یک رسانه غربی از نام بردن عربستان به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات جهان و بهره بردن این کشور از جدیدترین جنگ افزارها، ناتوانی ریاض در جنگ یمن را چالش جدی برای بلندپروازی های آن دانسته است.

جنگی که بلندپروازیهای نظامی عربستان را به چالش کشید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،ویترز در گزارش خود می نویسد: ریاض ده ها میلیارد دلار برای خرید جدیدترین تجهیزات نظامی آمریکا هزینه کرده است اما با این وجود مداخله نظامی آن در کشور همسایه یعنی یمن دستاورد خاصی برای عربستان نداشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: شش سال قبل مقامات عربستان سعودی و آمریکا با یک قرارداد نظامی ۶۰ میلیارد دلاری که در نوع خود یک رکورد محسوب می شد موافقت کردند و بر اساس آن واشنگتن با فروش جنگنده های اف ۱۵ و بالگردهای نظامی آپاچی و دیگر جنگ افزارهای پیش رفته به ریاض موافقت کرد.

هر دو طرف یعنی آمریکا و عربستان امیدوار بودند که با امضای این قرارداد و تحویل تسلیحات به ریاض، قدرت عربستان در برابر رقیب منطقه ایش ایران افزایش بیابد اما در حالیکه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، آخرین سفر خود به عربستان را در مقام رئیس جمهور از امروز چهارشنیه آغاز می کند قابلیت های نظامی عربستان چندان جالب توجه نیست و شکاف های موجود میان عربستان و آمریکا بطور محسوسی عمیق تر شده است.

رویترز می نویسد: در چنین شرایطی بزرگترین مشکل در یمن بوجود آمد. و این مشکل با توافق هسته ای اوباما با ایران و همچنین عقب نشینی واشنگتن از منطقه که یک ناامیدی برای عربستان محسوب می شد همراه گردید. عربستان از سال گذشته با تشکیل ائتلافی جنگ با یمن را به امید بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن، به قدرت آغاز کرد اما بعد از گذشت یک سال موفقیت چندانی را در این راه کسب نکرد.

این عدم موفقیت در حالی است که عربستان بعد از آمریکا و چین بالاترین بودجه نظامی سالانه جهان را دارد اما به گفته فرماندهان نظامی آمریکا با این وجود حضور نظامی آن در یمن تبدیل به موضوعی پیچیده شده و در اغلب موارد ارتش عربستان در جنگ یمن ناآماده بوده و اشتباهات زیادی را مرتکب شده است.

در همین رابطه تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد که حملات هوایی انجام شده توسط ائتلاف سعودی عامل مرگ دو سوم از کشته های یمنی در یک سال گذشته بوده است. در یک سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ نفر در جنگ یمن کشته شده اند که دو هزار نفر آنها در حملات هوایی ائتلاف سعودی کشته شده اند.

رویترز در ادامه می نویسد: در بخش جنگ زمینی نیز نیروهای تحت امر عربستان در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده اند و در این میان انقلابیون یمنی هر روزه به نیروهای عربستانی مستقر در مرز عربستان و یمن حمله کرده و تعداد زیادی از آنها را کشته اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.