آمانو، رئیس آژانس بین المللی اتمی، چندی پیش گفته بود: «ایران فراتر از تعهدات خود عمل کرده است.» سوال ما این است؛ در حالی که آقای سید عباس عراقچی در مصاحبه اخیر خود در سیما گفته است؛ - آمریکا در مسیر اجرای تعهدات ۱+۵ کارشکنی می کند.

چند سوال و نکته پیرامون اجرای برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،سید مسعود علوی نوشت:
1- آمانو، رئیس آژانس بین المللی اتمی، چندی پیش گفته بود: «ایران فراتر از تعهدات خود عمل کرده است.» سوال ما این است؛ در حالی که آقای سید عباس عراقچی در مصاحبه اخیر خود در سیما گفته است؛ - آمریکا در مسیر اجرای تعهدات 1+5 کارشکنی می کند. - خزانه داری آمریکا در اجرا شیطنت می کند. - ما می دانستیم آمریکایی ها بدعهدی می کنند. - کارشکنی آمریکا، از مشکلات اصلی اجرای برجام است.

چرا دولت «فراتر از تعهدات» عمل کرده است؟ چه جریانی در داخل اصرار دارد بدعهدی آمریکا را لاپوشانی کند و در عوض اصرار دارد فراتر از تعهدات برجام عمل کند؟ این در حالی است که آمریکایی ها قبل از گفتگوها و در حین گفتگوها و بعد از گفتگوها ده ها تحریم جدید وضع کردند. این مسئله باید برای افکار عمومی حل شود که چرا اقدام آمریکایی ها فقط روی کاغذ بوده و اقدام ما عملی و فراتر از تعهدات بوده است؟! آیا این است فلسفه «برنامه جامع اقدام مشترک»؟چرا باید قهر آنها را با لطف جواب دهیم؟
2- بر اساس آخرین اطلاعات،برخی تحریم ها عملاً نه لغو شده نه تعلیق، دارایی های بلوکه شده آزاد نشده، می گویند سوئیفت آزاد شده و باز است. از این صد میلیارد دلاری که آقای عراقچی می گویند در خارج داریم ده میلیارد دلار آن را با سوئیفت جابه جا کنید تا صحت ادعای باز بودن سوئیفت روشن شود.
3- قرار بود همه توافقات، برگشت پذیر باشد و در صورت تخلف و بدعهدی طرف مقابل، جمهوری اسلامی نیز از انجام توافقات خودداری کند. وقتی ایران به همه تعهدات خود عمل کرده، چگونه می تواند در آزمون برگشت پذیری، موفق عمل کند؟ آنچه ما دادیم نقد بوده است، اصلاً برگشت پذیر نیست. اگر هم باشد، خسارت بار است. آیا «از دست داده ها» قابل مقایسه با دستاوردهای روی کاغذ هست؟
4- باید یک گزارش مبسوط و مستند از سوی کمیته نظارت بر اجرای برجام تهیه و صادقانه به مردم ارائه شود تا تکلیف افکار عمومی با این مسئله روشن شود و جلوی سوء استفاده بدخواهان هم گرفته شود و پاسخگوی سوالات مطرح شده در جامعه هم باشد.
5- بدعهدی آمریکا و اخلال در روند اجرای برجام و بهانه های آنها در مورد آزمایش موشکی، توفیق دولت در دیپلماسی گفتگو را زیر سوال برده است. دولت باید در این مورد با مردم صادق باشد.
6- وقتی که آقای عراقچی در گفتگو با سیما گفته است؛
- تحریم جدید موشکی، نقض برجام نیست.
- تحریم دلار ربطی به برجام ندارد.
قاعدتاً تحریم های به اصطلاح مربوط به تروریسم و حقوق بشر هم مربوط به نقض برجام نیست. تیم مذاکره کننده باید توضیح دهد اگر تحریم ها در اشکال گوناگون به قوت خود - به بهانه های
یادشده - باقی بماند، پس فلسفه وجودی مذاکرات هسته ای که رفع تحریم ها بود، چه می شود؟ نتیجه مذاکرات این می شود که ما بساط هسته ای خود را جمع کرده ایم اما آمریکایی ها نه تنها بساط تحریم را جمع نکرده اند بلکه آن را گسترده تر، در حوزه اقتدار و امنیت ملی ما - پهن می کنند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.