۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 366481

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) در سفری از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد تا حمایت کشورش را از دولت کابل و تلاش برای حل بحران سیاسی این کشور به نمایش بگذارد.

کری در سفری اعلام نشده وارد افغانستان شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، این سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در زمان دشواری برای افغانستان صورت گرفته چرا که دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پی اصطکاک و مبارزات داخلی میان رقبای سیاسی، رکود اقتصادی و از سرگیری اقدامات شبه نظامی‌گری طالبان قوی‌تر از زمانی که از قدرت برکنار شدند، ضعیف شده است.
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جریان اعلام این سفر گفت: جان کری بر حمایت آمریکا از دولت کابل از نیروهای امنیتی‌اش که به گفته مقامات ناتو کنترل 70 درصد از افغانستان را برعهده دارند، تاکید می‌کند.
در همین حال قرار است تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان تا آغاز سال 2017 میلادی نصف شود و از 9800 تن در حال حاضر به 5500 نیرو برسد و ژنرال جان نیکسون، فرمانده جدید در افغانستان پیش از ارائه توصیه‌ها و پیشنهاداتش به واشنگتن در ژوئن سال جاری میلادی، در حال حاضر مشغول بررسی شرایط امنیتی در افغانستان است.
قرار بود جان کری با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کند. این دو تحت توافق نامه دولت وحدت ملی سال 2014 میلادی تقسیم قدرت کردند.
توافق سیاسی که جان کری میانجی‌گر آن بود حاکی از آن است که توافق تقسیم قدرت این دو مقام در سپتامبر سال 2016 میلادی پایان می‌یابد که بحران‌های سیاسی در کابل را تشدید کرده است. یکی از جنبش‌های اپوزیسیون نزدیک به حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان تلاش می‌کند تا در این راه حرفی برای گفتن داشته باشد.
با این حال حکم قانونی که این توافق را تصویب می‌کند هیچ محدودیت زمانی الزام آوری را ایجاد نمی‌کند و این احتمال وجود دارد که دولت وحدت ملی مثل گذشته یا به شکلی دیگر برای باقی دوره پنج ساله ریاست جمهوری اشرف غنی به کار خود ادامه دهد.
کری انتظار دارد در زمانی که در افغانستان است به این نقطه برسد؛ موضعی که مقامات آمریکایی امیدوارند به فرونشاندن اصطکاک و مبارزات داخلی کمک کند.
یکی از مقامات ارشد آمریکا که خواست ناشم فاش نشود گفت: اگرچه این توافق سیاسی بیانگر یک توافق نامه دو ساله است اما این حکم تاریخی انقضایی را تعیین نمی‌کند.
ریچارد اولسن، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان گفت: جان کری می‌خواهد در این سفر به ادامه حمایت آمریکا از دولت وحدت ملی اشاره کند در حال حاضر تنها 18 ماه از دوره پنج ساله ریاست جمهوری غنی سپری شده است.
در ژوئیه سال جاری میلادی قرار است ناتو درباره میزان بودجه نیروهای امنیتی افغانستان اظهار نظر کند.
اندرو ویلدر، یکی از کارشناسان افغانستان در اندیشکده "موسسه آمریکایی برای صلح" گفت: آخرین چیزی که ما لازم داریم یک بحران سیاسی بزرگ است که مشروعیت دولت وحدت ملی را در سپتامبر سال جاری میلادی زیر سوال ببرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.