محمد حسین جعفریان

واشنگتن دست به دامان پکن برای مهار کره‌شمالی

در پی آزمایش‏های موشکی جدید در «پیونگ یانگ»، به نظر می‌رسد آمریکا دیگر تحریم جدیدی برای اعمال کردن علیه این کشور ندارد! با تمام این احوال دولتمردان کره شمالی کمترین عقب‌نشینی از مواضع سیاسی و نظامی خود نداشته و هر روز آزمایشات موشکی و اتمی جدیدی را انجام داده و بدون توجه به هشدارهای تکراری واشنگتن و مانورهای مشترک سئول با آمریکا، همسایه جنوبی خود را مرتب تهدید به حمله نظامی کرده و جز آن برای آمریکا و ژاپن نیز خط و نشان می‌کشند. کاخ سفید اکنون دریافته است که تشدید تحریم‌ها دیگر تهدید مؤثری برای کنترل کره‌شمالی نیست. با وجود تحریم‌های شدید، آنها توانسته‌اند به پیشرفت‌های موشکی مهمی دست یابند. از جمله ساخت سلاحی که خطری جدی برای آمریکا و متحدین منطقه‌اش بشمار می‌رود. موشکی که قادر است طی فرایند پرتاب بسوی هدف، از جو خارج شده و پس از طی مسافت لازم، دوباره به جو زمین بازگشته و بسوی هدف ادامه مسیر دهد. چنین موشکی قادر است رکورد تمام مسافت‌های قبلی را بشکند و بسادگی خود را به سواحل غربی آمریکا و آلاسکا برساند.
در وضعیت جدید، کاخ سفید بیشتر فشار را برای کنترل پیونگ یانگ بر روی رقیب جدید خود، یعنی «پکن» وارد می‌آورد. اخبار تأیید نشده‌ای به رسانه‌ها درز کرده است، مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی در برابر برخی پیشنهادات سخاوتمندانه، از جمله آزادی عمل چین در دریای جنوبی این کشور و نیز حمایت از پکن در مناقشه جزایر مورد دعوا با ژاپن، از چینی‌ها خواسته‌اند بر دولت کره‌شمالی فشار بیشتری وارد کند تا دولتمردان این کشور از تداوم آزمایشات موشکی و تهدید همسایگان خود دست بردارند. به نظر می‌رسد پیامد این مذاکرات مخفی بوده است که پکن بناگاه برخی واردات معمول خود از پیونگ یانگ، بویژه طلا و برخی فلزات دیگر را متوقف کرد.
آمریکا امیدوار است با بسته شدن مرزهای چینی بر روی کره‌شمالی که آخرین روزنه ارتباط این کشور با جهان خارج بشمار می‌رود، آنها را وادار به گفت‌وگو و توقف فعالیت‌های نظامی خود کند. اما آیا چینی‌ها با وجود همراهی اولیه و ظاهری با واشنگتن در نهایت آخرین روزنه‌ها را بر پیونگ یانگ خواهند بست؟
همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که پکن علاقه‌ای به کنترل کامل کره‌شمالی در برابر آمریکا و حتی کره و ژاپن ندارد. پیونگ یانگ برای چینی‌ها یک نعمت و کارت بازی عالی است تا به عنوان یک اهرم قدرتمند بتوانند در زمان لازم از آن برابر واشنگتن بهره ببرند. به عبارت دیگر طی سال‌های اخیر کره‌شمالی نقش متوازن کردن قدرت را برای چین در مقابل آمریکا و متحدان آن در خاور دور بازی کرده است. پکن بدون آنکه متهم به نظامی‌گری شود، می‌تواند با اهرم کره‌شمالی، هم سئول و هم توکیو را در مسیر مورد نظر خود نگه داشته و آنها را کنترل کند. رسیدن پیونگ یانگ به فناوری موشک‌هایی که به غرب آمریکا برسند، چندان هم چینی‌ها را ناراحت نمی‌کند. آنها البته مراقب این عقرب هستند، اما تنها برای آنکه خود آنها را نیش نزند. با این وصف باید پذیرفت که ماجراهای کره‌شمالی، فعلاً ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.