قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی : بارندگی‌های شدید، پنجشنبه ۲۰ استان کشور را درگیر سیلاب کرد و خسارت‌های زیادی را در برخی استان‌ها به همراه داشت.

 هجوم سیل به ۱۳۶شهر و روستای کشور

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در این خصوص گفت: از روز دوشنبه هفته گذشته اخطاریه‌های مختلفی از سوی هواشناسی برای وقوع سیلاب در استان‌ها اعلام شد و تمامی دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش کامل در این استان‌ها قرار گرفتند.
مرتضی اکبرپور اظهار داشت: با توجه به سیل اخیر در 20 استان کشور، تاکنون حداقل تلفات جانی را داشته‌ایم و دو نفر در ایلام و لرستان جان خود را از دست دادند.

 سیلاب در 136 شهر و روستای ایران
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: طی ساعت‌های گذشته بیشتر استان‌های کشور تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند و بر این اساس بیش از ١٣٦شهر، روستا و مناطق عشایرنشین مورد امدادرسانی قرار گرفته اند. سید مصطفی مرتضوی، امدادرسانی به 5600 نفر از سیل زدگان را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنین با برپایی 548 دستگاه چادر امدادی 2500 تن از سیل زدگان اسکان اضطراری یافتند و امدادرسانی در استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری  اصفهان ادامه دارد.
وی گفت: سه استان لرستان،‌ اصفهان و گیلان نیز متأثر از برف و کولاک شده و امدادرسانی در چندین محور مواصلاتی در حال انجام است. همچنین به  317 نفر در این زمینه امدادرسانی شده و 85 نفر اسکان اضطراری شدند. وی در مورد عملیات مقابله با سیلا‌ب در خوزستان نیز اظهار داشت:‌ 13شهرستان امیدیه، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغ‌ملک، باوی، دزفول، رامهرمز، شوش، گتوند و هفت‌گل متأثر از سیل و آبگرفتگی شده و نیروهای امدادی 20 شهر و روستا را در این مناطق امدادرسانی کردند.گزارش خبرنگار ما از اهواز حاکی است، به دلیل بارش‌های شدید شمال خوزستان در روز پنجشنبه، رودخانه دز طغیان کرد و سبب به زیر آب رفتن برخی مناطق دزفول شد، برخی تأسیسات زیربنایی مانند پل شناور نصب شده، روی این رودخانه که محل تردد خودروها بود وبرخی راه‌های مواصلاتی تخریب شد.
از سویی سیلاب‌های ناشی از طغیان رودخانه کارون به اهواز هم رسید و اهالی چند روستای این شهرستان را با سیلاب درگیر کرد.
این در حالی است که سیلاب پنجشنبه وشرایط ویژه سد دز به گونه‌ای بود که وزیر نیرو و هیأت همراه وی را نیز به منطقه کشاند تا از شرایط این سد که به سبب افزایش بارندگی با سرریز آب مواجه شده بود، بازدید کنند.

 منطقه‌ای که به زیر آب رفت
همچنین طغیان سه رودخانه شاوور، دز و کرخه موجب شد تا شماری از روستاهای منطقه خالی از سکنه شوند وهلال احمر برای جمعیت ۱۳ روستا که دستور تخلیه آنان صادر شده بود، چادر اسکان بر پا کرد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در ارتباط با وضعیت شهرستان گتوند گفت: محل زندگی عشایر منطقه صالح شهر در گتوند کامل به زیر آب رفت و ۲۰ خانوار متشکل از ۱۲۷ نفر از این منطقه به یک مدرسه در منطقه اقماری منتقل شدند. اما بارندگی‌های پنجشنبه که به گفته برخی کارشناسان میزان آن بی سابقه بوده، مناطق مختلف استان همدان از جمله نهاوند را نیز درگیر کرد و 15 خانه روستایی نهاوند به دلیل وقوع سیل تخلیه اضطراری شدند. بخشدار مرکزی خلخال نیز گفت: با استمرار بارش در شهرستان خلخال پل ارتباطی روستای مصطفالو از توابع بخش مرکزی تخریب و ارتباط 500 خانوار دو روستای مصطفالو و بلوکانلو با 1200 نفر جمعیت قطع و بیش از یکصد میلیون تومان خسارت وارد شد.

 ورود سیل به خانه‌های خرم‌آبادی‌ها
به گزارش خبرنگار ما، استاندار لرستان نیز گفت: در پی وقوع سیل 1500 واحد در سطح شهرهای استان و 2000 واحد در روستاهای استان دچار آبگرفتگی شده‌اند.
بازوند ادامه داد: خط انتقال آب به پلدختر نیز دچار شکستگی و در مجموع خسارت‌های سنگینی به استان وارد شده و متأسفانه یک نفر از هموطنان در استان بر اثر رعد و برق، جان خود را از دست داده است.
‌مدیر کل مدیریت بحران لرستان نیز گفت: راه ارتباطی 80 روستای استان قطع  و مسیر راه آهن شمال- جنوب مسدود و ارتباط 50 روستای شهرستان کوهدشت در اثر سیل قطع شده و بزرگ‌ترین انارستان متمرکز ایران «زیر تنگ سیاو» نیز به زیر آب رفت.
در استان چهارمحال و بختیاری هم عشایر، در مسیر کوچ خود گرفتار بارش برف، باران و سیلاب شده و بسیاری از روستاهای این استان نیز خانه‌های روستایی به دلیل شدت بارش‌ها تخریب شدند.
معاون راهداری اداره ‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه هم از خسارت بیش از ۱۱۰میلیارد ریالی سیل به راه‌های استان خبر داد.

 یک ناپدید؛ حاصل سیلاب ایلام
مدیرکل بحران استانداری ایلام گفت: بر اثر سیل در ایلام، یک نفر ناپدید شد و سه نفر نیز در محاصره آب قرار گرفتند که نجات یافتند.
 احمد کرمی در گفت وگو با خبرنگار ما در ایلام با اشاره به اینکه در شب و روز پنجشنبه، دهلران با 141
 میلی متر بیشترین میزان بارش را داشته است، افزود: شدت بارش باران در این شهرستان به حدی بوده که تنها در مدت یک ساعت بیش از 50 میلی متر اندازه گیری شده است.

 فعالیت سامانه بارشی از امروز  
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها در برخی مناطق کشور ادامه می یابد و روزهای شنبه و یكشنبه (امروز و فردا)  بارش به صورت رگبار پراكنده در نیمه شمالی كشور بوقوع خواهد پیوست. همچنین طی روزهای شنبه و یكشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به سبب وزش باد شدید مواج خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.