بانک دی برای سال مالی جاری، ۱۱ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال سود از محل سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها پیش‌بینی کرده که حدود ۴ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال آن سود حاصل از فروش ۲۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال املاک است.

فروش ملک منبع درآمد بانک دی در سال ۹۵/ پیش‌بینی اعطای ۹۳ درصد تسهیلات در قالب مشارکتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بانک دی 22 فروردین ماه پیش‌بینی سود و زیان در سال 1395 را منتشر کرد.

ابهام در درآمد پیش بینی شده حاصل از فروش 25 هزار و 167 میلیارد ریال ملک متعلق به شرکت زیرمجموعه بانک (به اذعان حسابرس) و ابهام در پیش‌بینی افزایش 42 درصدی سود تسهیلات اعطایی از موارد قابل تامل در این پیش‌بینی سود است.
مساله قابل تامل دیگر اینکه چگونه یک بانک که حداکثر در یک سال 26 هزار و 267 میلیارد ریال سود تسهیلات پیش‌بینی کرده، تقریبا معادل آن درآمد حاصل از فروش املاک پیش‌بینی می‌کند.

در واقع این اعداد و ارقام نشان می‌دهد بانک دی سرمایه‌گذاری زیادی در بخش املاک کرده و فقط در یک سال به دنبال فروش بیش از 25 هزار میلیارد ریالی ملک است.

به عبارت دیگر بخش عمده افزایش سود پیش‌بینی شده برای سال 95 نسبت به سال 94، به دلیل فروش املاک بوده است که طبق گزارش حسابرس، احتمال عدم وصول آن هم وجود دارد.

در این رابطه به تکلیف قانونی بانک‌ها برای خروج از بنگاه‌داری باید اشاره کرد که این نهادها را وادار به فروش دارایی‌های خود می‌کند.

به گزارش فارس، در بخش دیگری از صورت‌های پیش‌بینی سود و زیان، پیش‌بینی شده 93 درصد تسهیلات به صورت مشارکتی، 4 درصد مبادله‌ای و 3 درصد سایر پرداخت شود که با توجه به ماهیت عملیات مالی بانک‌،کع عمدتا ماهیت سرمایه‌گذاری در طرحها و پروژه‌‌ها را دارد این پیش‌بینی صورت گرفته است.

در گزارش حسابرس آمده است: سود و زیان پیش‌بینی شده با توجه به پیش‌بینی افزایش در جذب سپرده‌گذاری و تسهیلات اعطایی به مشتریان در سال 95، پیش‌بینی سود تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به مشتریان از بابت تسهیلات و سپرده‌های مزبور در سال 95 نسبت به سال 94 به ترتیب 54 درصد (شرکت اصلی 42 درصد) و 39 درصد (شرکت اصلی 39 درصد) افزایش نشان می‌دهد.

در این ارتباط تحقق درآمد و هزینه پیش‌بینی شده در سال 95 منوط به جذب منابع و مصارف پیش‌بینی شده با توجه به وضعیت اقتصادی از جمله شامل شرایط حاکم بر بازارهای غیرپولی در مقایسه با بازارهای پولی متأثر از سیاست‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

به شرح یادداشت شماره 5 و 7 سود و زیان پیش‌بینی شده، مبلغ 25 هزار و 167 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش املاک و مبلغ 19 هزار و 615 میلیارد ریال بهای تمام شده املاک فروخته شده مربوط به شرکت فرعی توسعه‌ دیدار ایرانیان (سهامی خاص) برای سال مالی منتهی به 30 بهمن 95 با فرض بهبود وضعیت بازار املاک با توجه به پیش‌بینی بهبود شرایط اقتصادی برآورد شده است.

شایان ذکر است، در خصوص فروش املاک مزبور تا تاریخ این گزارش صرفاً مذاکراتی در جریان بوده و تحقق درآمد در صورت سود و زیان پیش‌بینی شده گروه و شرکت اصلی منوط به شرایط بازار املاک در سال 1395 و وجود خریداران بالقوه و فروش قطعی املاک موردنظر است.

به گزارش فارس، حسابرس در توضیح بندهای گزارش خود نوشته است بر ا ساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات، این مؤسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور مبنای معقولی را برای تهیه صورت سود و زیان پیش‌بینی شده فوق‌الذکر فراهم نمی‌کند. به علاوه به نظر این مؤسسه به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای 2 و 3 فوق، سود و زیان پیش‌بینی شده مزبور بر اساس مفروضات به گونه‌ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.

حسابرس همچنین در بند آخر نوشته است: نتایج واقعی احتمالاً متفاوت از پیش‌بینی‌‌ها خواهد بود زیرا رویدادهای پیش‌بینی شده اغلب به گونه‌ای مورد انتظار رخ نمی‌دهد و تفاوت‌های حاصل می‌تواند بااهمیت باشد.

به گزارش فارس، بانک دی در پاسخ به رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، درخصوص سود خالص پیش‌بینی حسابرسی شده، نوشته است: سود خالص پیش بینی حسابرسی شده در سال مالی منتهی به پایان بهمن ماه 95 شرکت توسعه دیدار ایرانیان مبلغ 4 هزار و 947 میلیارد ریال (در سطح گروه مبلغ 5 هزار و 300 میلیارد ریال) برآورد شده است که عمدتا مربوط به درآمد حاصل از فروش املاک آن شرکت بوده که بر این اساس و با توجه به اینکه بانک مالک 100 درصد سهام آن شرکت می‌باشد، لذا سود حاصل از سرمایه گذاری بانک در شرکت مذکور طبق گزارش پیش بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم سال مالی 1395 مبلغ 4 هزار و 729 میلیارد ریال منظور شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.