علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست سران پارلمان های کشورهای اورآسیا با رییسان مجالس پاکستان و جمهوری آذربایجان در باره گسترش روابط دو جانبه بویژه پارلمانی و افزایش همکاری های منطقه ای گفت وگو کرد.

گسترش روابط محور مذاکرات لاریجانی با همتایان پاکستانی و آذربایجانی در مسکو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این مذاکرات که امروز (سه شنبه) در مسکو با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، لاریجانی در دیدار با سردار ایاز رییس مجلس ملی پاکستان گفت: سفر رییس جمهوری ایران به اسلام آباد، نتایج بسیار خوبی داشته است و دو کشور مهم اسلامی منطقه فرهنگ و منافع مشترک دارند.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اجرای بخش ایرانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اظهار کرد: اگر قسمت دیگر این خط نیز اجرا شود ، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و می تواند زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کند.
لاریجانی گفت: مذاکره برای فروش نفت نیز انجام شده است و رییس جمهوری ایران تاکید کرده که با اسلام آباد همکاری های گسترده ای صورت گیرد و از سوی دیگر با توجه به بحران های موجود رایزنی های دو کشور برای بهبود اوضاع بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه بین تهران و اسلام آباد مذاکراتی در باره اوضاع یمن صورت گرفته است، مواضع اسلام آباد را در این زمینه که مبتنی بر جلوگیری از تشدید اوضاع بود، ارزشمند خواند.
ایاز صادق نیز در این دیدار گفت: ایران و پاکستان فرهنگ و منافع مشترک دارند و زبان فارسی در کشور ما مورد اقبال گسترده قرار دارد.
وی همچنین بر توجه ویژه اسلام آباد برای گسترش روابط با تهران در زمینه های مختلف تاکید کرد.
لاریجانی همچنین امروز در دیدار با اکتای اسداف همتای آذربایجانی خود گفت: جمهوری آذربایجان کشور دوست و برادر ایران است که نهایت احترام و مودت را با دولت و ملت این کشور داریم و خوشبختانه روابط دو جانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به گسترش است.
وی با بیان اینکه اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان و اجلاس ایران، آذربایجان و ترکیه دو رویداد خوب و مثبت بود که اخیرا برگزار شد، گفت: توافق اتصال خط آهن رشت آستارا- باکو طرح مهمی برای دو کشور محسوب می شود.
لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه زمینه های توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم شده است، اظهار کرد: تحریم های ایران برداشته شده است و روابط بانکی برای تجار دو کشور باید تسهیل شود.
رییس مجلس ایران همچنین بر ضرورت حل و فصل موضوع قره باغ تاکید کرد.
رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تاکید بر اینکه باکو خواستار توسعه روابط با ایران است، بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کرد.
اکتای اسد اف درباره بحران قره باغ با انتقاد از عملکرد میانجیگران بین المللی و گروه مینسک گفت که این بحران 25 سال ادامه دارد و تا کنون گام مثبتی از طرف آنها برای حل بحران برداشته نشده است.
رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری های منطقه قره باغ گفت: اگر این درگیری ها ادامه یافته بود، تلفات انسانی زیادی برجای می گذاشت. با این حال شش منطقه از قره باغ به ما بازگردانده شد، اما مذاکرات حقوقی باید آغاز شود.
رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز نیز با رییسان مجالس قزاقستان و تاجیکستان دیدار و مذاکره کرد.
در نشست پارلمانی اوراسیا که با پیام های ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل گشایش یافتر سران مجالس 19 کشور حضور دارند.
لاریجانی بنا به دعوت «سرگئی ناریشکین» رئیس دومای روسیه در راس یک هیات برای شرکت در این نشست و مذاکره بین رییسان مجالس دو کشور به مسکو سفر کرده است.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این سفر افزون بر شرکت اجلاس اورآسیا با رئیسان مجالس دوما و شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) و همچنین سران مجالس چند کشور شرکت کننده در نشست دیدار خواهد کرد و به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ خواهد داد.
اجلاس سران مجالس اوراسیا با حضور کشورهای همچون ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاکستان، کره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چک برگزار می شود.
از سوی دیگر، مذاکرات دو روزه رییس مجلس شورای اسلامی در مسکو می تواند دستاوردهای بسیاری برای دو کشور داشته باشد که در سه سال گذشته بر ارتقای همکاری های تهران و مسکو در سطح بین المللی تاکید شده است.
همکاری نزدیک تر ایران با کشور عضو اوراسیا همچنین می تواند ضمن ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی، به ثبات و توسعه کشورهای منطقه کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.