قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی : هجوم گرد و خاک و بروز پدیده ریزگردها در برخی شهرهای جنوبی کشور، این مناطق را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

 مقابله با ریزگردها باید علمی باشد

به گفته شهروندان خوزستانی، این پدیده که ناشی از خشکسالی سال‌های اخیر وهمچنین وجود کانون‌های گرد و غبار در برخی نقاط کشور و کشورهای همسایه است، موجب ضربه‌های سنگین به اقتصاد و کشاورزی منطقه شده و از نظر بهداشتی نیز سلامت اکثر شهروندان ومسافران را در معرض خطر قرار داده است.
این در حالی است که تاکنون هرگونه اقدام سازمان‌های خدماتی در حوزه محیط زیست مانند مالچ پاشی و یا شیوه‌های دیگر مانند کاشت درختان در کانون‌های وقوع ریزگردها مؤثر نبوده و مردم خوزستان همچنان روزهای سختی را سپری می‌کنند.
به گفته شهروندان، جنگ با ریزگردها تقریباً به یک جدال بی فایده تبدیل شده ودولت وسازمان‌های مردم نهاد و سازمان حفاظت محیط زیست باید با راهکارهای علمی به کمک مردم منطقه بشتابند.
بر اساس گزارش‌ها روز گذشته نیز به دلیل حجم بالای گرد و خاک وهجوم ریزگردها مدارس آبادان و خرمشهر تعطیل شدند.

 مشکل خطرناکی که کهنه شده
یکی از شهروندان آبادانی درباره هجوم ریزگردها به این استان ومشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، گفت: سال هاست که شهرهای خوزستان با این پدیده مواجهند که اجرای هر راهکاری از جانب مسؤولان بی فایده است.
جاسم محمدی افزود: این مسأله سبب تهدید محیط زیست وحتی آب شرب استان و رود کارون شده است و اگر تدبیر جدی در خصوص این مسأله اندیشیده نشود، این مناطق با یک بحران به نام مهاجرت مواجه خواهند شد که این مسأله نیز تبعات خود را به همراه خواهد داشت.

 مشاغلی که متضرر می‌شوند
رشید کاملی از دیگر شهروندان خوزستانی نیز تصریح کرد: تاکنون مسؤولان هر کاری برای مقابله با این پدیده انجام داده‌اند مؤثر نبوده که از مسؤولان می‌خواهیم برنامه‌های دقیق خود را در این حوزه اعلام کنند تا ما نیز بدانیم در محیط زیست پیرامون ما چه خواهد گذشت.
وی اظهارداشت: این مسأله مشاغل تجار و کسبه را نیز به خطر انداخته به طوری که مردم جرأت نمی‌کنند، طی روز از خانه‌های خود بیرون بیایند و همین مسأله ضرر هنگفتی را متوجه اقتصاد برخی استان‌های جنوبی کرده است.

 آلودگی 12برابر حد مجاز
این اظهارات در حالی است که دیروز رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان میزان گرد و خاک معلق در هوای این شهرستان را ۱۲برابر حد مجاز اعلام کرد و گفت: دید افقی به 500 متر کاهش پیداکرده و سرعت باد نیز هفت متر بر ثانیه اعلام‌شده است.
موسوی آزاد با بیان اینکه میزان گرد و خاک بر مبنای استانداردهای رایج ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است، گفت: در زمان حاضر این میزان گرد و خاک در هوای آبادان به یک هزار و ۸۶۰ میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد.
وی از شهروندان بویژه کودکان و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی خواست که به دلیل وجود گرد و خاک موجود از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند.
وی گفت: با توجه به کاهش کلی بارندگی امسال نیز گرد و خاک گریبانگیر آبادانی‌ها خواهد بود.
وی افزود: بارش باران در فصل گذشته سبب شد میزان آب موجود در منابع آبی و تالاب‌ها بیشتر شود و احتمال بروز پدیده ریزگرد کاهش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: البته این بارش خوب کمبودهای سال‌های گذشته را جبران نمی‌کند و همچنان مشکل بروز این پدیده گریبانگیر ما در کشور و بخصوص در آبادان خواهد بود.

 احتمال وقوع طوفان
رئیس اداره هواشناسی آبادان هم روز گذشته گفت: به دلیل بالا بودن ضریب حرارتی جو، طی دیروز تا اواخر روز جمعه احتمال وقوع طوفان‌های تندری و تندبادهای لحظه‌ای در مناطق مختلف استان خوزستان وجود دارد.
ابراهیمیان افزود: افزون بر آن شدت وزش بادهای قابل ملاحظه تا نسبتاً شدید برای آبادان و خرمشهر و برخاستن گرد و خاک و غبار وجود دارد.
به گفته وی بیشترین دمای هوای شهرهای آبادان و خرمشهر ۳۲ و کمترین آن ۲۲ درجه سانتیگراد و بیشترین رطوبت ۵۸ و کمترین آن ۵۱ درصد است.
هجوم ریزگردها به شهرهایی مانند آبادان در حالی رخ داده که روز گذشته هم فرمانداری خرمشهر از تعطیل شدن نوبت بعدازظهر مدارس این شهرستان به دلیل گرد و خاک و پدیده هجوم ریزگردها خبر داد.
به گفته مردم، مناطق جنوب کشور اگر طی ماه‌های اخیر فکری اساسی برای مقابله با پدیده ریزگردها نشود، یکی از نقاطی که بشدت آسیب خواهد دید مناطق جنگلی وسبزه زارهاست و می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به مردم منطقه نیز وارد کند که رفع چنین بحران هایی در گرو همت، تلاش و اندیشه علمی و کاری همه مسؤولان مربوط است.

 جدال باران و خاک
روز گذشته اما وزش باد در کنار خاک و باران در آسمان خوزستان سبب ایجاد وضعیت هوایی خاص در سطح این استان شد.
به گزارش فارس، ورود سامانه بارشی جدید به اکثر مناطق این استان سبب بارندگی و باران‌هایی به شکل گل و خاک شده است.
حرکت و افزایش لحظه‌ای میزان گرد و خاک در کنار وزش باد و باران‌های گاهی پراکنده در آسمان ابری چیزی را که به‌جای ‌گذاشت، چهره‌ای سرشار از گل بر سطح زمین و ماشین‌ها بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.