قدس آنلاین/ علی محمدزاده: وقتی باران نمی‌بارد، همه از مصایب نیامدن باران و خشکسالی و کم‌آبی می‌گویند و وقتی مثل چند روز اخیر آسمان با مهربانی دو چندان می‌بارد، مشکلاتی ایجاد می‌کند که باز از اینکه چرا این گونه می‌شود، گلایه دارند.

 وقتی اگو فاضلاب‌ها را به خانه بر می‌گرداند

آب افتادگی معابر و منازل و جاری شدن سیلاب و تخریب منازل از جمله اتفاقات همیشگی بارندگی‌های شدید در شهر مشهد بوده و هست، اما در دو سال اخیر اتفاق جدید دیگری به اتفاقات سنتی زمان بارش‌های رگباری اضافه شده که موجب نگرانی شهروندان این شهر شده است.
به طور قطع طرح اگو، طرحی آشنا برای شهروندان مشهدی است، طرحی که از سال‌ها قبل آغاز شده و یکی از مواردی است که شکایات فراوانی در مورد آن از سوی شهروندان مطرح می‌شود؛ اینکه پولش را داده‌اند اما هنوز به شبکه وصل نیستند و یا اینکه قبل از هر کاری به صورت احتیاط از آن‌ها پول می‌گیرند، از جمله این گلایه‌هاست. اما یکی از مصایب اگو در مشهد بازگشت فاضلاب شبکه اگو در زمان بارش‌های شدید به داخل منازل و اماکنی است که به این طرح متصل شده‌اند.
به طور مثال شهروندی در تماس با روزنامه می‌گوید: در منزل نشسته بودیم که به یکباره از کف آشپزخانه فاضلاب با فشار زیاد بالا زد. در یکی از این موارد نیز مالک یک رستوران می‌گوید: در اولین بارندگی‌های چند روز گذشته، فاضلاب از سیستم اگو برگشت کرد و بخش قابل توجهی از اقلام موجود در انبار رستوران مانند کیسه‌های برنج را آلوده کرد.
وی می‌افزاید: روز اول  تصور کردیم حتماً اتفاقی بوده و احتمالاً چیزی در مسیر اگو گیر کرده و این مشکل پیش آمده، بنابراین تمام طبقه تحتانی را تخلیه و تمیز کردیم، ولی متأسفانه وقتی روز بعد از بارندگی‌های شدید شبانه به رستوران آمدیم، باز همه جا پر از آب فاضلابی شده بود که بالا زده بود.
او ادامه می‌دهد: با شرکت آب و فاضلاب تماس گرفتیم و در نهایت گفتند می‌شود برای جلوگیری از این کار، شیر مخصوص یکطرفه‌ای را در مسیر لوله  اگو گذاشت، اما این روزها تقاضا زیاد است و ما فقط روزی چند مورد را می‌توانیم نصب کنیم.
وی می‌افزاید: برای جلوگیری از زیان بیشتر با یک لوله‌کشی تماس گرفتیم و او رقمی نزدیک به 500 هزار تومان را مطرح کرد، اما سؤال این است که چرا موقع اتصال به سیستم اگو، شرکت آب و فاضلاب نسبت به نصب شیرهای یک طرفه در مسیر اقدام نمی‌کند تا چنین مشکلاتی پیش نیاید. در ادامه و برای شنیدن پاسخ‌های مسؤولان این حوزه در شرکت آب و فاضلاب مشهد موارد مطرح شده را با جلیلیانی، مدیر امور نظارت بر بهره‌برداری شبکه‌های فاضلاب در میان گذاشتیم که وی گفت: به لحاظ فنی نصب شیرهای یک طرفه اقدامی فنی نیست و در تأسیسات جایی ندارد، مگر در موارد حاد و خاص که آن هم به صورت موقتی استفاده می‌شود.
وی افزود: معمولاً شیرهای نصب شده به علت رسوبات حاصله بعد از گذشت یک سال یا کمتر دیگر دقیق عمل نمی‌کنند و این موضوع در فاضلاب شدت بیشتری دارد، یعنی شیرها زودتر از حیز انتفاع خارج می‌شوند.
جلیلیان ادامه می‌دهد: در مورد اتفاقات رخ داده نیز باید گفت، تا زمانی که شهرداری آب کانال‌های خیابان‌ها و آب‌های سطحی را به داخل شبکه فاضلاب شهر هدایت کند، این مشکلات نیز خواهد بود، هر چند شهرداری اقدام‌های خوبی انجام داده، ولی لازم است با سرعت بیشتری کار شود، چرا که ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب، هزینه‌های گوناگونی برای ما نیز به دنبال دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.