رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: برخي از قوانين و مقررات زيست محيطي در حوزه تعيين عوارض براي واحدهاي توليدي آلاينده داراي اشكالات و ابهاماتي است كه موجب تضييع حقوق اين واحدها مي شود.

ابهام در قوانين زيست محيطي موجب تضييع حقوق واحدهاي آلاينده مي شود

به گزارش قدس آنلاین، راضيه عليرضايي در گفت و گو با ايرنا افزود: بعضي قوانين و مقررات زيست محيطي وضع شده از جمله تبصره يك ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده كه منجر به اخذ جرايم مي شود داراي ابهامات و اشكالاتي است.
وي بيان كرد: در تبصره مزبور هيچ تناسبي بين ميزان و نوع آلودگي واحد آلاينده با عوارضي كه براي آن در نظر گرفته مي شود وجود ندارد به عبارتي واحدي با گردش مالي بالا و ميزان آلايندگي كم بايد عوارضي بيشتر از واحدهايي با آلايندگي بالا و گردش مالي كم بپردازد.
او اظهار كرد: از سوي ديگر عوارض در نظر گرفته شده براي واحد آلاينده همانگونه كه از نام آن برمي آيد عوارض آلايندگي است و انتظار مي رود كه صرف كاهش اثرات آلودگي شود اما هم اينك اين مهم در مورد واحدهاي آلاينده محقق نمي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: به منظور ساماندهي و ارتقا وضعيت واحدهاي صنعتي و معدني همگام با سياستهاي ابلاغي وزارتخانه، اداره بهداشت، ايمني، محيط زيست و انرژي(HSEE) براي نخستين بار در سال گذشته در اين سازمان شكل گرفت.
عليرضايي اهداف شكل گيري اين اداره را ساماندهي و ارتقاء وضعيت واحدهاي صنعتي و معدني، دستيابي به جايگاه مناسب زيست محيطي بهداشتي و ايمني، ارتقا سامانه مديريت انرژي همگام با توسعه صنعتي معدني و تجاري، تمركز فعاليتهاي HSEE در سطح سازمان و پيگيري امور مربوطه، تخصصي شدن فعاليت HSEE در حوزه صنعت معدن و تجارت برشمرد.
وي اضافه كرد: اداره HSEE در راستاي ارتقا وضعيت واحدهاي صنعتي و معدني در حوزه هاي بهداشت ،ايمني، محيط زيست، انرژي و آموزشهاي مرتبط فعاليت نموده و امور مربوط به اين مسائل را پيگيري مي كند.
معاون پايش و نظارت اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس ماده 104 و 134 قانون در برنامه سوم و چهارم توسعه متناسب با ميزان و حجم آلودگي واحدهاي توليدي برآورد جريمه مي شد.
محمد عرفاني افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه قانون مزبور مدون شد و به پيشنهاد دولت تبصره يك ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده مورد تصويب مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت .
وي بيان كرد: بر اساس تبصره يك ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده واحدهاي توليدي توسط سازمان حفاظت محيط زيست پايش مي شوند و در صورت احراز آلودگي بايد يك درصد از درآمد فروش خود را به پرداخت جرايم زيست محيطي اختصاص دهند.
او اظهار كرد: اين جرايم به حساب خزانه دولت مي رود و سازمان حفاظت محيط زيست هيچ نفعي در اين قضيه ندارد.
معاون اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: ظالمانه بودن يا نبودن نحوه محاسبه براي اخذ عوارضي كه توسط مجلس شوراي اسلامي تبديل به قانون شده و توسط دولت به دستگاههاي اجرايي متولي ابلاغ شده است، درست نيست.
عرفاني آخرين آمار مربوط به واحدهاي توليدي آلاينده در خراسان رضوي را 330 واحد ذكر و بيان كرد: بيشترين آلايندگي اين واحدها در حوزه توليد فاضلاب، ايجاد آلودگي هوا، توليد پسماند و انحراف از استانداردهاي محيط زيست بوده است.
وي گفت: طبق كنترلهاي نظارتي اين واحدها فرصت دارند تا مشكلات و كاستيهاي شناسايي شده را برطرف كنند.
شش هزار واحد توليدي با سرمايه گذاري 95 درصدي بخش خصوصي در خراسان رضوي فعاليت دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.