قدس آنلاین / حسین احمدی - رقیه توسلی : پرونده تورها بسته شد... یکسال دیگر ماهیگیر پاییز را آمد و بهار، قایقش را از دریا برگرداند و رو به آبی آسمان خواند: الحمدلله الذی جعل الماء طهورا.

پرونده خاکستری خزر بسته شد

اگرچه طوفانی و خاکستری، اما فصلِ صیدِ امسال هم به پایان رسید و حالا حالِ صیاد پرسیدن دارد... حالا که می رود از آغوش امواج خزر... حالا که دستهایش بویِ ماهی می دهد و دلشوره جهانِ بی دریا را پیش رو دارد...

اگرچه سال ثروتمندی نبود و روز و شب ها، کفال و سفید و کپورشان شمردن نداشت و زمستانی بود برای خودش، اما دست مریزاد به صبوری صیاد که سیلی باد و تازیانه آب، هزارخوان طاقت فرسائیست... مرحبا به مردانی که عبوسی و سرسنگینیِ دریا را به شکر خریدند.

آفرین به ماهیگیر رنجبری که یاد گرفته است گاهی تکه های قناعت و رضایت را از دریای زندگانیش بیرون بکشد و آفریننده اش را عاشقانه دوست داشته باشد.

ساحل و کومه خالی شده است و دیگر بین ماهیگیر و خزر معامله ای نیست. تورانداز شمالی چکمه هایش را از پا کنده و به آب زده تا تلخی ها و کابوس های سال رفته را بسپارد به جزرومد. بسپارد به فراموشی.

تا خودش را تیمار کند و دست سپاسگزاری بکشد بر سرِ دریا. بر سرِ بیکرانه ای که چند ماه مهربانانه، ماهی و آفتاب و آسمانش داده است.

پرونده تورها بسته شد. پرونده زنبیل هایی که ماهی هایش با آن فلس های برّاق و شنی، تمام پاییز و زمستان را چشمک می زدند. پرونده آدم هایی که حالا با بادگیرهای نمدارشان از ساحل دور و دورتر می شوند.

 

صیادی دیگر توجیه اقتصادی ندارد

 

طی چندسال گذشته میزان صید ماهیان استخوانی از دریای خزر روند نزولی داشته و هر سال ماهی کمتری نصیب ماهیگیران شده و آنان همچنان نگرانند.

امسال هم این روند مستثنی از سال های گذشته نبوده و با کاهش 40 درصدی صید در استان های شمالی، صیادی دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

پساب های كشاورزی، فاضلابهای خانگی و صنعتی، برداشت بی رويه شن و ماسه از بستررودخانه ها و صيد غيرمجاز، رودخانه ها را با چالشهای زيادی مواجه نموده ، بطوريكه نسل برخی از ماهيان از جمله كفال كاهش جدی داشته و از سبد صيد صيادان خارج شده است.

ماهیگیران درنیمه اول سال با مشکل امرارمعاش مواجه بوده و در نیمه دوم سال هم صیادی پاسخگوی زندگی شان نیست و با کاهش درآمد، تعاونی های پره تعطیل و صیادان بسیاری بیکار شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران در گفتگو با خبرنگار ما از پایان کار 12هزار صیاد شمالی در قالب 150 تعاونی پره خبر می دهد و می گوید : طی سال های اخیر روند صید، سیر نزولی داشته و امسال کمترین میزان صید را در چند سال اخیر شاهد بودیم.

یعقوب دوجی به کاهش 40درصدی صید در استان های شمالی اشاره می کند و می افزاید: کاهش دفعات پره کشی بعلت طوفانی بودن هوا، وجود صیادان غیرمجاز، کاهش ذخایر بعلت کم آبی رودخانه ها در زمان تخم ریزی ماهیان از عوامل کاهش صید می باشد.

وی رودخانه ها را شریان های حیاتی دریای خزر می داند و ادامه می دهد: متاسفانه آلودگی دریا و رودخانه ها ، خشکسالی ، عوامل محیطی و انسانی موجب شده است عملا تکثیر طبیعی در رودخانه های استانهای شمالی صورت نپذیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران اضافه می کند: متاسفانه مدیریت رودخانه ها به هنگام بهره برداری از سدها وجود نداشته و در فصل تخم ریزی ماهیان که فروردین و اردیبهشت می باشد ، آبی در رودخانه های شیلاتی برای تخم ریزی ماهیان جریان ندارد.

دوجی با بیان اینکه حل معضلات زيست محيطی به تنهايی توسط چند دستگاه مسؤول امكان پذير نبوده و مشاركت و اراده همه جانبه ساحل نشينان را می طلبد، یادآور می شود: مردم بايد رودخانه و دريا را از آن خود بدانند چرا که سلامت رودخانه ها و زايش طبيعی ماهيان، علاوه بر تولید و اشتغال، سلامت جامعه را بدنبال خواهد داشت.

 

دریا 40 روز طوفانی بود

 

حرکت ماهیان به سمت ساحل به دمای آب و جریانات آبی بستگی دارد و وقتی باد شورش کند و خزر طوفانی باشد و جریانات یکنواخت دریایی را شاهد نباشیم، صیدی وجود نخواهد داشت.

برخلاف سالهای گذشته، خزر به هنگام فصل صید، بیش از40روز طوفانی بود و صیادان، کمتر به دریا رفتند و روزی شان کاهش چشمگیری داشت.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: بعلت نامساعد بودن شرایط جوی، برودت هوا و طوفانی بودن دریا شاهد کاهش 14 درصدی فعالیت صیادی نسبت به سال گذشته بودیم.

عباسعلی شیخ ‌تبار با اشاره به  اینکه دوماه اول فصل صید را بعلت طوفانی بودن هوا از دست دادیم، می افزاید: امسال شاهد کاهش 48 درصدی میزان صید در استان مازندران بودیم که این کاهش در گونه ماهی سفید 31 درصد و در کفال 75 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه 77 درصد صید ماهیگیران را ماهی سفید تشکیل می دهد، اضافه می کند: بازسازی ذخایر ماهی سفید در مراکز تکثیر و رودخانه ها انجام می شود و سالانه 55 تا 65 میلیون بچه ماهی تولید و رهاسازی می گردد.

معاون صید شیلات مازندران از تکثیر طبیعی در رودخانه در مدت 10 سال گذشته خبر می دهد و اضافه می کند: با مشارکت جامعه صیادی سالانه 13 تا 15 میلیون بچه ماهی بصورت طبیعی در رودخانه ها تکثیر می شوند.

شیخ تبار با اشاره به اینکه هر ماهی مولد، 45 هزار بچه ماهی تولید می کند، از مردم خواست در فصل تخم ریزی، جداً از صید ماهیان خودداری کنند تا این ذخائر برای فصل های بعدی صید حفظ گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.