قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: درست ۶ سال است که از تعطیلی «شاهان گرماب» به عنوان آبگرم معدنی بی‌نظیر ایران به دلیل وضعیت غیربهداشتی آن می‌گذرد و هنوز قفل پلمب ۲۰ روزه آن باز نشده است.

 پلمب ۲۰ روزه «شاهان گرماب» ۶ ساله شد!

عمق این فاجعه زمانی معلوم می‌شود که با گذشت سال‌ها از تعطیلی آن، هنوز نام «شاهان گرماب» در کتاب‌های متعدد و سایت‌های اینترنتی جزو جاذبه های گردشگری ایران یاد می‌شود و از این مجموعه برای گردشگران داخلی و خارجی این گونه تعریف می‌شود که «شاهان گرماب» یکی از سه آبگرم معدنی دارای خاصیت درمانی فوق العاده قابل شرب در دنیا و تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است.گرچه ناکارآمدی مسؤولان و دست اندرکاران امر موجب بروز این اتفاق بزرگ شده است، اما همین مسؤولان در نهایت بی‌انصافی و بارها به دور از هرگونه شرمندگی مدعی هستند آبگرم معدنی شاهان گرماب چون زلال، بی‌بو، بی‌رنگ و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره است در بهبود عفونت‌های پوستی، زخم‌های مزمن، واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و کوفتگی و دردهای عصبی بسیار مؤثر است.
به گفته آنان، اثر درمانی این آب روی بیماری‌های پوستی جدا از دلیل وجود گوگرد به خاطر سیلیکات‌های موجود در آب است و چون املاح زیادی ندارد، نوشیدن آن هم بی‌ضرر بوده و برای دفع سنگ‌های مجاری ادرار و بیماری اگزما بسیار مفید است.
نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب 48 درجه سانتی گراد حرارت دارد و در سال‌های مختلف خشکسالی و ترسالی مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می‌جوشد.
آبگرم شاهان گرماب در شهرستان فریمان و در دهستان سفید سنگ واقع شده که فقط 140 کیلومتر با مشهد فاصله دارد و نزدیکی این مجموعه با دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران با 25 میلیون مسافر در سال، اهمیت این مکان سیاحتی، درمانی را دوچندان می‌کند.

 وعده های جامانده در فایل های اداری
از سال 88 که تهیه عکس‌هایی از وضعیت غیربهداشتی داخل حمام «شاهان گرماب» و اوضاع نابسامان این آبگرم معدنی بنا به درخواست شبکه بهداشت و درمان فریمان و دستور دادستان این شهرستان پلمب شد تاکنون وعده های زیادی از استاندار وقت گرفته تا رؤسای جمعیت هلال احمر و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی داده شده، اما فراموش شده است.
وعده هایی که همچنان در بایگانی ذهن و فایل‌های اداری جا خوش کرده‌اند و این مردم هستند که از یک نعمت بزرگ خدادادی محروم شده اند.
این در حالی است که پیشترها سالیانه حداقل حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از مجموعه شاهان گرماب بازدید و در آن استحمام می‌کردند.

 ریختن آب پاکی روی دست مشتاقان
گزارشگر ما روزگذشته در واکاوی آخرین وعده‌ها به سراغ رئیس جمعیت هلال احمر فریمان می‌رود.
سعید طاهریان با اظهار تأسف از همه خلف وعده‌هایی که داده شده، آب پاکی روی دست ما می‌ریزد و می‌گوید: متأسفانه هنوز هیچ اتفاقی برای احیای «شاهان گرماب» نیفتاده است.
این مقام مسؤول با اشاره به برگزاری جلسات متعدد طی 6سال گذشته اظهار می‌دارد: در این جلسات مسؤول وقت قول دادند برای شاهان گرماب تصمیم‌گیری کنند، اما مدیران عوض شدند و کاری انجام نشد.
وی از آمادگی چند سرمایه گذار برای احیای این مجموعه خبر می‌دهد و می‌افزاید: با پیگیری‌های زیادی که انجام شده چند سرمایه‌گذار پای کارآمده‌اند، اما مدت بهره‌برداری در قبال ساخت و توسعه حمام، فضاهای رفاهی و اسکان و فضاهای خدماتی را به مدت 20 سال پیشنهاد داده‌اند که مجوز آن باید توسط شورای عالی جمعیت هلال احمر صادر شود.
وی با بیان اینکه تنها کار عمرانی که تاکنون انجام شده آسفالت ریزی 3 کیلومتر از مجموع 12 کیلـومتر مسـیر خاکی دسترسی به شاهان گرماب از فریمان است، اظهار می‌دارد: در مورد 9 کیلومتر مسیر خاکی باقی مانده دسترسی، فرمانداری فریمان قول داده به محض شروع عملیات بازسازی این مجتمع ، کار اجرایی آسفالت نیز آغاز شود.
رئیس جمعیت هلال احمر فریمان در خصوص قدمت هزارو 200ساله آبگرم «شاهان گرماب» می‌گوید: نمی توان قدمت واقعی این مجموعه را بصراحت اعلام کرد، چون برخی ادعاها مبتنی بر اعتقادات بومی است که قابل استناد نیست.

 هدر رفت آبگرم بی‌نظیر جهان
طاهریان در پاسخ به این پرسش که در مدت 6 سال گذشته از این آبگرم معدنی چگونه استفاده ای شده است؟ می‌افزاید: متاسفانه در این مدت این آب معدنی بی‌نظیر به نوعی هدر رفته است. به گفته وی، این در حالی است که آبگرم «شاهان گرماب» نیز می‌توانست مانند دیگر چشمه‌های آبگرم با تلاش مسؤولان از اعتبارات دولتی استفاده کند یا اینکه مانند آبگرم های سرعین با واگذاری به بخش خصوص از آن بهره برداری شود.
وی در پایان تأکید می‌کند: شاهان گرماب از هر نظر شایستگی بیشتری نسبت به آبگرم‌های دیگر ایران از نظر خواص درمانی و جذب گردشگر دارد، البته چنانچه عزمی جدی برای رفع پلمب، احیا و راه اندازی آن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.