سی‌اِن‌بی‌سی نوشت: موفقیت احتمالی نشست دوحه برای تثبیت سطح تولید نفت‌خام، تأثیر چندانی بر بهای طلای سیاه نخواهد داشت.

 پیامد شکست گفتگوهای دوحه چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌اِن‌بی‌سی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در بهترین حالت انتظار می‌رود صادرکنندگان نفت‌خام در نشست «دوحه» قطر به یک توافق اولیه برای تثبیت تولید طلای سیاه دست یابند. کارشناسان معتقدند حصول احتمالی چنین توافقی نیز تأثیر چندانی در بهبود بازار آشفته نفت نخواهد داشت. کشورهای تولید‌کننده نفت درصورت موفقیت این نشست، تنها برای بازگرداندن ثبات به بازار طلای سیاه زمان بیشتری در اختیار خواند داشت.    

 
طبق پیش‌بینی کارشناسان نفتی، توافق اولیه این نشست به احتمال زیاد بسیار کلی و بدون جزئیات مورد نیاز خواهد بود. برخی دیگر نیز معتقدند بسیار واضح است که توافق‌ تثبیت سطح تولید طلای سیاه هرگز تحقق نخواهد یافت. 
 
بهای نفت‌خام در 2 ماه گذشته و پس از افزایش امیدها درخصوص نشست یک‌شنبه دوحه روند صعودی داشته است. اعضای «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و تولیدکنندگان غیراوپک طلای سیاه قرار است در این نشست بر سر تثبیت سطح تولید نفت‌خام به توافق برسند.
 
یکی دیگر از کارشناسان نفتی نیز در گفتگو با سی‌اِن‌بی‌سی، اظهار داشت: درآمد نفتی اوپک در سال 2014، حدود هزار میلیارد دلار بود. سال گذشته این میزان به 500 میلیارد دلار کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود سال جاری میلادی شاهد کاهش 20 درصدی درآمدهای نفتی اوپک نسبت به سال گذشته باشیم. در صورت وقوع چنین اتفاقی، فشار اقتصادی بر کشورهای تولیدکننده نفت افزایش خواهد یافت. کاهش بودجه و نرخ اعتبار و همچنین افزایش معضلات اجتماعی در کشورهای صادرکننده نفت‌خام از پیامدهای کاهش بیش از پیش بهای جهانی طلای سیاه است.  
 
شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر سی‌اِن‌بی‌سی معتقدند احتمال حصول توافق تثبیت سطح تولید نفت در نشست دوحه 50 درصد است. آن‌ها همچنین پیش‌بینی کرده‌اند در صورت  شکست این نشست، بهای نفت‌خام به شدت سقوط خواهد یافت. با این وجود، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند بهای طلای سیاه تا سطح قیمت‌ فوریه گذشته کاهش نخواهد یافت.   

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.