۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 371239

«میخاییل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام كرد: وضعیت جهان نسبت به سابق متشنج تر شده و باید قدرت های بزرگ برای كاهش تنش های بین المللی با یكدیگر همكاری كنند.

 وضعیت جهان متشنج تر شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،  گورباچف امروز پنجشنبه در مقاله ای در روزنامه «راسیسكایا گازتا» ارگان دولت روسیه نسبت به افزایش نظامی گرایی و بی عدالتی و تشدید ناارامی ها در سطح جهانی هشدار داده است.
وی افزود: نظام جدید مناسبات بین المللی هنوز كامل شكل نگرفته است و نیاز به رفتار و اصول بازی و اخلاقی جدید كشورها است، اما رهبران قدرت های بزرگ به این مساله توجه كافی ندارند.
آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق گسترش تروریسم، تبهكاری سازمان یافته، بحران در رهبری ساختار سیاسی جهانی و كارایی پایین سازمان های بین المللی را از مهم ترین چالش ها در سطح بین المللی برشمرد.
وی ادامه داد: بحران رهبری در سطح بین المللی و ملی كاملا مشهود است. این مسائل را باید حل كرد و در هفته های اخیر هم نشانه های مثبتی در این عرصه دیده می شود.
گورباچف از جمله این نشانه ها را پیشرفت های به دست آمده در حل بحران سوریه بر شمرد و اظهار كرد: در حل این بحران بازیگران مهم بین المللی و در وهله اول روسیه و آمریكا شركت دارند و چنین همكاری موجب كاهش تنش ها میان مسكو و غرب شده است.
وی خاطرنشان كرد: حل مساله سوریه می تواند به عنوان الگوی حل و فصل مسائل مهم دیگر بین المللی بویژه مساله اوكراین استفاده شود و نباید در حل این مساله تعلل كرد زیرا در صورت ادامه بحران در این كشور، ثبات اروپا و جهان تحت تاثیر قرار می گیرد.
وی همچنین بر لزوم دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریكا در آینده نزدیك برای گفت و و در باره حل بحران اوكراین تاكید كرد.
بحران اوكراین از دو سال پیش با روی كار امدن دولت جدید غربگرا در كی یف بروز كرد و به دنبال آن با اعلام تاسیس جمهوری های خودخوانده دونتسك و لوهانسك توسط روس تبارها در شرق اوكراین و حمایت روسیه از آنها، بحران وارد مرحله جدید شد.
آمریكا و اتحادیه اروپا چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع كرده اند و این مساله تنش های شدیدی را میان دو طرف به وجود آورده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمان IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    همان کسی که شوروی سابق را دگرگون کرد حالا آمده امر بهمعرف میکنه