۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
کد خبر: 367079

محمد حسین جعفریان

چرا مأمورنماها هر روز بیشتر می‌شوند؟

درخبرها آمده بود، در یکی از استان‌های مرکزی کشور، دو تن که اتباع بیگانه هم بوده‌اند به عنوان پلیس راهور در حاشیه یک جاده بین شهری، ملت را متوقف کرده و تهدید به جریمه کرده و... بقیه نمایش را خودتان می‌دانید.
البته این دو نفر دستگیر شده‌اند، اما این قصه سردراز دارد و بیشتر صفحات حوادث پر است از جرایمی از این دست که چند مأمورنما فلان کار را کردند، فردی با جعل عنوان قضایی یا مانند آن کلاهبرداری کرده است یا فردی با ادعای انتساب به وزارتخانه‌ای خاص، اخاذی کرده و از این قبیل. هر روز از این خبرها می‌شنویم، اما نه کسی به فکر چاره است و نه کسی از خود می‌پرسد چرا این شیوه جرم تا این حد برای مجرمان جذاب است و در مقابل، مردم و مالباختگان تا این حد در مقابل آن کم می‌آورند و بسرعت فریب می‌خورند.
ببینید کار به کجا رسیده که دو تبعه خارجی در جاده‌های یک کشور لباس نیروهای انتظامی آن کشور را می‌پوشند و ملت را متوقف و سرکیسه می‌کنند. عیب کار کجاست که مجرمانی این چنین، جرأت انجام چنین جرم‌هایی را پیدا کنند؟
عرض کردم که صفحات حوادث مطبوعات پر است از اخبار مرتبط با این موضوع، اما برخی واقعاً تأسفبارند، مثلاً در یک مورد فردی در تاکسی مسافران را به حرف می‌کشیده و از اوضاع نابسامان کشور می‌گفته و به محض همراهی مسافری دیگر با وی(بویژه اگر طرف کهنسال و از بازنشستگان بوده) به او اخطار می‌داده و باوی از تاکسی پیاده می‌شده و می‌گفته، باید همراه او به فلان دادگاه و مرکز برود و در آخر با گرفتن پولی قابل توجه، طرف را ول کرده و قول می‌داده پرونده‌ای برای وی تشکیل نشود!
او بارها این کار را کرده و تنها در یک مورد 15 میلیون تومان از یک بازنشسته اخاذی کرده و عاقبت گیر افتاده است!
واقعاً چرا باید این طور باشد؟ چرا باید رابطه مردم با نهادهای قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی ما به گونه‌ای باشد که هنگام مواجهه با مشکلی در این بخش‌ها در نخستین قدم دست به جیب شوند؟ البته این ایراد از یک طرف به فرهنگ مردم باز می‌گردد و از طرف دیگر به نحوه برخورد نیروهای این مراکز و نهادها. برای من پیش نیامده، اما تقریباً یقین دارم اگر یک پلیس در شهر یا جاده جلوی ماشین مرا بگیرد و قصد جریمه کردنم را داشته باشد، چنانچه از او طلب کارت شناسایی کنم، حتماً خوشحال نخواهد شد. در حالی که باید این رفتارها بسیار طبیعی باشد حتی باید چاره‌ای اندیشید که مأموران مربوطه خود در ابتدا از مخاطبشان در این موارد بپرسند، آیا کارت شناسایی نیاز دارند یا خیر.
به هر حال دولتمردان و نیروهای زحمت‌کش انتظامی باید چاره‌ای بیندیشند تا بتوانند فراوانی این نوع جرم را کاهش دهند. باید راه‌های بیشتر و تازه‌تری برای جلب اعتماد عامه مردم بیابند. نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی هم در تصحیح این رویه ناصواب، بسیار مهم، کارساز و مؤثر است. وضعیت فعلی، بسیار ناگوار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.