۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 368944

محمد حسین جعفریان

ابر شهر «مشهد»  و چالش‌های پیش رو

در گروه‌های گوناگون شبکه‌های مجازی و نیز برخی از رسانه‌ها در همین فضا، ارقامی مبنی بر میزان بودجه و هزینه کرد شهرداری‌های مختلف کشور منتشر شده است. طبق این آمار، شهرداری مشهد با 10 هزار میلیارد تومان، پس از شهرداری تهران و با فاصله بسیار زیاد از شهرداری‌های اصفهان و تبریز که کلانشهرهای بعدی کشور هستند، قرار گرفته و در قیاس با تهران نیز بودجه قابل توجهی دارد. طبق این جدول رقم این بودجه خیلی بیشتر از نصف بودجه شهرداری تهران است و این در حالی است که جمعیت و مساحت مشهد به زحمت در حد یک چهارم پایتخت است.
این ارقام تکذیب نشده‌اند و البته من هم بنا ندارم تا آن‌ها را اصل و اساس این نوشتار قرار دهم. با این همه بر کسی پوشیده نیست که پس از کلانشهر تهران، شهرداری مشهد، سنگین‌ترین گردش مالی را دارد و نظر به گسترش شگفت انگیز فعالیت‌های تجاری و افتتاح انبوه بازارها، پاساژها و برج‌های تجاری در این شهر، بویژه در سال‌های اخیر، روندی که همچنان هم ادامه دارد، چنین درآمد و بودجه و هزینه کردی طبیعی هم هست. در خبرها هم از قول مسؤولان مربوطه آمده بود که در 9 ماه گذشته، استان خراسان رضوي به اندازه کل کشور سرمایه خارجی جذب کرده است و روشن است که این رویه در کنار مواردی که آمد، باز هم به مرکز استان و شهرداری آن جانی تازه‌تر
 می‌بخشد.
همه این‌ها نشان می‌دهد که با وجود رکود اقتصادی یکی دو ساله اخیر، شهر مشهد در آستانه یک شکوفایی و جهش مهم قرار دارد. در چنین شرایطی خوب است فرصتی فراهم شود تا شهرداری پایتخت معنوی ایران بتواند به تبادل تجربه با شهرداری‌های بزرگ کشور و بویژه پایتخت و نیز شهرهای موفق دنیا بپردازد.
اگر با رقمی کمتر از دو برابر آنچه در شهرداری مشهد حاصل می‌شود، شهرداری تهران می‌تواند شهری به آن عظمت را این گونه موفق و تحسین برانگیز مدیریت کند، بی‌گمان برای مشهد هم که مقیاس‌های بسیار کوچک‌تری دارد، با بودجه‌های موجود می‌توان برنامه‌های بلند پروازانه‌ای را مقرر کرد.
با تمام این احوال بار دیگر یادآوری می‌کنم که قصد استدلال براساس ارقام منتشر شده را ندارم، اما چنانکه آمد، نظر به توسعه روز افزون فضاهای تجاری جدید در مشهد و ایجاد تنوع از درآمدهای شهرداری مشهد، اگرچه هزینه‌ها هم به نسبت افزایش یافته‌اند، اما می‌توان از هم اکنون متوجه بود که ما با ظهور یک ابر شهر در شرق کشور مواجهیم و باید راهی یافت تا چند سال بعد و با رشد فراگیر و سریع این شهر، مشکلاتی شبیه تهران گریبانگیر مردم نشود.
با همین بودجه و تنها با مدیریت هوشمندانه و صحیح می‌توان جلوی بسیاری از معضلات آینده را از هم اکنون گرفت، معضلاتی که به طور مثال حاشیه نشینی و آماده سازی شبکه حمل و نقل بزرگراهی و مترو از مهم‌ترین آن‌هاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.