۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 369372

در جریان سفر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و کمسیونرهای این اتحادیه به ایران، یادداشت همکاری‌های جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات و انرژی منتشر گردید.

یادداشت همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، در جریان سفر خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و کمسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، یادداشت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات منتشر گردید.

طرفین بر شروع شراکت و همکاری در زمینه علوم، فناوری، تحقیقات و ابداعات تاکید کردند. همچنین بودجه‌ی 80 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات و امکان مشارکت ایران در برنامه افق 2020 مربوط به آن خاطر نشان گردید.

در همین رابطه طرفین بر ایجاد یک گروه کاری با هدف تقویت همکاری‌ها تاکید کردند.

در این یادداشت بر همکاری در تحقیقات مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر، تغییر اقلیمی، منابع آبف امنیت غذایی، (فناوری‌های کلیدی توانمندسازی)، اقتصاد کشاورزی و بهداشت تاکید شده است. در خصوص روش‌های همکاری نیز طرفین بر افزایش آگاهی و ایجاد ارتباط بین محققین، سازماندهی کارگاه فنی آموزشی برای «نقاط تماس ملی» ایران، مشارکت پژوهشگران ایرانی در ارزیابی افق 2020 و رفع موانع تبادلات دانشگاهی تاکید ورزیدند.

همچنین مقرر گردید، نهادهای پژوهشی ایران را برای پیوستن به پروژه‌های مربوط به زیر ساخت‌های پژوهشی، بهداشت انرژی، آب، تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی و اقتصاد کشاورزی برای توانمندسازی این مباحث در علوم اجتماعی و انسانی و فناوری‌های کلیدی توانمندی‌سازی تشویق شوند.

همکاری در زمینه دیپلماسی علم و تکنولوژی با هدف ترویج فرهنگ همکاری، جلوگیری از درگیری از جمله بندهای این یادداشت می‌باشد.

طرفین همچنین بر تبادل ابداعات و رویه‌های کاری از طریق دیدار متخصصین، بحث درباره‌ی سیاست‌گذاری و تامین مالی ابداعات توافق کردند.

تشویق حرکت دانشمندان ایران در اقدامات «شورای تحقیقات اروپا» و احتمالاً امضای سند ترتیبات ارجایی آن از دیگر بندهای این یادداشت بشمار می‌رود.

طرفین همچنین بر همکاری در تحقیقات هسته‌ای تحت برنامه اوراتوم اروپا، همکاری ایران با مرکز تحقیقات مشترک اروپا در زمینه‌ی مهندسی زلزله، طرح ساختاری، مدیریت ریسک وشهرسازی تاکید کردند.

در همین رابطه دو طرف قرار شد تا نماینده‌ای برای پیگیری مفاد این سند تعیین نمایند.

یادداشت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

در جریان سفر خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، یادداشت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی منتشر گردید.

در این یادداشت طرفین بر شروع گفتگوی سطح بالا با هدف، ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری تامین امنیت عرضه‌ی انرژی، ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی، ترویج بازار کارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری، تشویق تجارت انرژی {و تامین مال یو حمل و نقل آن} تاکید گردید.

همچنین اعلام شد، گفتگوهای طرفین پیرامون انرژی، بر ارزیابی‌های هیات تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص شده مبتنی خواهد بود.

در خصوص موضوعات اصلی در زمینه نفت و گاز طرفین بر تبادل اطلاعات درباره استراتژی‌های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، توسعه‌ زیر ساخت‌های صادرات ایران، همکاری در عرصه‌های بین‌المللی، همکاری در زمینه‌های بالا دستی و پایین دستی تاکید کردند.

در بخش برق نیز طرفین بر تبالد اطلاعات راجع به استراتژی‌ها و توسعه‌ زیر ساخت‌ها، گفتگو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه، همکاری در مورد بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر، جمع‌آوری اطلاعات در خصوص بهره‌وری انرژی، فرصت‌های پیش‌بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تاکید کردند.

طرفین همچنین ایجاد یک مجمع تجارت انرژی با مشارکت نهادهای دولتی، تولید کنندگان و ... جهت تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری را خاطر نشان نمودند.

در همین خصوص مقرر شد تا نماینده‌های دو طرف برای هدایت گفتگوها تعیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.