۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 370643

عيسي پاشاپور

ظرفيت وقف در اقتصاد مقاومتي

سنت حسنه وقف به لحاظ تامين نيازمندي هاي عمومي و رفاه مستمندان ظرفيت قابل توجهي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد و ترويج فرهنگ آن در تحكيم بنيان ها و پر كردن خلاءهاي اقتصادي كشور موثر خواهد بود.

 توقع از دولت براي مرتفع ساختن همه نيازهاي كشور، توقع درستي نيست و امكان آن وجود دارد كه بسياري از كارها و مشكلات جامعه نظير نياز بيماران خاص، خوابگاه هاي دانشجويي، اقامتگاه هاي افراد بي سرپرست و تاسيسات روبنايي مورد نياز مناطق دور افتاده با عمل به وقف و توسط افراد متمكن يا خير و نيكوكار برطرف شود.
وقف را مي توان سفره انعامي گسترده توصيف كرد كه گرداگرد آن نشسته ايم بسياري از مساجد، منابر، تجهيزات دانشگاه ها، واحدهاي تجاري و مسكوني، امكانات حوزه هاي علميه، قفسه كتابخانه ها و جانمازها از بركت جاري وقف تامين مي شوند، اما شايد از تاثيرهاي اقتصادي آن اطلاع كافي نداشته باشيم.
وقف نامه ها، جزوه هاي درس اخلاق هستند و واقفان با درج نيت و وصيت خود در مورد نحوه استفاده از موقوفه هايشان و حتي اظهار لعن و نفرين به تملك و غصب احتمالي آنها، نشان مي دهند كه هرچند مال دنيا شيرين و چشم پوشيدن از آن دشوار است اما لازم است با بذل و بخشش آنها و گذشت از سرمايه خود به تامين نيازهاي همديگر و جامعه انساني بشتابيم.
يكي از ويژگي هاي بارز و گاه ناشناخته وقف اين است كه به افراد متمكن و متمول اختصاص ندارد؛ عمل به آن نيازمند داشتن ثروت زياد نيست و تنها چند فرد خيرانديش مي توانند به عنوان مثال با انجام وقف مشاركتي در تامين هزينه ساخت يك واحد مسكوني ويژه اقامت موقت زوج هاي جوان، در ترويج و تسهيل ازدواج و رفع بسياري از ناهنجاري هاي اخلاقي سهيم باشند و توشه اي ماندگار براي آخرت خويش به يادگار بگذارند.
دامنه اجراي وقف آنچنان گسترده است كه به اقتضاي نيازهاي روز، امكان تعريف زمينه هاي كاري جديد در آن وجود دارد و حتي مي توان با تبليغ و ترويج زباني وقف و امر به اين معروف حسنه، سرمايه ها و ثروت هاي مردم نوع دوست را به امور خير هدايت كرد و در ثواب اين كار صواب نيز سهيم شد.
هرچند سازمان اوقاف و امور خيريه متولي سنت اسلامي وقف است و مردم نيز در ترويج فرهنگ آن نقش مهمي دارند اما توسعه ميدان عمل به آن نيازمند مشاركت همگاني و هدايت افكار عمومي به سوي آن است و توفيق اين امر را نبايد فقط از دستگاه اداري متولي آن انتظار داشت.
آشكار است كه اصحاب رسانه در تبيين و ترويج وقف و به خصوص وقف مشاركتي، رسالت مهمي بر دوش دارند و همچنان كه در برخي از نشريه ها وقف ستون يا بخشي از صفحه ها به درج مطالب و اخبار حوزه موقوفه ها را شاهد هستيم.
صاحبان قلم و بيان با انتشار شميم وقف در جامعه ضمن عمل به اين سنت ديني، در مرتفع ساختن مشكلات اقتصادي دولت و همراه ساختن مردم با سياست اقتصادمقاومتي تاثير خواهند گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.