قدس آنلاین: بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرده ‌است که برای سال جاری، نرخ سود خود را کاهش دهند و نکته دیگر در این مورد، این است که بانک مرکزی باید بر تسهیلات نظام بانکداری نظارت داشته باشد.

تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد مقاومتی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بحث درباره نقش نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: وظیفه‌ای که اکنون بر دوش نظام بانکی وجود دارد این است که به نسبت سامان دادن بازار سرمایه باید نظام بانکی هم اصلاح شود و در مورد اصلاح وضعیت بورس هم تا آنجا که به نظام بانکی مربوط است باید یک کار اساسی انجام دهد و آن هم کاهش نرخ سود است.

 

اهمیت نظارت بانک مرکزی بر تسهیلات‌دهی بانک‌‌ها

وی ادامه داد: اکنون بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرده ‌است که برای سال جاری، نرخ سود خود را کاهش دهند و نکته دیگر در این مورد، این است که بانک مرکزی باید بر تسهیلات نظام بانکداری نظارت داشته و این تسهیلات باید به گونه‌ای باشد که در خدمت نظام تولید قرار گیرد.

 

نظری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید بر بانک‌ها نظارت کند که سیاست دولت در زمینه استفاده از ظرفیت کارگاه‌های تولیدی متوسط که با ظرفیت پائین کار می‌کنند و احتیاج به نقدینگی دارند، مشکل کمبود نقدینگی آنها برطرف شده تا با تأمین نقدینگی، زمینه ایجاد اشتغال توسط آنها فراهم شود، بنابراین لازم است که بانک مرکزی بر بانک‌ها نظارت کند که تسهیلات اعطایی در راستای این سیاست دولت باشد که کارگاه‌های تولیدی را به ظرفیت کامل برساند.

 

نقش نظام بانکی در استفاده حداکثری در توان واحدهای تولیدی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر ما بتوانیم از ظرفیت مراکز تولیدی به طور کامل استفاده کرده و مشکلات آنها را برطرف کنیم و بازار سرمایه هم بخشی از مشکل نقدینگی آنها را حل کند، بدین معناست که نرخ اشتغال، افزایش و نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و تولیدات داخلی هم افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در اینجا لازم است سیاست سوم دولت این باشد که به بنگاه‌های تولیدی اعلام کند باید به کیفیت تولید خود بهبود ببخشید و در غیراینصورت سیاست‌های بانکی دولت در راستای تأمین سرمایه این واحدها استمرار نخواهد داشت؛ چراکه باید این واحدهای تولیدی توان صادرات داشته باشند تا هم زمینه اشتغال را فراهم کرده و هم سرمایه وارد کشور شود.

 

لزوم رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا نظام بانکی در شرایط کنونی توان تحقق چنین مواردی را دارد؟ گفت: بنده معتقدم نظام بانکی این توانایی را داراست و دولت هم باید اطلاعات دقیقی از واحدهای صنعتی داشته باشد تا مشکل نقدینگی و سایر مشکلات تولیدی هم برطرف شود اما باید گفت مشکلاتی که در نظام بانکی وجود دارد متعلق به سال ۸۴ تا ۹۲ است که بانک‌ها رها بوده و هرگونه که مایل بودند عمل می‌کردند.

 

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: نظام بانکی باید به آن دسته از مراکز تولیدی که به دلیل تحریم نتوانستند معوقات بانکی را ادا کنند فرصت دهد تا دیون خود را پرداخت کنند اما آن دسته از مراکز تولیدی که از این سرمایه‌ها در راستای ساختمان‌سازی و دلالی سکه و ارز استفاده کرده‌اند باید تفکیک شده و با آنها برخورد شود و بنده معتقدم نظام بانکی توان انجام چنین کاری را دارد ولی لازم است که مجددا اعلام کنم همه کاستی‌ها و ضعف‌هایی که اکنون در نظام بانکی شاهد آن هستیم مربوط به سال‌های ۸۴ تا ۹۲ است که نظام بانکی را به معوقات بالا مبتلا و بازار سرمایه را تعطیل کرده است و همچنین بخش مهمی از رکود در واحدهای تولیدی به این دلیل است که بانک‌ها نقدینگی نداشته و توان انجام تأمین مالی ندارند.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.