امام جمعه چناران با بیان این که اقتصاد مقاومتی ریشه در دین و آموزه های دینی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای عمل و اجرا کردن دستورات دینی و عمل به قانون اساسی است.

اقتصاد مقاومتی ریشه در آموزه های دینی دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»، گفت: ما الگوهای دینی بسیاری در بحث اقتصاد مقاومتی داریم.
وی حضرت علی (ع) در زمان حکومت را الگوی خوبی در بحث اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: ایشان در زمان حکومت درس های خوبی در بحث اقتصاد مقاومتی داشتند که جامعه اسلامی باید از این الگوهای دینی بهره ببرد.
حجت الاسلام تاجی اقتصاد را پایه و اساس استقلال کشور عنوان و ابراز کرد: همان گونه که اقتدار کشور به استقلال فرهنگی کشور است در بحث اقتصاد نیز به استقلال نیاز است.
امام جمعه چناران استقلال اقتصادی را یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران بیان و خاطرنشان کرد: مردم از ابتدای انقلاب شعار استقلال و آزادی سر دادند که یکی از دغدغه های بنیانگذار انقلاب وابستگی جمهوری اسلامی ایران به قدرت های بیگانه بود و از همان ابتدا شعار استقلال سر دادند.
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نزدیک به 10 سال شعار سال را براساس مباحث اقتصادی و پیرامون آن انتخاب می کنند، گفت: با توجه به این که 2 سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی می گذرد آن گونه که باید در این مورد برنامه ریزی، اقدام و عمل صورت نگرفته است.
حجت الاسلام تاجی با اشاره به ضعف در بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: بیشتر به مباحث نظری پرداخته شده و در عمل قدم های کوچکی برداشته شده است و رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال به این مبحث می خواهد توجه و حسایت بیشتر به این مبحث را ایجاد کنند.
امام جمعه چناران با اشاره به رشد کشور در 40 سال اخیر در عرصه های مختلف، گفت: ما در عرصه های مختلف از جمله در انرژی هسته ای، تجهیزات جنگی، بحث علمی رشد چشمگیر داشته و در برخی از عرصه ها جزء 5 کشور اول دنیا هستیم اما چرا در بحث اقتصاد نگرانی ها وجود دارد؟
رمز موفقیت در بحث اقتصادی تکیه بر مردم است

حجت الاسلام تاجی رمز موفقیت در بحث اقتصادی را تکیه بر مردم دانست و اظهار کرد: فرزندان این مرز و بوم همان گونه که در انرژی هسته ای، تولید سلول های بنیادی و دفاع از مرزها افتخار آفریدند اگر در بحث اقتصادی نیز به آن ها اعتماد شده و کار را به آن ها واگذار کنیم، نتیجه مطلوب کسب خواهد شد.
امام جمعه چناران در ادامه با بیان این که اقتصاد ریشه در آموزه های دینی دارد، ابراز کرد: اسلام همه امور ما از جمله اقتصاد برنامه دارد و علما، بزرگان در این باره نظریه هایی داشته و کتاب هایی را به رشته تحریر در آورده اند و ما الگوهایی خوبی را داریم.
وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی ریشه در دین و آموزه های دینی دارد، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای عمل و اجرا کردن دستورات دینی و عمل به قانون اساسی است.
کار فرهنگی راهگشای اقتصاد مقامتی است
حجت الاسلام تاجی کار فرهنگی را راهگشای اقتصاد مقامتی بیان و ابراز کرد: با توجه به این که مردم دیندارند اگر با مبانی دینی و روش های فرهنگی مردم را همراهی کنیم پذیرش اقتصاد مقاومتی نیز بسیار خواهد بود.
امام جمعه چناران افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای مبارزه با تجمل، عدم اصراف، حمایت از تولید، است و در اسلام نیز اصراف مذموم شمرده شده است و کار و تلاش را ستوده است و پیامبر اکرم(ص) دست کارگر را می بوسید.
وی خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند اقتصاد مقاومتی به معنای سختی و ریاضت است در حالی که اقتصاد مقاومتی یعنی این که باید به خود اتکا و به داشته های خود توجه کرد تا محتاج بیگانگان نباشم و در زمانی که دشمن برای اقتصاد ما از جمله صادرات و واردات اختلال ایجاد کرد با مشکل مواجه نشویم.
حجت الاسلام تاجی در ادامه به عدم تغییر اقتصاد کشور بعد از برجام اشاره و اظهار کرد: گفته می شد که تحریم ها 20 درصد در اقتصاد تأثیر دارد اما بعد از برجام این 20 درصد را شاهد نبودیم، جریان مذاکرات و برجام نشان داد که نباید از دیگران توقعی داشت.
امام جمعه چناران ادامه داد: برای این که در بحث اقتصاد موفق شویم باید به ظرفیت های خود اتکا داشته باشیم و اگر در بازار جهانی زمینه واردات و صادرات فراهم شد برای مقاوم شدن اقتصاد از آن بهره ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.