عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برجام برای آمریکایی‌ها به معنای قطع یکی از بازوان توانمند ژئوپلیتیکی ایران است، گفت: درحال حاضر بهترین جایگزین برای این بازوی توانمند، تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور است.

برجام برای آمریکایی‌ها به معنای قطع یکی از بازوان توانمند ژئوپلیتیکی ایران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: مسلما دیدگاهی که مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 بیان فرمودند، به عنوان چراغ راهنمایی برای اداره امور کشور در سال جدید خواهد بود.

وی افزود: صرف‌نظر از تمام دیدگاه‌هایی که مطرح می‌شود، توجه خاص رهبری به برجام، نکات دقیق و حساسی را به همه مسئولان کشور گوشزد می‌کند که در خصوص آینده کشور با ظرافت، دقت و طمأنینه خاصی گام بردارند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که ذهن مقام معظم رهبری در برهه کنونی بدان معطوف است، اقتصاد مقاومتی و عمل به آن است. این سناریو چند سالی است که از جانب ایشان مطرح می‌شود.

یزدان‌پناه با اشاره به لزوم داشتن اقتصاد فعال و مولدمحور گفت: در دنیای پرتلاطم امروزی که پیچیدگی‌های خاصی در آن است، کشورهایی موفق هستند که بتوانند بر اساس اراده ملی، توانمندی‌های داخلی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی خودشان، کشورشان را سرپا نگه دارند و مدیریت کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: مسلما یکی از موفق‌ترین ابزارها در عصر حاضر برای اثبات توانمندی کشورها، مسئله اقتصاد پویا، فعال، مولدمحور و از همه مهم‌تر، اقتصاد استراتژیک‌محور است و نه اقتصاد خرد و روزمره‌.

وی با اشاره به تجربیات گسترده کشور در دوره معاصر، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بر همین اساس برای ایران این نتیجه حاصل شده که برای مواجه با هر بحران و چالشی که عمدتا از سوی قدرت‌های غربی به ما تحمیل می‌شود، تنش نلرزد، باید به ظرفیت‌های داخلی تکیه کند. این موضوع مهم‌ترین چیزی است که در بحث راهبرد اقتصاد مقاومتی و تئوری اقدام و عمل باید به آن توجه کرد.

یزدان‌پناه تأکید کرد: الزامات اقتصاد مقاومتی، برخلاف مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد، توجه قطعی به مباحث داخلی و از همه مهم‌تر بازگشت اعتماد به کشور است. مردم ما نسبت به برخی از تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات، بدبین شده‌اند و اعتمادشان را نسبت به چرخه نظام مدیریت کشور ازجمله دولت از دست داده‌اند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران اضافه کرد: لذا نیازمند آن است که مسئولان در مرحله اول اعتماد مردم را هم برای درک شعار سال و هم برای مشارکت همه‌جانبه آنان مانند دوران دفاع مقدس در سرپا نگه داشتن کشور، همگام کنند.

وی مهم‌ترین حادثه سال 94 را برجام، توافق به‌ظاهر هسته‌ای با 1+5 و درنهایت صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد و گفت: نگاه بسیاری از مردم نسبت به برجام خوشبینانه نیست، علاوه بر اینکه عهدشکنی و بداخلاقی‌های آمریکا، حس بی‌اعتمادی مردم را نسبت به این کشور بیش‌تر کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: برجام این نتیجه را به همراه داشته که تمام رفتارهای آمریکا در مواجهه با مسائل جهان از جمله ایران، ساختگی است. برخلاف تصور برخی از مسئولان‌مان که برجام را گامی بسیار موفقیت‌آمیز می‌دانند، آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که برجام به قطع یکی از بازوهای توانمند ژئوپلیتیکی ایران منجر شده است.

وی افزود: این تحلیل درستی است که ما یکی از بازوهای توانمند ژئوپلیتیکی خود را در حال حاضر از دست داده‌ایم. بنابراین بهترین جایگزین برای این بازوی توانمند، تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور است که با اتکای ظرفیت‌های درونی است که از الزامات آن نیز بازگشت اعتماد مردم به کشور است.

یزدان‌پناه در پایان با بیان اینکه بعد از سال 2001 مدیریت آمریکا نسبت به منطقه غرب آسیا، مدیریت ناامنی در ظاهر و پوشش استقرار امنیت است، گفت: این یک تاکتیک فریب و رفتار ساختگی است که جمهوری اسلامی و همه کارگزاران کشور، باید به این نکته توجه کافی داشته باشند که خداناکرده با از دست رفتن بازوی ژئوپلیتیکی‌مان در حوزه هسته‌ای، در سایر موارد نیز بیش از این در باتلاقی که‌ آمریکا می‌خواهد برای ما به‌وجود آورد، فرو نرویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    درود بر روحانی درود بر ظریف ... سردار سیاست خارجه ... ما مردم از روحانی و برجام دفاع میکنیم