۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 366749

كاوش های ادامه دار در دره شمی ایذه، این بار به كشف یك آرامگاه خانوادگی بزرگ انجامید.

كشف آرامگاه خانوادگی در دره شمی

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،جعفر مهركیان سرپرست هیأت كاوش دره شمی ایذه با اعلام این خبر اظهار كرد: این آرامگاه برخلاف دیگر گورهای كشف شده زیر زمینی نبوده و دارای پوشش خر پشته ای است.

او این آرامگاه را كه با یك هواكش در جهتی رو به باختر ساخته شده است، گونه نوشناخته ای از آرامگاه های خانوادگی دانست كه در دره شمی نمونه های آن به شیوه های مختلف اما در زیر زمین ساخته شده اند.
وی افزود: این آرامگاه از دیوارهای چهارگانه از سه سو آشكار تشكیل شده كه از یك سو به وسیله هشتی و درگاهی با پلكان به طرف جنوب باز می شود.
مهر كیان با بیان اینكه آرامگاه مورد كاوش تمام سنگی بوده است گفت: چارچوب ورودی، نعل درگاه و مثلث زیر پوشش خرپشته ای در این آرامگاه با سنگهای تراشیده ساخته شده است.
این باستان شناس افزود: از دیگر كاوش گاه های این دوره آرامگاه خرپشته ای گور دخمه است كه در قسمت ورودی آن نیز خاكسپاری صورت گرفته است.
مهر كیان اظهار داشت: به نظر می رسد پس از انجام خاكسپاری های بسیار به دلیل كمبود جا پلكان ورودی هموار و خاكسپاری دیگری در آن انجام شده است.
او تصریح كرد: متأسفانه در طول عملیات كاوش بارها گروه باستان شناس شاهد شكسته شدن سقف های سنگی چهار آرامگاه مورد كاوش و غارت میراث به جای مانده در آن توسط سوداگران در گذشته بوده است.
وی در گفتگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) خاطرنشان كرد: سقف این آرامگاه ها تماما از سنگ های خاصه تراش و خر پشته ای بوده كه از نیم تا 2متر ارتفاع دارند.
مهر كیان، یكی از اهداف دیگر این دوره از كاوش در دره شمی را برنامه ریزی برای ساماندهی نخستین پارك موزه باستان شناسی در این محوطه ارزشمند تاریخی با توجه به ویژگی های باستانی و طبیعی منطقه اعلام كرد.
او لازمه تبدیل این محوطه تاریخی به یكی از جاذبه های چند منظوره میراث فرهنگی ، باستان شناسی و گردشگری را تملك اراضی باستانی اطراف آن اعلام كرد و گفت: اداره میراث فرهنگی خوزستان با علاقمندی این موضوع را پیگیری می كند.
به گفته مهر كیان، دره شمی ایذه توسط آندره گدار فرانسوی رییس وقت اداره باستان شناسی ایران به شماره 362 در 20 خرداد ماه سال 1321با امضای وزیر فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی افزود: كار كاوش در دره شمی توسط هیأت مشترك ایران و ایتالیا با تركیبی از متخصصان و كارشناسان ایرانی در قالب برنامه ای اضطراری كه در تمام طول نوروز نیز دنبال شد ادامه دارد.
در كاوش های پیشین دره شمی نیز آثار تاریخی از جمله سكوهای آیینی، گورهای زیرزمینی، تكه های سفال، تختگاه، درب سنگی، پوشش خرپشته ای درگاه، سازه های معماری تمام سنگی و... كشف شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.