قدس آنلاین: در رابطه با خصایص یاران حضرت مهدی (عج) نکاتی وجود دارد مانند شب زنده داری، عبادت و ذکر که نمونه این اعمال برای رجب نیز بیان شده و می تواند زمینه مناسبی باشد تا فرد خود را برای یاری امام (عج) آماده کند.

رجب مدرسه تمرین انتظار است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت درباره پیوند «ماه رجب و انتظار » و بهره مندی از فیوضات این ماه برای رسیدن به مقام «منتظر واقعی» تصریح کرد: ماه رجب کمک بسیار بزرگی است برای یار امام زمان (عج) شدن و اینکه بتوانیم از منتظران واقعی باشیم.

 

وی افزود: روایاتی که در رابطه با یاران امام زمان علیه السلام وارد شده و به عبارتی احوالات کسانی که می خواهند یار امام (عج) باشند را توصیف کرده است، می توانند در این رابطه راهگشا باشند. از جمله حدیثی از امام صادق علیه السلام که در آن اشاره می کنند که هر کس خوشحال و خشنود می شود که از یاران امام زمانش باشد باید اینگونه باشد و در ادامه چند ملاک را برمی شمارند.

 

کارشناس مسایل مهدوی در ادامه با توجه به روایت امام صادق علیه السلام بیان کرد: حضرت (ع) چند معیار را در این رابطه بیان می فرمایند؛ نخست اینکه فرد باید روحیه انتظار را در خود زنده نگه دارد و سپس می فرمایند: «فیعمل بالورع و محاسن الاخلاق». بنابراین، در کنار مسئله زنده نگاه داشتن روحیه انتظار، باید «ورع» و «پرهیز از گناه» را نیز مد نظر داشت. یعنی کسی که می خواهد یار امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشد باید پرهیز از گناه را سرلوحه کارهای خویش قرار دهد و تلاش کند تا اخلاق رذیله را کنار گذاشته و در برخورد با دیگران اهل حُسن خلق شود.

 

حجت الاسلام جعفری در ادامه یادآور شد: بررسی روایاتی که به بحث «اخلاق منتظر» می پردازند و یا روایات و احادیثی که در آنها اخلاق کسانی که دوست دارند از یاران حضرت مهدی (عج) باشند، توصیف شده است، نشان می دهد که همه آنها بر مسئله پرهیز از گناه تاکید دارند. از سوی دیگر در بحث اعمال ماه رجب نیز بر موضوع عبادت تاکید بسیاری  می شود و اعمال و دعاهای فراوانی برای این ماه نقل شده است. لذا اگر کسی از این ایام استفاده کند برای اینکه تقوا و پرهیز از گناه را در خود افزایش دهد، بسیار موثر خواهد بود.

 

 مدرس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: این فرصت (ماه رجب) یک سکو و یک زمان بسیار ویژه است. از جمله اعمالی که در این ماه  مورد تاکید قرار گرفته، موضوع استغفار است که بسیار بر آن تاکید شده و نقل است که این ماه، را ماه «عصم» نامیده اند چرا که در آن رحمت الهی به شکل ویژه بر بندگان نازل می شود و بندگان مورد عنایت خداوند قرار می گیرند. بنابراین اگر کسی که در این ماه تحت عنایات خاص الهی قرار دارد بتواند با این الطاف و عنایات ویژه از زمینه موجود استفاده کند برای اینکه روحیه پرهیز از گناه را در کنار خوش خلقی و روحیه انتظار در خود تقویت کند می تواند برای یاری امام زمان (عج) و توفیق خدمت در سایه ایشان آمادگی کسب کند.

 

وی تصریح کرد: ماه رجب یک زمان بسیار مناسب است برای اینکه انسان بتواند چنین ویژگی هایی را در خود بارور کرده و توفیق رسیدن به مقام یک «منتظر» را کسب کند. به عنوان مثال در رابطه با خصایص و ویژگی یاران حضرت مهدی (عج) نکاتی وجود دارد مانند شب زنده داری، عبادت کردن، ذکر و ... که نمونه ی این اعمال در رجب نیز بیان شده و انجام این امور می تواند زمینه مناسبی باشد تا فرد خود را برای یاری امام (عج) مستعد گرداند.

 

 حجت الاسلام جعفری گفت: در روایات ما تاکید شده است که یکی از امور بسیارمهم «ثبات قدم در دین» است. در دعاها نیز گفته می شود که کسانی که دوران غیبت را درک می کنند حتما از خدا «ثبات قلب و ثبات قدم در دین» را بخواهند. بنابراین یکی از چیزهای مهمی که در دوران غیبت می بایست از خدا درخواست کرد، «ثبات قدم در دین» است. علاوه بر این، در دسته ای از روایات نیز به ما توصیه می شود که کسی که در دوران غیبت امامش زندگی می کند باید به دین خود متمسک شود (چنگ زند) یعنی توجه مضاعفی به مباحث دینی و آموزه های دینی در این دوران داشته باشد. حالا این روایات را در کنار روایات مربوط ماه رجب قرار دهید که در آن به سر می بریم.

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: ماه مبارک رجب این موقعیت را برای ما ایجاد می کند که با شب زنده داری، استغفار، ذکر الهی و عبادت های دیگر، روحیه ورع و پرهیز از گناه را در خود تقویت کرده و متخلق به حسن خلق و حسن معاشرت با دیگران شویم. این ایام، ایام مناسبی است که بتوانیم این خصایص را در خود نهادینه کنیم.

 

 وی در ادامه به برخی از علایم ظهور و ارتباط آن با ماه رجب اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی که ماه رجب از راه می رسد، منتظران ظهور شوق و شعف دیگری نیز دارند چرا که بر اساس برخی روایات که در رابطه با علایم حتمی ظهور - که قبل از فرج حتما رخ می دهند،-  در آنها صحبت شده است، برخی از این علایم در ماه رجب آغاز می شوند از جمله آنها موضوع خروج سفیانی است که طبق روایات در ماه رجب اتفاق می افتد. لذا هنگامی که ماه رجب فرا می رسد یک امید مضاعف برای منتظران با خود به همراه دارد که بتوانند با مشاهده ی به وقوع پیوستن این علایم حتمی، منتظر تحقق ظهور باشند. بنابراین ماه رجب از این جهت نیز برای منتظران ماه خاصی است که انتظار اتفاقات ویژه ای را در این ماه دارند.

شبستان

انتهای خبر/

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.