۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 369339

حضور ابراهيم حاتمي كيا در برنامه فريدون جيراني كه از طريق سايتي اينترنتي پخش مي‌شود، كاملاً با گفت و گو‌هاي اتو كشيده و يكنواخت تلويزيوني متفاوت است، گويا مجري سابق تلويزيون با راه‌اندازي برنامه‌اي در اينترنت مي‌خواهد درس جذابيت‌ را به برنامه‌سازان تلويزيوني بدهد.

 جيرانی به تلويزيون درس جذابيت داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جوان، اولين برنامه اينترنتي سي و پنج در سال جديد كه توسط فريدون جيراني تهيه مي‌شود و در سايت فيلم نت قرار مي‌گيرد، با حضور ابراهيم حاتمي كيا برگزار شد. اين برنامه كه با نام «پايان سكوت» در خروجي سايت قرار گرفته است، عنوان فرعي «دوئل دوساعته جيراني و حاتمي‌كيا» را نيز دارد. در اين برنامه كه متن آن نيز توسط سايت‌هاي خبري منتشر شده است، جيراني و حاتمي‌كيا بحث‌هاي صريح و چالشي را مطرح مي‌كنند كه شايد در تلويزيون برگزار مي‌شد، امكان اينكه اجازه پخش پيدا نكند، زياد بود.

جيراني كه يكي از كنار گذاشته شده‌هاي تلويزيون به شمار مي‌رود، با راه‌اندازي برنامه «هفت» اولين برنامه هفتگي تلويزيون را با رويكرد خبري راه‌اندازي كرد و توانست براي اهالي سينما در تلويزيون تريبون ايجاد كند؛ برنامه‌اي كه با اجراي جيراني و حضور ثابت مسعود فراستي به عنوان منتقد، توانست خيلي زود براي خود بينندگان ثابتي پيدا كند. حضور جيراني ولي چندان طولاني نبود و وي به خاطر همان صراحت لهجه‌اي كه هميشه داشت حرف‌هايي را در تلويزيون زد كه باعث شد برنامه از وي گرفته شود و به محمود گبرلو سپرده شود. اين تغيير آغازي بر نزول هفت بود كه با گذشت چهار سال و تغيير دوباره سردبير برنامه و آمدن بهروز افخمي نيز نتوانست هفت را به دوران جيراني باز گرداند.
  چرا اين گفت و گو موفق بود؟!
رضا رشيد پور و فريدون جيراني بعد از آنكه از تلويزيون خارج شدند، برخلاف برخي از مجريان بيكار كه سرشان را با اجراهاي جشن‌ها و مراسم‌هاي مناسبتي شركت‌ها و نهاد‌ها مي‌گذرانند، سراغ اينترنت رفتند و از فضاي رقابتي كه اينترنت براي همه ايجاد مي‌كند، استفاده كردند. اين استفاده باعث شد تا بار ديگر ناكارآمدي فضاي انحصاري در تلويزيون به خوبي به نمايش گذاشته شود.
رشيد پور و جيراني متخصص برگزاري «هارد تاك» (گفت و گوي چالشي) هستند با اينكه جنس گفت و گو هايشان با يكديگر تفاوت دارد. رشيد پور در چند اجراي «ديد در شب» اكثراً به حواشي سينما پرداخت و جيراني در‌ گفت‌وگو‌هايش در برنامه «سي و پنج» به مسائل تخصصي سينما پرداخت.
حالا با تعطيل شدن «ديد در شب» و بازگشت رشيدپور به تلويزيون، جيراني تنها تاك‌شوي اينترنتي را توليد مي‌كند. اين كارگردان با سابقه براي آخرين شماره از «سي و پنج» سراغ ابراهيم حاتمي‌كيا رفته است. حاتمي كيا كه باديگارد را بر پرده سينما‌ها دارد، رو در رو با جيراني درباره سينمايش، حاشيه‌هاي كاري‌اش، ارتباطش با سياست و مسائل ديگري صحبت كرده است.
اين گفت و گو به چند دليل جذاب شده است. ابتدا تسلط جيراني به موضوع گفت و گو، دوم صراحت حاتمي‌كيا در پاسخ و سومين دليل اينكه نه مجري و نه مهمان برنامه هيچ كدام از طرف مديران سيما فيلتر نشده و درگير محافظه‌كاري‌هاي تلويزيوني نشده‌اند. نمونه‌اي از پاسخ‌هاي صريح حاتمي‌كيا در برنامه جيراني، اشاره وي به نوع فيلمسازي‌اش، حاتمي‌كيا در اين برنامه مي‌گويد: همه فكر مي‌كنند من كارت بلانش (اختيارات نامحدود) دارم. در «گزارش يك جشن» و «به رنگ ارغوان» همه‌ گروه سر صحنه فكر مي‌كردند من با وزارت اطلاعات هماهنگي كرده‌ام! من فكر مي‌كردم وقتي فيلمنامه را به وزارت ارشاد مي‌دهم، حتماً مي‌خوانند و وقتي چيزي نگفتند لابد ايرادي نگرفتند. بعد كه فيلم آماده شد، وزارت اطلاعات برافروخته شد. از خود شخص وزير تا زيرمجموعه‌هايشان گفتند اين چه كاري بود با ما كردي؟! آقاي يونسي گفت «آتش افكندي بر لانه‌ ما» بعد نتيجه‌اش شد اينكه فيلم پنج سال رفت توي گنجه.
گفت‌و‌گوي جيراني با حاتمي‌كيا با وجود اينكه زمان كوتاهي از بارگذاري‌اش در سايت فيلم نت نگذشته است، با استقبال خوبي روبه‌رو شده و از بسياري از گفت و گو‌هاي قبلي برنامه سي‌و‌پنج بازديد كننده بيشتري داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.