رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: در سال گذشته ۵۷ وقف جدید در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد به ثبت رسید.

۵۷ وقف جدید در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد به ثبت رسید

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمد ذاکری صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در شعار آغاز سال خود به موضوع اقدام و عمل در بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کردند تا از شعار و شعارزدگی در این حوزه خارج شویم و این مهم را عملی کنیم و اگر از وضعیت بیمارگونه اقتصاد اطلاع درستی داشته باشیم ضرورت توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش درک خواهیم کرد.
وی افزود: در بحث وقف باید ظرفیت‌های فردی به سمت و سوی اجتماعی سوق داده شود و نیازهای جامعه  با ترویج فرهنگ وقف می‌تواند محقق شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد با بیان اینکه هنوز فرهنگ وقف در کشور زنده نشده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز فرهنگ وقف در کشورمان زنده نشده و زمانی زنده می‌شود که همگان با نحوه مشارکت در وقف به درستی آشنا شوند و واقف شدن نیازمند داشتن یک سرمایه زیاد نیست، بلکه با حداقل‌ها هم می‌توان در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت کرد و باید این به درستی تبیین شود.
ذاکری تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد سه هزار و 202 موقوفه دارد که دارای پرونده هستند و از این تعداد دو هزار 971 موقوفه متصرفی، 221 موقوفه غیرمتصرفی و 10 موقوفه اشتراک‌التولیه هستند، همچنین 20 هزار و 284 رقبه در این مجموعه به ثبت رسیده که شامل 14 هزار و 349 رقبه متصرفی، 5 هزار و 232 رقبه غیرمتصرفی و 703 رقبه اشتراک‌التولیه بوده است.
وی با اشاره به وضعیت‌های ثبتی و اسناد اجاره رقبات و موقوفات، تأکید کرد: وضعیت ثبتی رقبات و موقوفات به گونه‌ای بوده که 86 درصد این رقبات و موقوفات دارای سند و 14 درصد مابقی نیز فاقد سند هستند که شامل 12 هزار و 244 رقبه دارای سند و دو هزار و 105 رقبه فاقد سند در بخش متصرفی، چهار هزار و 54 رقبه دارای سند و هزار و 178 رقبه فاقد سند در بخش غیرمتصرفی و 628 رقبه دارای سند و 75 رقبه فاقد سند در بخش اشتراک‌التولیه  بوده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد ادامه داد: همچنین وضعیت اسناد اجاره رقبات و موقوفات به گونه‌ای بوده که 73 درصد این رقبات و موقوفات دارای سند و 27 درصد مابقی نیز فاقد سند هستند که شامل هفت هزار و 361 رقبه دارای سند و دو هزار و 649 رقبه فاقد سند در بخش متصرفی، هزار و 898 رقبه دارای سند و دو هزار و 215 رقبه فاقد سند در بخش غیرمتصرفی و 408 رقبه دارای سند و 140 رقبه فاقد سند در بخش اشتراک‌التولیه  بوده است.
ذاکری در رابطه با عملکرد به‌روز رسانی  اسناد اجاره (تجدید اجاره و  تنظیم سند) متصرفی، گفت: عملکرد به‌روز رسانی  اسناد اجاره (تجدید اجاره و  تنظیم سند) متصرفی در پنج سال اخیر به گونه‌ای بوده که در سال 1390 تکلیف 822 مورد و تحقق هزار و 119 مورد، در سال1391 تکلیف 715 مورد و تحقق هزار و 852 مورد، در سال 1392 تکلیف چهار هزار 739 مورد و تحقق هزار و 900 مورد، در سال 1393 تکلیف دو هزار و 350 مورد و تحقق هزار و 347 مورد و در سال 1394 تکلیف دو هزار 358 مورد و تحقق دو هزار و 476 مورد بوده است.
وی افزود: عملکرد اخذ اسناد مالکیت موقوفات و رقبات در دو سال اخیر به گونه‌ای بوده که در سال 1393 تکلیف 720 مورد و تحقق 509 مورد و در سال 1394 تکلیف 850 مورد و تحقق 595 مورد بوده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد بیان کرد: عملکرد تبدیل اسناد مالکیت موقوفات و رقبات (دفترچه‌ای به تک‌برگی) در سال گذشته در 10 تکلیف تعریف شده بود، اما در خروجی کار تحقق 141 موردی را داشتیم.
ذاکری تصریح کرد: در بحث مراجعات بنا بر گره‌گشایی داریم و در این رابطه به بیش از 80 درصد مراجعات پاسخ مثبت داده شده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه قرآنی، تأکید کرد: در طرح حفظ قرآن کریم که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود 420 قرآن‌آموز مناطق محروم و حاشیه شهر در 78 کلاس قرآنی شرکت کردند و پیشرفت خوبی را در این رابطه شاهد بودیم و 18 محفل قرآنی در این مناطق برگزار شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی متنوعی در سال گذشته اجرا شد، گفت: از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به فعالیت صورت گرفته در ایام محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، عید سعید قربان، مراسم لبیک یا حسین(ع) و غیره اشاره کرد.
ذاکری عنوان کرد: رشد وقف‌های جدید یکی از رشدهای ملموس ادارات اوقاف و امور خیریه مشهد بوده و به طور مستقیم در عملکرد این مجموعه تأثیرگذار بوده و در سال گذشته 57 وقف جدید در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد و 12 وقف جدید نیز در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه چهار مشهد به ثبت رسید.
وی به مهم‌ترین برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد در سال 1395 اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های امسال این مجموعه می‌توان به توجه بر اقتصاد مقاومتی، شریان حیاتی و رمز تداوم پیشرفت تا پیروزی نهایی (اهمیت، ضرورت و برکات)، نقش وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی، ضرورت گسترش فرهنگ وقف در تحقق اقتصاد مقاوتی، ضرورت جهت دهی وقف‌های جدید با نیازهای روز جامعه، رشد وقف‌های جدید همچون چند سال گذشته به‌ویژه در طرح آرامش بهاری، فعالیت‌های اوقاف و امور خیریه در مناطق حاشیه شهر، رسیدگی به بدهی قابل توجه دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های فرهنگی به موقوفات، شناسایی موقوفات و سنددار کردن رقبات و موقوفات فاقد سند اشاره کرد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.