سلمان به قاهره امضا خواهد شد، غیرمنتظره و شگفت‌آور خواهد بود.
حتی به نظر می‌رسد پاداش‌ها و مشوق‌های ملک سلمان برای السیسی بیشتر از این هم باشد، زیرا گفته می‌شود او قصد دارد کمک 4میلیاردی را که قرار بود به ارتش لبنان ارایه دهد و بدلیل همراهی نکردن دولت لبنان در فشار بر حزب‌الله و خلع سلاح آن از پرداخت آن منصرف شد به مصر بدهد. یک شبکه تلویزیونی اسرائیل هم روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: پولی که السیسی در این دیدار از ملک سلمان در مقابل توقف پخش شبکه المنار خواهد گرفت، همان وعده‌ کمک 4میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان خواهد بود که عربستان آن را لغو کرد.
السیسی نیز ظاهراً از هم اکنون خرج کردن این پاداش‌ها را آغاز کرده است. السیسی در سفر ماه آینده فرانسوا اولاند به قاهره قرار است از این کشور بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات نظامی شامل کشتی جنگی، هواپیمای جنگنده و سیستم ارتباط ماهواره‌ای خریداری کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.