قدس آنلاین/ محمود مصدق : قائم مقام پیشین شرکت ملی نفت ایران، ریشه‌های صعود جهانی قیمت نفت را در هفته جاری اقتصادی دانست و گفت: عوامل سیاسی نقشی در بروز این اتفاق ندارند.

 افزایش قیمت جهانی نفت ریشه‌های اقتصادی دارد

محمد جواد عاصمی پور در تشریح این مطلب افزود: رشد اقتصاد جهانی، افزایش تقاضا در بازارهای جهانی و کاهش تولید نفت کشورهای غیر اوپک  موجب شده با وجود شکست پروژه «فریز نفتی» و بی نتیجه ماندن اجلاس  دوحه  در هفته گذشته، بهای نفت در روز‌های اخیر روند صعودی داشته باشد .
وی با اشاره به اینکه بهای نفت را بازار تعیین می‌کند، افزود: پرداختن به قیمت نفت یک بحث فرعی است، موضوعی که بارها در دولت‌های قبل به آن اشاره کردیم، اما کسی به آن توجه  نکرد، زیرا سوء مدیریت‌ها در افزایش تولید  نفت و گاز در پشت دیوار قیمت نفت و مبارزه برای آن پنهان می‌ماند.
 به گفته وی، نباید سوء مدیریت‌ها در تولید بیشتر نفت پشت دیوار کاهش قیمت مخفی شود و این همان راهبردی است که اکنون وزارت نفت بدرستی آن را دنبال می‌کند. به گونه‌ای که الان میزان صادرات نفت و میعانات گازی را به 2 میلیون بشکه رسانده است.
عاصمی پور، با تأکید بر اینکه باید بگذاریم بازار قیمت نفت را تعیین کند، تصریح کرد: البته به موازات آن دیپلماسی خود را فعال کنیم، اما نگذاریم نیروی ما صرف جبهه ای به نام کاهش قیمت- که برخی از رقبای ما در منطقه و جهان باز کرده اند- صرف شود .
به گفته وی،  براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور که به تصویب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است قرار بود در پایان سال 94 میزان تولید نفت خام و معیانات گازی ایران به 7 میلیون بشکه در روز برسد، یعنی هفت درصد تقاضای نفت در سطح جهانی، اما این اتفاق نیفتاده است، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار گیریم  تا به این هدف و جایگاه واقعی مان در سازمان اوپک برسیم.
وی، ظرفیت تولید و میزان ذخایر را از ابزارهای قدرت و چانه زنی برای کسب سهمیه بیشتر صادرات نفت در اوپک خواند و گفت: در زمان مهندس غرضی وقتی در اوپک برای افزایش سهمیه خود چانه می‌زدیم، آقای «زکی امانی» که رئیس اوپک بود گفت شما نشان دهید که می‌توانید بیشتر تولید کنید آن وقت ما سهمیه تان را افزایش می‌دهیم، این درحالی بود که آن موقع ما ظرفیت افزایش تولید را نداشتیم، بنابراین امروز هم چاره ای جز افزایش تولید تا رسیدن به میزان یاد شده نداریم، حتی اگر نتوانیم  بشکه‌های نفت را صادر کنیم.
قائم مقام سابق شرکت ملی نفت  ایران  با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای مقتدر در سازمان اوپک بود، گفت: چرا فکر می‌کنیم همین که سهم صادرات نفت خود را  به میزان قبل از تحریم برسانیم کافی است؟ در حالی  که نباید چنین باشد، ما باید تلاش کنیم حتی بیشتر از سهمیه سابق خود در اوپک صادرات نفت داشته باشیم .
به گفته وی، ایران باید میزان صادرات نفت و میعانات گازی خود را در سال 95 به 5/4 میلیون بشکه در روز برساند.
وی سپس به طرح «فریز نفتی» پرداخت و با حمایت از اقدام وزارت نفت در حضور نیافتن در اجلاس کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک و غیر اوپک که بتازگی در دوحه برگزار شده است، گفت: ایران باید از ورود به هر اجلاسی که به کاهش سهمش در اوپک منجر می‌شود خودداری کند.
عاصمی پور با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند سهم صادرات نفت  ایران را در بازارهای جهان منجمد کند، تصریح کرد: حتی آن موقعی که  عرضه نفت طبق سهمیه‌های تعیین شده در سازمان اوپک تا حد زیادی رعایت می‌شد، باز انحراف از سهمیه‌ها  در بازار حداقل 2 میلیون بشکه بوده است. در واقع خیلی از کشورها از جمله عربستان و عراق از سهمیه تعیین شده خود انحراف داشته اند، حال در چنین شرایطی چرا ایران باید نقش بچه خوب و سربراه را بازی کند.
وی با اشاره به کاهش روز افزون نقش سهم درآمدهای نفتی در بودجه جاری ایران، گفت:  از لحاظ سیاسی و توازن قدرت منطقه ای، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی  به نفع  کشور است، زیرا ما ظرفیت‌های اقتصادی دیگری برای جایگزینی درآمدهای مالی خود داریم، اما آن‌ها چنین امکانی ندارند، بنابراین بیشتر آسیب می‌بینند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.