تنش‌ها میان کنگره و دولت اوباما درباره دسترسی تهران به سامانه مالی آمریکا به شدت افزایش یافته است.

ایران هیچگاه به سامانه مالی دلار دسترسی نخواهد داشت/ مجازات سنگین بانک‌ها درباره سپاه پاسداران
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان،از واشینگتن فری بیکن، مقامات خزانه‌داری آمریکا به کنگره این کشور اطمینان دادند به ایران برای دسترسی به بازار مالی دلار آمریکا امتیازی اعطا نخواهند کرد. پیش‌تر مقامات عالی رتبه دولت اوباما طرح دسترسی تهران به تجارت با دلار را در دست بررسی داشتند.

بر همین اساس، مقامات عالی وزارت خزانه‌داری آمریکا به کنگره تعهد دادند که تهران به بازار مالی دلار به عنوان یکی از نتایج توافق هسته‌ای اخیر، دسترسی نخواهد داشت. با این وجود، مقامات رده بالای وزارت خارجه آمریکا به تازگی از امکان دسترسی بی سابقه تهران به سامانه مالی آمریکا در معاملات خارجی خبر داده بودند. این اظهارات مقامات وزارت خارجه، واکنش‌های شدید قانونگذاران هر دو حزب را در کنگره برانگیخت. همین امر سبب شد تا مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری، کمپینی را برای کاهش تنش میان دولت و کنگره تشکیل دهند.

بر این اساس، تنش‌ها در آمریکا زمانی شدت گرفت که مقامات دولت اوباما از طبقه‌بندی آزمایش موشکی تهران به عنوان نقض کننده قطعنامه سازمان ملل که درباره توافق هسته‌ای صادر شده بود، جلوگیری کردند. هفته گذشته، مقامات عالی‌ رتبه کنگره توضیحی درباره اختلافات در گفته‌های مقامات آمریکا درباره دسترسی ایران به دلار مطرح کردند و مقامات خزانه‌داری نیز در پاسخ اعطای امتیاز به تهران برای دسترسی به تجارت با دلار را رد کردند.

در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: ما هیچ برنامه‌ای برای اعطای امتیاز دسترسی تهران به سامانه مالی آمریکا و ایجاد اطمینان از دسترسی ایران به دلار نداریم. در ادامه این گزارش آمده است: وزارت خزانه‌داری هیچ برنامه‌ای برای اعطای مجوز عمومی به بانک‌های خارجی در این مورد ندارد. با این وجود، مقامات خزانه‌داری آمریکا راهنمایی‌های لازم برای آزادسازی میلیاردها دلار پول‌های بلوکه‌ شده ایران را ( به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای) به بانک‌های خارجی انجام می‌دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: ما همچنان به همکاری با بانک‌های خارجی برای اطمینان یافتن از اینکه آنها اجازه دارند پول‌های بلوکه‌ شده ایران را آزاد کنند ادامه می‌دهیم اما مهم‌تر از آن، به آنها درباره اینکه چه مبادلات بانکی با این کشور ممنوع است، هشدار می‌دهیم. این تحریم‌ها شدید شامل تحریم‌های هسته‌ای این کشور نمی‌شود اما تحریم‌های ثانویه علیه تهران و سپاه پاسداران این کشور را در بر می‌گیرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این نهاد در آینده مجوزی به بانک‌های خارجی برای استفاده از سامانه مالی آمریکا در تجارت با تهران صادر نخواهد کرد. براساس قانون تجارت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، اعطای مجوز برای مواردی که جزو تحریم‌ها نیست، صادر می‌شود. برای مثال، براساس توافق هسته‌ای فروش هواپیماهای غیرنظامی به تهران جزو موارد قابل تجارت با این کشور است و ممکن است برای آن مجوز صادر شود.

در پایان این گزارش آمده است: علارغم افزایش تنش‌ها درباره دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا برای تجارت و رد این موضوع از سوی وزارت خزانه‌داری، جان کری – وزیر خارجه آمریکا – در روزهای گذشته با حضور در تلویزیون اعلام کرد ایران به طور قطع سزاوار دسترسی به سامانه بانکی آمریکا برای تجارت خارجی خود است. با این وجود، اعضای کنگره به شدت نگرانند که دولت اوباما بکوشد به تهران امتیازاتی بیش از آنچه در توافق هسته‌ای ذکر شده، اعطا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.