همایش «روزگار ارادت» با حضور سعدی پژوهان و ارادتمندان شیخ اجل در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد.

 «روزگار ارادت»برگزار شد/ سعدی نتیجه نسخه پیچی اخلاق است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، پنجشنبه شب در مراسمی که به مناسبت یاد روز سعدی در شیراز با حضور سعدی پژوهان و دوستداران شیخ اجل برگزار شد و سخنگوی وزارت ارشاد و  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس میهمان آن بودند، ابتدا صدرا ذوالریاستین، شاعر و ادیب شیرازی پشت تریبون قرار گرفت و به شعرخوانی پرداخت سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به عنوان سخنران این، گفت: سعدی نتیجه نسخه پیچی اخلاق است.

مریدی به نیابت از ستاد بزرگداشت یادروز سعدی پس از اعلام خیرمقدم، افزود: مرکز سعدی شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و شهرداری میزبان این رویداد ملی بزرگ بودند که برای نخستین بار با همگرایی و هم افزایی این دستگاه ها شور و شوق بسیاری به آن بخشید.

وی با بیان اینکه پیش از این در دوره های نه چندان دور یعنی چند دهه قبل روشنفکر ادیب بود، سیاستمدار، روحانی، پزشک نیز این چنین، بیان کرد: اما چرا ادبیات از سیاست و علم رخت بربسته است؟

چرا ادبیات از زبان مردم رخت بربسته است؟

مدیر ارشاد فارس با اشاره به اینکه پزشکان، رمان می نوشتند و روحانی ها شعر می سرودند، افزود: حتی کاسبان اصناف به زبان تمثیل و شعر روایت هایی در زبان داشتند. اما چرا ادبیات از زبان مردم رخت بربسته است؟

وی با طرح این پرسش که آیا ادبیات به میراث تبدیل شد، اشاره کرد: پاسخ این کج روی ها را در تاریخ رو به زوال ادبیات باید جستجو کرد.

مریدی با گفتن این جمله که زمانی که ادبیات به مثابه ایدئولوژی و سیاست استفاده و از زبان مردم دور گشت نمی توان همه را به گردن سیاست انداخت، ادامه داد: حاشیه نشینی ادبیات محصول شتاب زدگی عصرما و علم زدگی نیز هست.

وی با بیان اینکه زبان استنتاجی علم چنان بر محاورات و مراودات سایه افکند که دیگر از توصیف و تشریح زبانی دور گشت.

مدیر فرهنگ و ارشاد فارس، ادامه داد: حکایت هایی که به شیوایی و پرطمطراق به وصف و شرح موقعیت ها و شخصیت ها می پرداختند از چشم افتادند.

وی، تاکید کرد: شتاب زدگی در فهم انسانها را بی تاب کرد. درحالیکه باید در داستانها غرق شویم.

سعدی ضمیر آگاه ایرانی است

مدیرکل ارشاد فارس با بیان اینکه سعدی نتیجه نسخه پیچی اخلاق است، افزود: سعدی ضمیر آگاه ایرانی و حافظ ضمیرناخوداگاه ماست.

او ادامه داد: سعدی خرد بود و حافظ عشق؛ اکنون بیش از پیش به خرد نیازمندیم و بیش از گذشته به سعدی و ادبیات نیازمندیم و باید سعدی بخوانیم.

در ادامه این همایش که چهره هایی چون پروفسور جعفر مهراد و دکتر ضیا موحد از میهمانان آن بودند گروه موسیقی فریادگران بی صدا به روی صحنه رفت و به اجرای برنامه پرداخت و سپس توسط کودکان اجرای دکلمه با استفاده از اشعار سعدی انجام گرفت. همچنین در این برنامه وصال علوی، هنرمند جوان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی به اجرای برنامه پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.