دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی گفتمان انقلاب اسلامی است و نقش و اهمیت رسانه ملی در نهادینه کردن این گفتمان به شدت حائز اهمیت است.

 اقتصاد مقاومتی، گفتمان انقلاب اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نشست افتتاحیه میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از زیرساخت اقتصاد مقاومتی صبح امروز با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجید زین‌العابدین رئیس شورای اقتصادی رسانه ملی، علی‌اصغر جعفری معاون نیروی انسانی رسانه ملی، بهنام احمدپور مبارکه، مدیر رادیو ایران، رضایی مدیر رادیو اقتصاد و جمعی از مشاورین و نخبگان در سالن پژوهش ساختمان اداری برگزار شد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست درباره نامگذاری سال، سخنرانی کرد و گفت: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از آغاز پیدایش در جامعه جهانی و روابط بین‌الملل به عنوان یک پدیده جدید به ظهور رسید. از زمانی که این پدیده جدید شکل گرفت چالش‌هایی را بوجود آورد و تقابلی با پارادایم‌های مسلط جهان به وجود آورد.

وی افزود: مبنای این تقابل نیز از آنجایی آغاز شد که به جای دموکراسی‌های یونانی، نظامی خاص و متفاوت به عنوان جمهوریت شکل گرفت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جمهوریت یک نظام پذیرفته شده در دنیا بود و متاسفانه به جای اینکه غرب که ادعای روشنفکری دارد ، به تعامل با جمهوری اسلامی روی آورد سعی کرد تا با چالش‌های مختلف با ایران مقابله کند. دنیای غرب از زمان آغاز این پدیده در بعد نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای و افکار عمومی به چالش با ایران برخواسته است. به این معنا که جنگ، تحریم و دستکاری افکار عمومی به تمام این شیوه‌ها اقتصاد کشور ایران را به آسیب دچار کرد که یکی از این آسیب‌ها ایجاد تردید در افکار عمومی مردم جامعه است.

رضایی با بیان اینکه از برجام شکل گرفته می‌توانستیم بهترین استفاده را کنیم، گفت: متاسفانه در افکار عمومی نه ارزانی و نه تولید و نه اشتغالی تکانی نخورد.

رضایی ادامه داد: کشورهای غربی در تمام این دوران 37 ساله با کشور ایران مقابله کردند و تنها راه مقابله با این حرکت مقاومت است و این همان ایستگاهی است که غرب توانسته بسیاری از انقلاب‌ها را دچار چالش کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید به صورت انقلاب دیده شود و اینجا جایی است که اگر انقلاب اسلامی نتواند از اقصاد عبور کند با شکست بزرگی مواجه شده است و اقتصاد مقاومتی در جایگاه نهضتی است که رسانه‌ها در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی است و این مسر باید با جدیت پیگری شود تا هر کسی این جرات را پیدا نکند که تفکری را در افکار عمومی راه بیندازد و بعد بتواند آن را قطعه قطعه کند و در این راستا باید نقش رسانه ملی در این مسیر مشخص شود.

رضایی با بیان اینکه کل رسانه ملی باید اقتصاد مقاومتی گردد، گفت: با این اقدام باید سازمان صدا و سیما بتواند علاوه بر تولید محصولات صادرات نیز داشته باشد و ایفای نقش مهمی در این حرکت خطیر دارد.

وی اقتصاد مقاومتی را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کرد و گفت: حسن این اقدام این است که اجماعی در نخبگان شکل گرفته و رسانه ملی در اجماع اقتصاد مقاومتی در بین نخبگان کارهای مهی می‌تواند انجام دهد و در بخش عملی با بیان راهکارها و ایدئولوژی‌های مختلف گره‌های این کار را شناسایی و سپس در جهت بازگشودن آنها فعالیت می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مشکلات بانکی و آسیب‌های نقدینگی در کشور اشاره کرد و افزود: نقدینگی در کشور 3 آسیب بزرگ ایجاد کرد که از عمده‌ترین آنها در اولین مرحله این است که پول در کشور وجود دارد ولی حدود 30 درصد پول این کشور هرز می‌رود و این دهها برابر مفاسد اقتصادی است.

رضایی افزود: حساب‌سازی آسیب دوم نقدینگی در کشور است که به دلیل نقدینگی بیش از واقعیت این کمبود در نظام بانکی به خوبی به چشم می‌خورد.

وی آسیب سوم را در کاهش تورم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سازمان باید دولتی‌ها و غیردولتی‌ها و صاحبنظران این عرصه را به دور هم جمع‌آوری کند که امیدوارم در اولین حرکت گامی پربرکت باشد و بتوانیم در جهت رفع این موضوع اقدامات موثری انجام شود.

زین‌العابدین: گفتمان انقلاب اسلامی باید تبدیل به باور عمومی شود

مجید زین‌العابدین رئیس شورای اقتصادی رسانه ملی درادامه این مراسم سخنرانی کرد و گفت: امسال سال اقدام و عمل نامگذاری شده که باید بر اساس شعار امسال اقدامات خود را عملیاتی کنیم. اقتصاد مقاومتی خود یک مقوله جداگانه با جهت‌گیری فرهنگ سال است که در این راستا وظیفه ما گفتمان‌سازی و ترویج گفتمان ملی اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی در میان عوام و خواص به طور صحیح و درست نهادینه نشده و هر گروهی تعریفی از این گفتمان ارائه می‌دهد که نادرست است و به نظر می‌رسد تشریح گفتمان ضرورت و موضوعیتی دارد تا بتوانیم در بین عوامل و خواص آن را نهادینه کنیم.

مدیر شبکه 5 افزود: چارچوب اقتصاد مقاومتی شناخته شده است و ذیل رهیافت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلقی می‌شود. اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به یک باور عمومی در جامعه شود اما هنوز فراگیر نشده است که در این راستا و دو سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اقداماتی همچون بررسی عملکرد مسئولان و مجلس و نیز قوه قضائیه و دولت و همچنین عملکرد رسانه ملی باید انجام شود.

رئیس شورای اقتصاد رسانه ملی اضافه کرد: در راستای اقدامات رسانه ملی به لحاظ کمی این اقدامات رو به رشد و مطلوب بوده و در زمینه کیفی نیاز به حرکت به سمت تحول موج‌آفرینی و ارتقاء اثربخشی وجود دارد که محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در جهت کیفی‌شدن شبکه‌ها در سال 94 جهش قابل قبولی را مرتبط با اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان برای صحبت در رسانه ملی نیازمند ضمانت هستند گفت:‌ ما با این واقعیت در رسانه روبرو هستیم که مسئولان ما در مقام پاسخگویی طفره می‌روند و از این جهت همکاری ما دشوار می‌شود.

زین‌العابدین خاطر نشان کرد: در سازمان صدا و سیما برنامه‌های منسجم زیادی در جهت تحقق شعار سال تدارک دیده شده است و به طور کلی در قالب عمل و اقدام برنامه‌ریزی‌های مختلفی متصور هستیم که با بند 31 سیاستگذاری گروه اقتصادی رسانه ملی مرتبط است.

وی افزود: در گام دوم رصد و پالایش برنامه‌ها را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا اقدامات انجام شده مطرح و کاستی‌ها و نواقص را با گفت‌وگوهای کارشناسانه در ساختارهای مختلف سازمان پیگیری خواهیم کرد و آنها را در معرض نقد و چالش قرار می‌دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.